Je to trend, ktorého svedkami sme každý deň všetci, no napriek tomu sa o ňom nepíše v každoročných prognózach o tom, čo bude in. Hovoríme o personal brandingu, teda o budovaní osobnej značky. Ak ste doteraz o podobnom termíne nepočuli, oddnes sa na svoje podnikanie budete pozerať z novej perspektívy.
Značky nie sú len tie firemné
Potreba budovania značky vašej firmy je už dávno známou súčasťou úspešného podnikania. Značka je to, na základe čoho vás zákazníci uprednostnia pred konkurenciou. Značka vám pomáha zvládať aj cenový súboj a dovoľuje vám nezúčastňovať sa ho, pretože z dlhodobého hľadiska v ňom aj tak nie je možné vyhrať. Značka je to, čo prežije aj krízu, pretože ľudia jednoducho radi podporujú také firmy, ku ktorým majú dlhodobý pozitívny vzťah. Značka vám okrem zákazníkov pritiahne aj kvalitnejších zamestnancov. Ak chcete podnikať dlhodobo a mať zdravú, funkčnú firmu, budovať firemnú značku je nevyhnutné.
To, že značka nie je iba logo firmy, už určite viete. Značku tvorí úplne všetko, s čím sa v súvislosti s firmou dostávajú aktuálni aj potenciálni zákazníci do styku. Sú to vaše vizitky, faktúry, katalógy a iné tlačoviny. Sú to vaše billboardy aj príspevky na sociálnych sieťach, je to vaša zákaznícka podpora.
V roku 2021 už je ale známe, že značka neznamená automaticky firmu. Každý z nás je značka. Všetci sa snažíme nejakým spôsobom prezentovať a urobiť čo najlepší dojem. Prečo teda túto prirodzenú vlastnosť nevyužiť na podporu vlastného podnikania? Personal branding je kombináciou vašich vlastností, skúseností, schopností a názorov. Je to všetko, čo robíte, kde vystupujete, ako sa správate k zamestnancom aj obchodným partnerom, alebo akú zanechávate digitálnu stopu. Dnes je moderné spájať personal branding najmä so sociálnymi sieťami, ale netreba zanedbávať ani jeho offline časť. Pretože ani najlepšie vyplnený LinkedIn profil a všetky lajky sveta na príspevkoch nevykompenzujú to, keď sa ľudia pri vás cítia nekomfortne, alebo majú pocit, že realita je iná ako vytvorený imidž.
Doprajte vašej komunikácii ľudskosť
Problémom štandardnej firemnej značky môže byť to, že je anonymná. Mnoho firiem sa prezentuje bez toho, aby verejnosť vedela, kto vo firme pracuje, kto ju vedie, alebo kto ju založil. Toto je niečo, čo personal branding skvelo rieši. Vďaka aktívnej prezentácii vás a vašich zamestnancov vaša firma razom dostáva tvár, ľudský prvok, ktorý je v komunikácii tak dôležitý. Verejnosť a budúci zákazníci si predsa len jednoduchšie vybudujú vzťah so značkou, o ktorej majú pocit, že ju poznajú trochu osobnejšie.
Vyjdite „na svetlo sveta“. Stretávajte sa s ľuďmi, aktívne komunikujte, hovorte o tom, čo robíte, aká bola vaša cesta, aké máte skúsenosti, čo sú veci, ktoré vás zaujímajú a ktorým rozumiete. Staňte sa hrdým ambasádorom vašej firmy. Ľudia vo vašom okolí si to skôr či neskôr všimnú a ocenia to.
Tiež zamestnanci a ich vlastné osobné značky môžu ešte posilniť pozitívny imidž firmy. Motivujte ich, aby aktívne komunikovali o svojej práci na sociálnych sieťach, aby zdieľali váš obsah, aby pomohli prezentovať vaše produkty a služby aj mimo pracovnej doby. Každý z nich má nejaký okruh ľudí, ktorí im dôverujú, a môžu sa tak vďaka tomu stať aj vašimi zákazníkmi.
Inšpirujte sa: personal branding v praxi
Obrovský potenciál personal brandingu je práve v tom, že sa mu stále veľa podnikateľov nevenuje. Pochopiteľne, postupne pribúdajú, no priestor pre vás je stále významný. Aby sme vám pomohli urobiť prvý krok na novej ceste budovania vlastnej značky, máme pre vás tri tipy správneho uchopenia personal brandingu.
Tip 1
Ak vás zaujíma marketing, upriamte pozornosť na osobu menom Gary Vaynerchuk. Človek, ktorého na sociálnych sieťach sledujú milióny ľudí už dlhé roky, buduje niekoľko firiem, z ktorých najvýraznejšou je reklamná agentúra Vayner Media. Práve tá, vďaka jeho silnej osobnej značke a verejnému vystupovaniu, pracuje s najväčšími americkými firmami a zamestnáva približne tisíc ľudí. Na pracovné miesta v jeho tíme je poradovník mladých ľudí, taká silná je jeho značka.
Tip 2
Samozrejme, na Slovensku zatiaľ podobnú persónu nemáme, no napriek tomu môžeme vidieť niekoľko veľmi dobrých príkladov. Jeden z najznámejších slovenských youtuberov a influencerov, Expl0ited (vlastným menom Peter Altof), si vybudoval vlastnú prevádzku rýchleho občerstvenia Wafland. Tým, že on sám má státisíce sledujúcich, stal sa prirodzene najsilnejším marketingovým kanálom pre podporu svojej firmy. Jeho fanúšikovia jednoducho chceli ochutnať niečo, za čím stojí ich idol, a aj vďaka tomu sa podarilo dosiahnuť návratnosť počiatočnej investície už po pár mesiacoch.
Tip 3
Tretím príkladom je značka potravín a výživových doplnkov Powerlogy, ktorú založil a vedie Dušan Plichta. Ten pred pár rokmi získal povedomie ako bloger a človek zaujímajúci sa o zdravý životný štýl a efektívne stravovanie. Postupne si vybudoval základňu čitateľov, z ktorých sa pri spustení značky Powerlogy prirodzene stali aj zákazníci. Tí verili jeho know-how, ktoré s nimi zdieľal, a tým pádom automaticky verili aj produktom, ktoré niesli jeho podpis.
Sledujeme trendy (nielen) z polygrafie za vás
Prihláste sa na odber newslettra a buďte v obraze.
Ďakujeme!
Vaša adresa bola zaradená do zoznamu odberateľov.
Od roku 2012 sa venuje sociálnym sieťam a content marketingu. Začínal v neziskových organizáciách a v popredných slovenských reklamných agentúrach. Pracoval pre klientov, ako Tatra banka, Tesco, Dobrý anjel, Heineken, Budiš, Nicolaus Vodka a mnohých ďalších. Je lektorom vzdelávacích projektov Digitálna univerzita a Creative Academy, kde učí, ako využívať sociálne siete zmysluplne a udržateľne.