Čo sa v posledných rokoch zmenilo pre autorov či autorky kníh v oblasti propagácie? Akými aktivitami môžu v online priestore prispieť k tomu, aby sa o ich dielach vedelo a bol po nich dopyt? V nasledujúcich riadkoch si predstavíme, akými spôsobmi a kde dať o svojich literárnych počinoch vedieť. Pretože nekomunikovať online sa autorom v súčasnej knižnej konkurencii ozaj nemusí vyplatiť.

Ak neoslovujete staršiu vekovú skupinu, čitatelia vás jednoducho musia nájsť online. Otázkou je, aké online kanály zvoliť? Spontánna odpoveď by znela: propagujte svoje knihy cez komunikačné kanály kníhkupectiev a vydavateľstiev. Avšak vzhľadom na fakt, že kníhkupectvami prúdia tisíce kníh, to nemusí stačiť. Vašou konkurenciou sú aj knihy v jazykovo blízkej češtine a u nemalej skupiny čitateľov súperíte o pozornosť aj s knihami, ktoré vychádzajú v angličtine, nemčine, prípadne iných jazykoch.

Platí, že web vydavateľstva a web kníhkupectva je akýsi základ. Prítomnosť v ich pravidelných newsletteroch je takisto nutnosť. Mnohí čitatelia sa orientujú a vyberajú si knihy práve na ich základe. Veľmi zjednodušene by bolo možné povedať, že predajnosť knihy je závislá od odporúčaní. Kladných odporúčaní a z dôveryhodných zdrojov.

Odporúčania v online priestore a kde sa prezentovať

Zložitejšou, ale overenou cestou online propagácie, je osloviť influencerov, teda ľudí, ktorí majú potenciál ovplyvniť široké masy potenciálnych kupujúcich. Na Slovensku nie je veľa tzv. booktuberov ani bookstagramerov, aspoň nie tých relevantných. Tých dôveryhodných odlíšite od ostatných „kvázi blogerov“ tak, že prezentujú vlastný názor, a knihy skutočne aj čítajú alebo hodlajú čítať (a nezvyknú tajiť čísla návštevnosti svojich blogov).

Odporúčania a recenzie v masovejšom meradle a s globálnym dosahom sa sústreďujú na špecializovaných stránkach o knihách, na ktorých by ste nemali chýbať. Medzinárodné renomé má Goodreads.com.

Zdroj: goodreads.com

Z lokálnych stránok určite zaraďte svoju knihu na CBDB.cz alebo do Databazeknih.cz, s tým, že nezabudnite odporúčať knihy podobné (a aj v opačnom garde: podobné knihy „spárujte“ s vašou). Čitatelia tak vašu knihu ľahšie nájdu. Možnosť hodnotenia vo forme pridávania hviezdičiek majú takmer všetky seriózne knižné e-shopy. Vyhnite sa však falošným pozitívnym a pochvalným recenziám, nakoľko vyhľadávače takéto aktivity odhaľujú a penalizujú.

Aktívni na sociálnych sieťach

Vzťah autora s čitateľmi je v dobe sociálnych sietí priamy, bez sprostredkovateľa. Sociálne siete v mnohom nahrádzajú starší online formát: autorov/autorkin blog. Najpoužívanejšie u nás sú Facebook, Instagram a YouTube.

Ak sa rozhodnete ísť touto cestou, je nutné byť aktívny. Dôležitá je správa sociálnych sietí a ich pravidelná aktualizácia. Budete tak musieť produkovať rôzny obsah. Stávate sa influencerom alebo influencerkou. Aké formáty obsahu by ste mali tvoriť? Postačuje flatlay, teda fotografia zvrchu s vašou knihou, kávou, kvetmi na stole v kaviarni? Nuž, je to jeden z najrozšírenejších formátov prezentácie kníh a stávka na istotu.

Pre zaujímavosť: čítanie kníh je ženského rodu. Inými slovami: vaše knihy číta a kupuje viac žien ako mužov (dokonca kupujú knihy určené pre mužov, ktoré darujú svojim partnerom). Zamyslite sa pri tvorbe obsahu nad týmto faktom.

Instagram či skôr Bookstagram je pre tvorbu obsahu jednoduchší. Stačí smartfón, cit pre fotografovanie, dobre zvolený popis a nezabudnúť na unikátne hashtagy. Nestačí len obligátne #currentlyreading alebo #pravectu. Využívajte rôzne kompozície, dennú dobu a ročné obdobie a nezabudnite na Stories. Bookstagram vnímajte ako váš vizuálny čitateľský denník. Vytvárate si privátny online knižný klub.

Podobne na Facebooku môžete publikovať to, čo vás inšpiruje – filmy, seriály, knihy – môžete komentovať aktuálne dianie, ale najmä musíte pustiť ľudí „do kuchyne“. To znamená, ukázať im proces tvorby knihy, ako aj miesta, kde sa odohráva jej dej, zapojiť ich do debát o rekvizitách, historických faktoch a podobne. Cieľom je prilákať pozornosť a vytvoriť dopyt po knihe ešte predtým, než sa dostane do kníhkupectiev. Po vydaní knihy sú samozrejmosťou statusy spojené s propagovaním, teda s autogramiádami, čítačkami, rozhovormi a fotkami či citáciami z médií. Facebook umožňuje písať dlhšie statusy a pomerne dobre dosledovať fanúšikovskú bázu – na rozdiel od Instagramu alebo YouTube. Čitateľov aj čitateľky napríklad poteší, ak samotný autor reaguje lajknutím recenzie alebo statusu fanúšika. Ukazuje tak, že si váži názor svojho publika.

V neposlednom rade je tu YouTube či v prípade kníh Booktube. Vhodný je pre čítačky, teda čítanie z kníh, ale aj na uvedenie širšieho kontextu ku knihe a autorovi.

Pomerne dynamický nárast evidujú podcasty. Napríklad platforma Spotify do tohto typu obsahu investuje nemalé čiastky. Mimochodom, existujú tiež online služby, cez ktoré vás môžu fanúšikovia a priaznivci finančne podporiť, napr. Patreon alebo platobné brány. Nemusí to teda byť len kúpou knihy.

Nielen na jednom mieste

Propagácia v online priestore môže mať rôzne podoby. Nemusíte sa obmedzovať na jeden kanál či reklamný formát. Premyslite si svoju stratégiu komunikácie tak, aby ste v správnom čase a na správnych miestach oslovili potenciálnych čitateľov, a zároveň s nimi budovali vzťahy, ktoré sa stanú podporou pre predaj nielen práve vydanej knihy, ale aj všetkých vašich budúcich.

.