Rok 2020, ktorý zatiaľ pre podnikateľov predstavuje veľmi divokú horskú dráhu, sa nedávno preklopil do svojej druhej polovice. Koniec letných prázdnin je obdobím, kedy po back to school kampaniach prichádzajú tie vianočné a spolu s nimi aj úvahy o tom, kam posunúť podnikanie v ďalšom roku. Pripravili sme pre vás sumár TOP 5 marketingových aktivít, na ktoré vám odporúčame sa zamerať pri plánovaní komunikácie so zákazníkom na ďalšie roky.

Customer experience

Náš zákazník, náš pán. Staré príslovie, ktoré však nie vždy aj naozaj platí. Veľa marketérov a podnikateľov sa pri komunikácii riadi tým, čo oni sami považujú za správne, pekné, funkčné, zábavné a podobne. Jednoducho prinášajú do tvorivého procesu priveľa subjektívnych vkladov bez toho, aby brali do úvahy, čo na to ich zákazníci.

Customer experience, alebo zákaznícka skúsenosť, je niečo, čo sa v poslednej dobe dostáva stále viac do popredia, a lídri v odbore už dnes dobre chápu, že úlohou podnikateľa a marketéra je najmä uspokojiť svojho zákazníka. Fokus na zákazníka a jeho skúsenosť s vašou značkou možno označiť aj ako akýsi návrat ku koreňom marketingu.

Priamy kontakt so zákazníkmi

Týmto bodom priamo nadväzujeme na tému zákazníckej skúsenosti, ku ktorej patrí aj osobná komunikácia s niekým z vášho tímu. Kým ešte pomerne nedávno boli trendom automatické chatboty a cieľom bolo vyriešiť problém bez potreby ľudskej „sily“, dnes ideme presne opačne.

Vaši zákazníci očakávajú osobný prístup a najlepší krok, ako im vyjsť v ústrety, je spojiť sa s nimi cez chatovacie aplikácie. WhatsApp, Messenger alebo aj Instagram Direct sú miestami, kde sa na vás zákazníci chcú obracať s otázkami, sťažnosťami aj pochvalami. Sú to pre nich najprirodzenejšie platformy a nevyužiť to by bolo veľkým mrhaním potenciálom.

E-commerce

Uplynulá kríza odhalila jeden vážny problém. Ako veľmi je štandardný slovenský podnikateľ nepripravený na marketing 21. storočia, ktorý naplno využíva potenciál digitálnych nástrojov. Kým online nákupy potravín zažívali enormný rast (až nestíhali uspokojovať dopyt zákazníkov), množstvo firiem dlho hľadalo cestu, ako zachrániť aspoň časť tržieb vďaka online marketingu a e-commerce.

Treba férovo povedať, že v mnohých firmách kríza urýchlila procesy a to, čo bolo dovtedy v rovine úvah a plánov, sa muselo rýchlo stať realitou. Napriek tomu veľa firiem zaváhalo a vystavili sa tak oveľa väčším škodám, než bolo možno nevyhnutné.

Dnes už každý od gastro prevádzok cez osobných trénerov, inštruktorov, konzultantov až po lekárov musí byť pripravený, že kríza spojená s obmedzeniami môže prísť kedykoľvek znova a internet bude jedinou možnosťou, ako si zachrániť podnikanie. E-commerce totiž nie je iba o e-shopoch.

Nové druhy obsahu

Tento rok aj u nás rozvíril vody TikTok. Čerstvo s ním bojuje Instagram funkciou Reels. Aj na základe týchto dvoch gigantov vieme predpovedať, že krátke, vtipné videá budú mať stále výraznejšie miesto v komunikácii jednotlivcov aj značiek. Pridajte si k tomu podcasty, ktoré u nás za posledné dva roky exponenciálne rastú, no napriek tomu ponúkajú stále veľa príležitostí, nakoľko ich počúvanosť je stále otázkou primárne väčších miest.

Spomínaná kríza ukázala aj to, že live video sa konečne dočkalo svojho času na výslní. Naplno sa prejavila prirodzená ľudská potreba spájať sa a live video je na to úplne dokonalé. Či už ide o verejné vysielania na sociálnych sieťach, alebo napríklad skupinové hovory cez aplikácie ako Zoom alebo Skype.

Rozšírená realita

Je možné, že o rozšírenej realite ste doteraz nepočuli. Napriek tomu veríme, že dostupnejšia sestra virtuálnej reality si vašu pozornosť zaslúži. Ide o technológiu, ktorá nevyžaduje žiadne špeciálne zariadenie ako VR. Funguje na princípe reálneho zobrazenia okolitého sveta, no doplneného o zaujímavé informácie alebo vizuálne prvky. Bežne sa využíva prostredníctvom smartfónov, čo veľmi zjednodušuje jej penetráciu medzi používateľov. Vyhľadajte si termín augmented reality a nepochybne nájdete dostatok zaujímavej inšpirácie.

.