Sociálne siete sú významným marketingovým nástrojom v online prostredí. Ich popularita, počet používateľov a možnosti, ako v tomto priestore propagovať, veľmi rýchlo rastú. Firmy prostredníctvom nich môžu odprezentovať svoje produkty alebo služby a zároveň vytvárať užšie vzťahy so zákazníkom, cieliť naňho presne v tom online priestore, kde podľa svojich záujmov trávi najviac času, a v neposlednom rade s ním hovoriť takým spôsobom, aký mu vyhovuje. Ako sa nestratiť v stále narastajúcich možnostiach komunikácie na sociálnych sieťach, ako si vybrať a na čo si dať pozor?

Výber sociálnej siete

Je dôležité byť viditeľný a aktívny tam, kde sa nachádza vaša cieľová skupina. Byť všade naozaj nemá význam. Darmo hovoriť tam, kde vás nik nepočúva. Práve preto je aj pri výbere sociálnej siete dôležité poznanie svojho publika a miesta, kde sa nachádza.

Taktiež je dôležité vopred sa zamyslieť nad tým, či na danej sieti máte čo povedať. Obsah je dôležitý a hlavne by mal byť pre každú sociálnu sieť unikátny. Je to v podstate jednoduché – ak nemáte čas tvoriť videá, už dopredu viete, že na YouTube veľa vody nenamútite, ak sa nemáte čas venovať fotografii, tak z vás asi nebude ani hviezda Instagramu. Vždy si treba navyše dobre zvážiť všetky možnosti, nielen tie, ktoré ponúkajú sociálne siete, ale aj tie svoje – nákladové a časové. Taktiež treba brať do úvahy, ako sa chcete ako firma prezentovať a čo od sociálnej siete očakávate. Pokiaľ ste ambiciózni a podnikáte v segmente, ktorý vám to dovolí, vyskúšajte si toho viac, ale vždy so stratégiou a cieľmi prispôsobenými danej sociálnej sieti.

Samozrejme, môžete pôsobiť aj na viacerých sociálnych sieťach súčasne, avšak každej z nich venujte dostatočnú pozornosť, pretože „mŕtvy profil“ vám na dobrom mene nepridá a vo viacerých prípadoch sa prakticky rovná žiadnemu profilu. Okrem aktívnej komunikácie je tiež, prirodzene, potrebné napĺňať ich kvalitným obsahom, ktorý zodpovedá špecifikám toho-ktorého komunikačného kanálu. Čo je charakteristické pre vybrané známe sociálne siete, si popíšeme v ďalšom texte.

Zdroj: Nordwood Themes/Unsplash

Facebook marketing ako prvá voľba?

Sociálna sieť Facebook je v súčasnosti prvou voľbou mnohých spoločností a marketérov po celom svete. Nie je sa čo čudovať, veď je stále najväčšou a najrýchlejšie rastúcou sociálnou sieťou, ktorá nás neustále zaplavuje novinkami aj v oblasti propagácie, predaja či budovania brandu. Pre veľa malých firiem a výrobcov predstavuje vlastná Facebook stránka vstup do online sveta a často nahradí aj tradičnú webovú stránku. Odpoveď na otázku, prečo práve Facebook, je len o pár riadkov vyššie. Vzhľadom na počet používateľov tejto platformy je logické, že sa tu nachádzajú rôzne cieľové skupiny, čo sa pri cielení hodí aj podnikom so špeciálnym zameraním a malým firmám.

Okrem toho, sám Facebook prichádza s novinkami v oblasti propagácie a predaja tak, aby nebolo potrebné sociálnu sieť opustiť a preklikávať sa na iné stránky – informácie všetkého druhu viete zákazníkovi poskytnúť na jednom mieste rozličnými spôsobmi. Ak ste teda počuli o tom, že Facebook je mŕtvy, nuž, nie je. Pravdepodobne vám to povedal niekto, kto patrí do mladších cieľových skupín. Práve tie totiž často nájdete na iných sociálnych sieťach.

Na čo si dať pozor? Kombinácia obsahov tu môže byť naozaj pestrá (využívať môžete napríklad linky, videá, obrázky, gify, interaktívne príspevky, súťaže, textové posty, carousell). To, že si dáte záležať na príspevkoch, však neznamená, že sa k vašim fanúšikom dostanú len tak. Nie všetky príspevky sa zobrazujú automaticky všetkým ľuďom, ktorí sú už vašimi fanúšikmi, takže za ich väčší dosah budete možno musieť zaplatiť. Dosahy totiž delíme na organické a platené. Pokiaľ váš príspevok nemá potenciál stať sa tzv. virálnym, je treba zvážiť jeho platenú podporu.

Zdroj: Austin Distel/Unsplash

Máte pekné fotografie? Pochváľte sa nimi na Instagrame.

Fakt, že Instagram vznikol ako platforma na zdieľanie fotografií, určite poznáte. Sociálna sieť si rýchlo našla svojich priaznivcov hlavne v rámci cieľovej skupiny pod 30 rokov. Dnes ju škatuľkujeme ako sociálnu sieť pre mladých, ale pravdou je, že štruktúra používateľov sa začína podobať tej facebookovej. Účty sa dajú pohodlne prepojiť a obsahy zdieľať (z Instagramu na Facebook).

Otázkou ostáva, či je vhodné vybrať si firemnú komunikáciu na tejto sociálnej sieti, ak sa tu nachádza vaše publikum. Jednoduchá logika hovorí áno. Má to však svoje ALE. Komunikáciu na Instagrame si zvoľte len v prípade, že ste schopní naplniť svoj profil kvalitným foto- alebo videoobsahom. Ak takýto obsah nedokážete zabezpečiť, vedzte, že existujú i ďalšie možnosti, ako na Instagrame upútať na seba pozornosť, dokonca aj keď nemáte vlastný firemný profil. Hovoríme tu o tzv. influencer marketingu, ktorý je v súčasnosti veľmi populárny.

Influencerom môže byť v podstate ktokoľvek, kto má na sociálnej sieti dostatok followerov (zvyčajne niekoľko tisíc) a tvorí obsah, ktorý je pre nich zaujímavý. Je však na vás, akú veľkú základňu ľudí od tohto človeka vyžadujete. Táto forma reklamy funguje na princípe odporúčania, mala by pôsobiť prirodzene. Môžeme ju nazvať nepriamou reklamou alebo recenziou. Pri výbere si však dajte pozor, aby ste si vybrali influencera s kvalitným contentom (obsahom). Ideálne je, ak sa nezameriate len na počet followerov, ale nájdete takého, ktorý bude značku naozaj reprezentovať, jeho vystupovanie je dôveryhodné (overte si aj minulosť a predchádzajúce spolupráce) a, samozrejme, jeho followeri sú zároveň členmi vašej cieľovej skupiny.

Chcete komunikovať profesionálne? Zvoľte LinkedIn a ukážte, čo dokážete.

LinkedIn je tzv. profesionálna sociálna sieť. A taký prístup by k nej mali mať aj firmy. Komunikácia na LinkedIne má viacero výhod, ale viac ako inde platí – je dôležité mať čo povedať. Cieľová skupina je tu totiž trochu iná. Okrem množstva mŕtvych profilov sa tu aktívne nachádzajú prevažne manažéri, marketéri a ľudia z prostredia kancelárií. Mať firemnú stránku nemusí byť na škodu, ale vzhľadom na vyšší náklad na platenú reklamu bude komunikácia zložitejšia – najmä, ak ste malá firma. Veľkým plusom je, že profil na sociálnej sieti možno uvidia vaši budúci zamestnanci, dodávatelia alebo spolupracovníci. Práve oni môžu byť cieľovou skupinou, na ktorú sa budete na LinkedIne zameriavať. Oplatí sa na ňom komunikovať, ak na to máte čas. Ak si chcete budovať osobný profil a prezentovať sa ako profesionál vo svojej oblasti pôsobenia, určite to urobte. Samotný LinkedIn dáva totiž väčší priestor pre komunikáciu jednotlivca ako pre firemné stránky.

Zdroj: blog.linkedin.com

Tvoríte vlastné videá? Založte si YouTube kanál.

YouTube už roky patrí spoločnosti Google a veľa ľudí ho za sociálnu sieť úplne nepokladá. Avšak aj táto bezodná knižnica videí patrí do kategórie social media. Zásah má veľký, nachádzajú sa tu všetky demografické a vekové skupiny. YouTube jednoducho používame všetci. A ako je na tom biznis? Na YouTube existuje veľké množstvo neaktívnych kanálov slúžiacich len ako úložisko videí, ktoré sú následne zdieľané na webové stránky alebo ďalšie sociálne siete. A potom sú tu tí šikovnejší, ktorí svoje kanály pravidelne plnia zaujímavým obsahom. Pokiaľ ste firma, ktorá má potenciál na tvorbu videí, nájdite správnu stratégiu, nastavte svoj kanál a komunikujte. Ak váhate, či ho použiť, myslite na fakt, že video je vo všeobecnosti jedna z najpopulárnejších foriem obsahu, navyše zapamätateľnejšia ako iné obsahové formy.

Vedeli ste, že…
… YouTube sa v súčasnosti používa aj ako vyhľadávač? Dávajte si preto pozor aj na kľúčové slová pri pomenovaní a nastavení videa.

Je Twitter pre vás?

Názov sociálnej siete poznáte skôr zo zahraničia. Funguje na princípe tzv. tweetov – krátkych textových správ (140 znakov). V zahraničí patrí medzi najsilnejších hráčov medzi sociálnymi sieťami. Na Slovensku však Twitter využíva len malá skupina ľudí, skôr takých, ktorí „konzumujú“ aj zahraničný obsah. Je pravdepodobné, že na tejto sociálnej sieti na Slovensku svoje publikum nenájdete. Ak tu však aj objavíte ľudí, na ktorých chcete cieliť svoju komunikáciu, pripravte sa na to, že budete na správu tejto sociálnej siete potrebovať viac času – uverejňovať krátke príspevky by ste mali aj niekoľkokrát za deň. A to si vyžaduje dobré plánovanie aj pracovnú disciplínu.

Zdroj: Luke Chesser/Unsplash

Hej, mladí, ste tu? alebo Súčasným trendom je TikTok.

Sociálna sieť mladých. Doslova. TikTok v súčasnosti zaznamenáva boom medzi komunikačnými médiami a bola len otázka času, kedy sa po nej začnú obzerať s dobou kráčajúci marketéri. Táto sociálna sieť tiež ponúka možnosti v business oblasti (dokonca už aj možnosti platenej reklamy). Svoje príspevky môžete zdieľať naprieč sociálnymi sieťami (napríklad na Facebooku alebo v Instagram stories), ale pozor. TikTok je vhodný skôr pre uvoľnenejšiu komunikáciu. Ak teda komunikáciu svojej značky staviate na vážnosti, tejto sieti sa vyhnite (okrem iného aj pre škandály, ktorými je povestná). Naopak, ak sa nebojíte odviazať, neváhajte točiť videá alebo využite influencera (osobu, ktorá je na TikToku aktívna, obľúbená a dostatočne sledovaná). Na TikToku sa mladí ľudia proste bavia. Ak mu správne prispôsobíte obsah, môžete byť z výsledkov veľmi milo prekvapení.

Zdroj: Hello I’m Nik/Unsplash

Snapchat

Sociálna sieť Snapchat funguje na princípe uverejňovania časovo obmedzených fotografií alebo videí (po prečítaní sa obsah po chvíli automaticky zmaže – áno, na každú fotografiu alebo video má človek len jeden niekoľkosekundový pokus). Obľúbená je najmä v zahraničí, u mladších cieľových skupín. Najlepšie sa jej darí v USA a Kanade (domovské krajiny). Marketing na tejto sociálnej sieti preslávili značky ako McDonald alebo BMW. Na Slovensku však táto sieť nie je príliš populárna, ani medzi používateľmi, ani medzi marketérmi. Nástroje na propagáciu však Snapchat má, preto, ak vás zaujala možnosť vysielať takéto krátke správy, odporúčame začať na SnapchatAds.

Zdroj: Thought Catalog/Unsplash

Aktívna komunikácia na sociálnych sieťach

Vždy si najskôr zodpovedzte otázku, čo chcete povedať, následne komu to chcete povedať a čo tým chcete získať, a zistite, ako a kde to máte povedať. Správa akejkoľvek sociálnej siete si vyžaduje premyslenosť, pravidelnosť a aj trpezlivosť. Komunikujte aktívne, odpovedajte na správy, reagujte na komentáre a v neposlednom rade vyhodnocujte svoje aktivity. Tak môžete optimalizovať svoju komunikáciu a efektívnejšie budovať fanúšikovskú základňu.

Zdroj: Georgia De Lotz/Unsplash

Autorka článku: Mgr. Ľudmila Murgašová, Content Distribution Manager

.