V roku 2021 už tému influencer marketing nemusíme špeciálne predstavovať. Označenie príspevkov ako #spolupraca alebo #ad ste už určite na sociálnych sieťach zaznamenali. Napriek tomu, koľko kampaní s influencermi môžeme denne sledovať, stále je mnoho firiem, ktoré buď do týchto vôd nevstúpili, alebo sa v nich ešte nenaučili plávať. V tomto článku vám priblížime, ako spolupracovať s influencermi tak, aby ste dosiahli želané výsledky.

100 rokov influencer marketingu

Úplné počiatky influencer marketingu môžeme datovať od konca 19. storočia. Aunt Jemima (teta Jemima) je značka polotovaru na prípravu palaciniek. Od jej vzniku až do minulého roka bola na obale vyobrazená usmiata pani, ktorá reprezentuje značku, a stala sa natoľko populárnou, že spoločnosť The Davis Milling Company v priebehu 70 rokov najala niekoľko herečiek, ktoré ju stvárňovali v reklamách a reálnom svete. Do podobnej kategórie „ambasádorov na zákazku“ môžeme zaradiť Santa Clausa z reklám Coca-Cola alebo slávny symbol mužnosti, Marlboro Mana.

V 20. storočí sa objavil pojem „celebrity endorsement“, ktorý prešiel od využívania produktov hviezdami vo filmoch cez vystupovanie športovcov v reklamách značiek, ako Pepsi alebo Gillette, až po úzke prepojenie formou ambasádorstva, ako môžeme vidieť v prípade Georga Clooneyho a značky Nespresso.

No a 21. storočie patrí osobnostiam na sociálnych sieťach, ktoré môžu, ale aj nemusia patriť do kategórie všeobecne známych celebrít. V slovenských končinách prvé komerčné spolupráce začali vznikať okolo roku 2015, najskôr s blogerkami, dnes už vlastná platforma na takúto spoluprácu podmienkou nie je.

Vyberte si správne

Veľa podnikateľov a marketérov zaujíma, ako si vybrať influencera tak, aby spolupráca fungovala k spokojnosti všetkých zúčastnených strán. Aj keď každá spolupráca je unikátna a špecifická, pripravili sme pre vás 8 tipov, ako čo najviac zvýšiť šancu na pozitívny výsledok. Ešte predtým si však dovolíme jedno všeobecné odporúčanie – nehľadajte iba influencera, ale ambasádora, osobnosť, ktorá dá vašej značke hlas v relevantnej cieľovej skupine.

1. Čísla posudzujte v kontexte

Aj keď vás na prvý pohľad môže zaujať množstvo followerov, samo osebe to číslo nemusí mať žiadnu relevantnú hodnotu. Dôležité je, aby to boli followeri reálni, zanietení, interagujúci a dôverujúci. Nie je tajomstvom, že aj menšie profily dokážu vďaka pocitom vybudovanej komunity doručiť kvalitné výsledky a za neporovnateľne nižšie náklady.

2. Pozrite sa na počet a dĺžku spoluprác

Neexistuje univerzálne číslo, ktoré by mohlo slúžiť ako varovný signál, že spoluprác už je priveľa. Každý si musí pocitovo nastaviť hranicu podľa seba. Dôležitý je kontext spoluprác. Ktorá z nich je dlhodobá a dá sa hovoriť o ambasádorstve? Ktorá je skôr kampaňová? S akými značkami historicky človek spolupracoval? Strieda značky v rámci kategórie? Zapája sa do komunikácie aj inak než obsahom na sociálnych sieťach? Nikto nechce, aby sa jeho značka musela biť o pozornosť publika s niekoľkými ďalšími.

3. Spoznajte príbeh

Ak predávate knihy, je dosť možné, že ich číta každý. No ak sa vami vytipovaný človek nijak neprezentuje záľubou v čítaní, zrejme vaša energia a aj peniaze nájdu zmysluplnejšie uplatnenie u knižnej blogerky. Nebojte sa „naštudovať“ si niekoho aj retrospektívne, spoznať ho, zistiť, aké má postoje, aké vyznáva hodnoty, ako sa správa v komentároch, aká bola jeho cesta až do bodu, kedy vás zaujal ako váš potenciálny ambasádor.

4. Hľadajte „človečinu“

Keď chcete s niekým spolupracovať pol roka, rok alebo aj dlhšie, je nesmierne dôležité, aby ste si „sadli“. Človek, ktorý vám je ľudsky blízky, vám vynahradí aj prípadné iné nedostatky. Nazvite to energiou, chémiou alebo akokoľvek chcete, no s niekým, kto má prezentovať vašu značku, sa musíte vedieť stotožniť. To je niečo, čo vám čísla nedajú.

5. Vysvetlite dostatočne vašu predstavu a očakávania

Je úplne logické, že do spolupráce idete s nejakými cieľmi a očakávaniami. Chcete zvýšiť povedomie o značke, formovať jej imidž, predstaviť ju novému publiku, ideálne na konci dňa aj predávať. Čokoľvek si od spolupráce sľubujete, buďte od prvého oslovenia influencera absolútne transparentní, úprimní a otvorení. Potom môžete to isté požadovať aj od druhej strany.

6. Vyšlite signál, že chcete byť partnerom, nie objednávateľom

Pri väčšine spoluprác prichádza iniciatíva z vašej strany. Prvý kontakt určuje spôsob a tón ďalšej komunikácie. Nezabudnite predstaviť vašu značku, povedať, čo viete ponúknuť vy, jasne deklarujte, že chcete budovať partnerstvo, nie si len objednávať niečie služby.

7. Dajte všetko na papier

Najlepšie partnerstvá fungujú vtedy, keď všetci zúčastnení chápu svoju úlohu a neboja sa to potvrdiť aj zmluvne. Zmluva chráni vás aj ambasádorov, definuje všetko dôležité, povinnosti oboch strán, systém spolupráce, dôležité termíny, schvaľovací proces, určuje dohodnutý počet výstupov.

8. Merajte, čo sa merať dá

Vďaka možnostiam digitálnych platforiem nie je influencer marketing len o budovaní povedomia o značke, ale aj o napĺňaní výkonnostných cieľov. A tie treba merať. Používajte UTM parametre v odkazoch, prideľte ambasádorom unikátny kód, porovnávajte medzi ambasádormi, ktorí sú tí pre vás najefektívnejší. Nechajte si posielať reporty s údajmi o dosahu, zobrazeniach, interakciách.

Influencer marketing – kvalitné vstupy aj výstupy

Influencer marketing je kontroverznou témou a v ľuďoch vyvoláva rozporuplné emócie. Stále ale ide o funkčný nástroj komunikácie. Pre udržanie jeho relevancie je však dôležité, aby firmy a značky dbali na kvalitu spoluprác, a to nielen na strane výstupu, ale aj vlastného vstupu. Držíme vám palce pri hľadaní tých najlepších ambasádorov.

.