Viacerí menej skúsení autori či prvoautori venujú všetok čas spracovaniu obsahu do svojej knihy a minimum pozornosti a energie im potom zostáva na dni a týždne tesne pred a po vydaní svojej knihy, kedy sa rozhoduje o tom, či bude naozaj úspešná. Knižný marketing však má svoje opodstatnenie. Ak totiž nie ste verejne známa osobnosť, ktorá už má dostatočne veľké publikum, potrebujete ho začať budovať. Optimálne ešte skôr, ako vaša kniha uzrie svetlo sveta.

Osobná značka

Aká je silná vaša osobná značka? Je vaše meno známe, máte tisícky sledovateľov na sociálnych sieťach? Odosielate pravidelný newsletter stovkám či tisícom ľudí? Navštevujú vašu osobnú webovú stránku či blog kvantá čitateľov? V tom prípade to s predajom vašej knihy budete mať na začiatku pravdepodobne o čosi ľahšie. Ak však vaše meno doteraz nie je natoľko známe a nemáte vytvorené vlastné kanály, potrebujete na nich začať krok za krokom pracovať. Využiť ich pritom môžete hneď niekoľko – prioritou medzi nimi bude určite webová stránka a sociálne siete.

Čo je osobná značka (personal branding)?

Osobná značka je široko uznávané a do značnej miery jednotné vnímanie alebo dojem z jednotlivca na základe jeho skúseností, odbornosti, kompetencií, činností a/alebo úspechov v rámci komunity, odvetvia alebo trhu ako celku.

Blog, respektíve webová stránka

Máte už svoju webovú stránku alebo píšete svoj vlastný blog? Pre mnohých autorov je osobná webová stránka skvelým nástrojom, vďaka ktorému dlhodobo budujú svoju osobnú značku. Je to zároveň spôsob, akým viete začať budovať vzťah s vašimi priaznivcami, postupne rozvíjať myšlienky z knihy či priamo komunikovať s čitateľmi a fanúšikmi. Svoj blog/webovú stránku môžete zriadiť predtým, ako začnete knihu písať, respektíve v začiatkoch jej tvorby, a to najmä preto, aby ste vytvorili komunitu ľudí, ktorá bude netrpezlivo očakávať vaše dielo ešte skôr, ako sa objaví na pultoch kníhkupectiev či v e-shopoch. Môžete sa venovať rôznym témam – dokonca uverejňovať aj krátke úryvky z budúcej knihy –, aby ste publikum ešte viac navnadili.

Zdroj: themeforest.net

Investícia do novej webovej stránky pritom nemusí byť nijak zvlášť veľká. Zvoliť si môžete nejaký z bežne používaných CMS systémov. Tým vôbec najviac používaným na svete, vhodným najmä ak chcete prevádzkovať aj vlastný blog, je WordPress. Máte tu na výber niektorú z mnohých šablón určených priamo pre spisovateľov. Ich ceny sa štandardne pohybujú v desiatkach eur.

Sociálne siete

Ste na sociálnych sieťach? Nemusíte byť aktívni na každej. Zvoľte si tie, kde sa nachádzajú vaši potenciálni priaznivci – čitatelia vašej budúcej knihy. Je vám bližšie tvoriť fotografické príspevky či krátke videá, ktorými dokumentujete svoje aktivity? Možno bude pre vás vhodný Instagram. Chcete skôr rozvíjať myšlienky vo forme krátkych textov? Pravdepodobne sa budete rozhodovať medzi sociálnymi sieťami Facebook, LinkedIn a potenciálne Twitter, hlavne pokiaľ chcete osloviť aj publikum v zahraničí, kde je táto sieť oveľa populárnejšia než na Slovensku. Máte dostatočne zaujímavý život a viete si ho predstaviť dokumentovať vo forme pravidelných vlogov (videí dlhšieho rozsahu) alebo chcete robiť pravidelné Q&A videoseriály? Pravdepodobne bude pre vás najvhodnejšia platforma YouTube. Chcete osloviť tínedžerov? Nemali by ste vynechať aktuálne veľmi obľúbený TikTok.

Zdroj: instagram.com/paulocoelho/

Optimálna cesta pre vás môže byť vytvorenie fanstránky, ale krokom vedľa nemusí byť ani otvorená či uzatvorená skupina na Facebooku. Voľba je vo finále na vás. Mali by ste sa však rozhodnúť pre takú sociálnu sieť, na ktorej budete skutočne aktívni.

A aké príspevky môžu byť vhodné? Optimálne je, ak si sami zvolíte cestu a stratégiu. Aj s ohľadom na to, či píšete odborné publikácie, romány, alebo knihy pre deti, bude váš prístup pravdepodobne odlišný. Ak budujete vašu osobnú značku ako odborník, vašich potenciálnych fanúšikov budú určite zaujímať rôzne zaujímavé informácie, fakty, rady – využiť môžete formu klasických článkov, ale napríklad aj organizovanie pravidelných webinárov.

Pre iný typ fanúšikov môže byť zaujímavé vidieť viac z vášho súkromného či pracovného života. Mnohým autorom preto stačí, ak ho pravidelne dokumentujú, a to napríklad formou fotografií, krátkych príhod spracovaných vo forme textov alebo videí.

Organizovanie udalostí

Doba priniesla niekoľko možností, ako priamo interagovať s publikom, ktoré má záujem o konkrétnu knihu. Nie je to teda už len výsadou osobných stretnutí vo forme knižných besied – k svojmu publiku môžete prehovárať aj prostredníctvom webinárov či live streamu. Práve live streamy (či už na Instagrame, YouTube, alebo TikToku) sa vďaka svojej jednoduchosti stali veľmi populárne. Môžete sa tak prakticky v niekoľkých sekundách spojiť so svojím publikom, odpovedať na otázky či rozoberať nejakú pre vás dôležitú tému. Vďaka algoritmom sociálnych sietí, na ktorých budete svoj live stream vysielať, budete získavať nových priaznivcov tým, že budú váš live stream ukazovať stále novým ľuďom.

Určite by ste však mali myslieť i na osobný kontakt s vašimi fanúšikmi, potenciálnymi budúcimi čitateľmi. Organizácia knižných besied či diskusie nemusí byť nijak zvlášť náročná, navyše z nej dokážete vytvoriť ďalší zaujímavý obsah – zachytiť najdôležitejšie myšlienky a tie pridávať na sociálne siete či vytvoriť videozáznam, ktorý sa dá následne šíriť ďalej.

Influencer marketing

Mohli by ste si povedať, že influenceri sú vhodní možno len pre nejaké firmy, korporácie, ktoré predávajú svoje produkty. Ak však dokážete vhodne osloviť a zaujať vplyvnú osobnosť vo vašom segmente, ktorý poskytne recenziu na vašu knihu, je to obrovské plus. Získavate pozornosť ďalších komunít a veľmi relevantných ľudí.

Okrem toho v súčasnosti už aj na Slovensku existuje niekoľko knižných influencerov, ktorí knihy recenzujú na pravidelnej báze. Majú okolo seba vybudované väčšie publikum, ktoré rovnako ako títo influenceri pravidelne číta knihy.

Obálka knihy – dôležitejšia ako vnútro?

Hovorí sa, že obal predáva. Určite ste to zažili aj vy – vošli ste do kníhkupectva a po chvíli držali v rukách knihu, ktorá vás upútala svojím zovňajškom – obalom. Pre ľudí, ktorí prídu do kníhkupectva už rozhodnutí pre nejakú konkrétnu knihu či konkrétneho autora, obal obyčajne veľkú rolu nehrá – môže byť iba bonusom. Ak však príde nerozhodnutý zákazník, práve obálka knihy bude jeden z dôležitých faktorov, na základe ktorého sa môže pre dané dielo rozhodnúť. Aj preto je dôležité venovať obalu knihy patričnú pozornosť a nepodceniť jeho silu. Ak si knihu vydávate sami, oslovte niekoho, kto je graficky zdatný, prípadne priamo profesionála, ktorý sa venuje návrhu obálok kníh. Na Slovensku je niekoľko takých. Presne vedia, na čo sa sústrediť, aby bola obálka dostatočne atraktívna.

Zdroj: electricliterature.com/help-us-choose-the-best-book-cover-of-2021/

Veľmi dôležitý je, samozrejme, aj názov knihy či anotácia na jej zadnej strane, ktorú číta snáď každý ešte skôr, ako si knihu kúpi. Vo finále môžu i tie najmenšie detaily rozhodnúť o tom, či si zákazník vloží do košíka práve tú vašu.

Začnite hneď, vydržte roky

Ukázali sme si niekoľko možností, ako možno zvýšiť pravdepodobnosť, že o vašu knižku na pultoch bude záujem. To najpodstatnejšie však je začať na marketing myslieť výrazne skôr, ako svoju prvú knihu vydáte (resp. začať hneď, ak ste tak ešte nespravili a knihu ste už vydali). A ešte dôležitejšie je v tom vytrvať. Neočakávajte okamžitý výsledok – vybudovať silnú komunitu môže trvať roky, no ak sa vám to podarí, budete z toho čerpať rovnako dlhé obdobie.

.