Keď si vyberáte materiál pre interiérovú reklamu, väčšinou vás zaujíma cena, kvalita vyhotovenia a potlače. Pri vonkajších reklamných plochách je však správny materiál alfou a omegou. Jeho nevhodným výberom totiž môžete spôsobiť, že reklama bude za pár týždňov nečitateľná. Zistite, aké materiály sa používajú na rôzne typy exteriérovej reklamy a ako si pre vašu reklamnú plochu vybrať ten pravý.

Veľkoplošná tlač nie sú iba bilbordy

S exteriérovou reklamou prichádzame do styku mnohokrát denne. Ide nielen o bilbordy, bigbordy či megabordy. O našu pozornosť bojujú aj podsvietené citylighty, bannery, plagáty, reklamné tabule alebo tzv. výstrčky vyčnievajúce zo stien nad vchodmi do prevádzok.

Vonkajšia reklama je tým pádom na očiach 24 hodín denne, podobne ako webová stránka – ani v dnešnej online dobe by ste ju teda nemali podceňovať. Samozrejme, kľúčové je jej správne umiestnenie tam, kde sa pohybuje vaša cieľová skupina.

Tak, ako sú vonkajšie reklamné plochy vystavené pohľadom okoloidúcich, sú vystavené aj všetkým vrtochom počasia. Negatívne na ne vplýva slnečné svetlo (konkrétne UV žiarenie), vzdušná vlhkosť, dážď (vrátane kyslého v znečistených oblastiach), vietor, prach a výrazné striedanie teplôt v rámci dňa a noci, ale aj ročných období.

Druhým najdôležitejším krokom po výbere umiestnenia je preto výber vhodného materiálu a tlačovej technológie. Ešte predtým by ste si mali ujasniť, ako dlho bude reklamná kampaň trvať, či bude reklama umiestnená na bilborde alebo inej pevnej ploche, fasáde budovy alebo plote, či by mala byť nasvietená alebo podsvietená a z akej vzdialenosti ju budú okoloidúci vidieť.

Pri výbere by ste sa mali riadiť aj vopred vytvoreným grafickým návrhom. Nie je totiž nič horšie, ako keď desiatky hodín práce grafika zabije veľkoplošná tlač na nevhodný materiál.

Na bilbord patrí špeciálny papier alebo fólia

Výsledný obrazec sa na bilbordoch skladá lepením viacerých výtlačkov vedľa seba, a to na pôvodný polep. Na tlač sa preto používa špeciálny bilbordový papier s modrou zadnou stranou, ktorá zaručí, že prelepená grafika nebude presvitať (nazýva sa blue back side – BBS alebo blue back paper). Papier má gramáž 120 – 150 g/m2, je odolný voči vlhkosti a vhodný na lepenie za mokra. Takýto papierový bilbord vydrží max. 3 mesiace.

Zdroj: Unsplash/Deniz Demir

Pre dlhodobé kampane (pri väčších plochách ako bigbord či megabord sú štandardom) sa nepoužíva papier, ale PVC fólia, ktorá je imúnnejšia proti vyblednutiu (podobne ako na samolepky). Pre lepší vzhľad a vyššiu odolnosť môžete fólie nechať upraviť lakovaním alebo lamináciou. Lepia sa priamo na kovový podklad po odstránení pôvodných polepov. O fóliách ako materiáloch na samolepky sme písali v samostatnom článku.

Na bilbordy sa používa digitálna veľkoformátová tlač a sieťotlač, ktorá je výhodná pri malých nákladoch v jednotkách a desiatkach kusov. Pri väčších množstvách sa používa ofset.

Neprehliadnite:
Pri lepení bilbordov sa papier namočí, v dôsledku čoho sa roztiahne o niekoľko centimetrov. Počas prípravy podkladov myslite na to, že po orezaní lepičom nemusí výsledok vyzerať dobre, a grafiku dodajte radšej v rozmeroch o 5 cm menších.

Bannery nemusia byť iba z PVC

Najčastejšie používaným materiálom na reklamné bannery je PVC plachta. Je mäkká, ohybná a umývateľná, zároveň pevná a rezistentná voči roztrhnutiu. Na výber máte z rôznych druhov s odlišnou gramážou (400 – 510 g/m²) a odolnosťou, a tým aj životnosťou.

Niektoré PVC plachty môžete spájať zváraním, aby ste dosiahli potrebný rozmer. Pre krajší vzhľad a vyššiu odolnosť sa na okrajoch plachta po vytlačení preloží a zvarí. Do zvareného okraja môžete nechať vsadiť kovové oká, aby ste banner mohli prichytiť k podkladu. Tým môže byť plot, zábradlie a podobne, pričom pre prichytenie na fasádu sa často používa na mieru vyrobený kovový rám. Pri voľbe miesta na pripevnenie myslite na to, že PVC banner musíte dostatočne napnúť, aby vyzeral dobre.

PVC je dobre potlačiteľné, tlačí sa väčšinou digitálne, s kvalitnými detailmi a sýtymi farbami (používajú sa UV farby). Špecialitou sú reflexné PVC materiály, ktoré v tme odrážajú svetlo, podobne ako reflexná vesta či páska. PVC plachty nie sú dostatočne priesvitné na podsvietenie, môžete ich však nasvietiť spredu. Ak požadujete 100 % nepriesvitnosť, tu vám zaručí materiál typu blockout, ktorý sa používa aj ako medzivrstva v obojstranne potlačiteľných PVC banneroch.

Alternatívou k PVC plachtovine je tzv. sieťovina (mesh). Ide takisto o PVC materiál, v tomto prípade však dierovaný. Sieťovina prepúšťa svetlo a je priedušná, takže vietor na ňu pôsobí menšou silou. Hodí sa preto na ploty či fasády budov s oknami. Má podobné vlastnosti ako PVC plachtovina, musíte však počítať s tým, že pri malých rozmeroch detaily grafiky kvôli dierovaniu zaniknú.

Tip pre vás:
Textilné plátno prepožičia vašej reklamnej ploche matnejší vzhľad podobný obrazu. Prepúšťa vzduch a svetlo rovnako ako sieťovina, no jeho výhodou je nižšia hmotnosť. Je určené do interiéru, no krátkodobo ho môžete použiť aj vo vonkajších priestoroch.

Nemáte kam upevniť bannery? Využite reklamné tabule.

V prípade, že nemôžete banner prichytiť, bude pre vás lepším riešením reklamná tabuľa. Tabule existujú vo viacerých vyhotoveniach – pripevnené k stene zadnou stranou, prípadne kolmo k nej ako výstrčky alebo závesné tabule.

Ako materiál sa obvykle používajú PVC dosky predávané aj pod názvom Komatex. Sú priamo potlačiteľné UV farbami a priesvitné, takže môžu byť podsvietené. Omnoho ľahšie sú tzv. dutinkové dosky, ktoré sú tvorené tenkými plastovými plátmi s tenkou, no pevnou výstužou. Môžu byť z PVC, ale aj z iných druhov plastov – napr. polypropylén sa recykluje omnoho jednoduchšie a je priateľskejší k životnému prostrediu. Natrafíte na ne aj pod názvami Foamex, Akyprint či Kartonplast.

Okrem nich sa môžete stretnúť s kompozitným ACM materiálom, ktorý tvoria hliníkové pláty spojené polyetylénovým jadrom (predávajú sa tiež pod názvom Dibond). Hliník im prepožičiava vyššiu mechanickú odolnosť než v predchádzajúcom prípade. Na rozdiel od spomenutých materiálov bývajú ACM dosky k dispozícii vo viacerých farbách, čo vám dáva väčšiu slobodu pri grafickom návrhu reklamy.

Tip pre vás:
Zaujímavý vzhľad môžete dosiahnuť pomocou priehľadného alebo mliečneho plexiskla. Správne sa nazýva akrylát a hodí sa skôr na menšie reklamné plochy.

Väčšina uvedených materiálov sa vyrába v rôznych hrúbkach, a teda s rôznou pevnosťou. Môžete ich potláčať priamo digitálnou UV tlačou, prípadne použiť potlačené samolepiace fólie.

Citylighty vyžadujú špeciálny postup

Ďalšou vonkajšou reklamnou plochou sú plagáty. Väčšinou sa používajú na propagáciu podujatí alebo produktov pri krátkodobých kampaniach, ich životnosť môžete predĺžiť lakovaním alebo lamináciou. Veľkoplošná tlač plagátov sa realizuje digitálnou a ofsetovou tlačou alebo sieťotlačou. Používajú sa papiere s gramážou 90 – 300 g/m2, prípadne rôzne druhy kreatívnych papierov alebo fotopapierov až do 600 g/m2.

Zdroj: Unsplash/Yonghyun Lee

Plagáty sú tiež súčasťou citylightov – podsvietených reklamných plôch na podstavcoch. V ich prípade sa však vyrábajú zo špeciálneho backlit materiálu, ktorý rozptyľuje svetlo, aby bolo podsvietenie rovnomerné.

Plagáty pre citylighty sa tlačia špeciálnymi postupmi, buď s dvojitou dávkou farby na jednej strane, alebo obojstrannou tlačou zrkadlovo. Zabráni sa tým vyblednutiu farieb pri podsvietení v tme.

Zdroj: Unsplash/Dele Oke

Osobitnou kapitolou exteriérových tlačovín sú nálepky a samolepky. Využívajú sa často na polep výkladov predajní, okien, dverí atď. O materiáloch na ich výrobu sme písali v samostatnom článku.

Zhrnutie:

  • Vonkajšie reklamné plochy sú vystavené všetkým vrtochom počasia, správny výber materiálu je tým pádom kľúčom k ich dlhej životnosti.
  • Na krátkodobé bilbordové kampane sa používa špeciálny bilbordový papier s tmavou vrstvou, aby nepresvital pôvodný polep, životnosť je 3 mesiace.
  • Na bigbordy, megabordy a dlhodobé kampane sa používajú plastové fólie.
  • Na bannery sa používa PVC plachtovina odolná voči roztrhnutiu, umývateľná a priamo potlačiteľná s vynikajúcimi výsledkami.
  • Na ploty a fasády s oknami je lepšia PVC sieťovina (mesh), ktorá prepustí svetlo aj vietor.
  • Alternatívou k bannerom sú reklamné tabule z plastových alebo kompozitných dosiek, môžete ich nechať potlačiť priamo alebo použiť fóliu.
  • Citylighty a iné podsvietené tlačoviny vyžadujú špeciálny backlit materiál a špeciálny tlačový postup, aby sa zachovala živosť a sýtosť farieb pri podsvietení.
.