Je pravda, že každý papier v sebe skrýva kreatívny potenciál a vďaka originálnemu nápadu alebo rafinovanej technike spracovania sa môže stať súčasťou množstva zaujímavých produktov. Niektoré papiere sú však na tvorbu kreatívnych tlačovín doslova predurčené. Od bežných natieraných a nenatieraných papierov sa odlišujú štruktúrou povrchu, farbou, surovinami použitými na ich výrobu alebo inými špecifickými vlastnosťami.

V obchode ich nájdete napríklad pod názvom špeciálne grafické papiere alebo kreatívne papiere. Dôvodov, prečo siahnuť po kreatívnom papieri, môže byť niekoľko. Pre dizajnéra je to jeden z prostriedkov, ako dosiahnuť svoj umelecký zámer alebo vniesť do diela špecifickú emóciu. V marketingu môže byť dôvod pragmatickejší – pridaním nového rozmeru môžeme naplno využiť prvé 4 sekundy, ktoré rozhodujú o tom, či direct mail, firemná prezentácia alebo obal produktu zákazníka zaujme.

Papier je hmatateľné a pútavé médium – otvára neuveriteľné množstvo príležitostí pre dizajnérov a obchodníkov, ktorí chcú vytvárať originálne diela pôsobiace hneď na niekoľko zmyslov.

Pri voľbe papiera môžeme postupovať dvoma spôsobmi

Prvým je výber papiera pre konkrétny, už existujúci grafický návrh. V tomto prípade musíme rešpektovať farebnosť, zamýšľané tlačové a dokončovacie techniky, ako i celkový pocit, ktorý má tlačovina adresátovi sprostredkovať.

V druhom prípade môže byť papier (alebo typ papiera) súčasťou zadania a následne celý dizajn šijeme na mieru jeho špecifikáciám. Tento prístup si vyžaduje značnú dávku predstavivosti, aby bol naplno využitý kreatívny potenciál daného papiera.

Rozdelenie kreatívnych papierov

Pre ľahšiu orientáciu môžeme kreatívne papiere rozdeliť do niekoľkých skupín podľa ich spoločných vlastností alebo spôsobu použitia:

Papiere pre firemnú korešpondenciu (Conqueror, Olin, Rives, SENDme, Opale) – Kolekcia elegantných papierov a kartónov s hladkým alebo jemne štruktúrovaným povrchom, prevažne vo svetlých trendových odtieňoch. Papiere pre firemnú korešpondenciu bývajú spravidla doplnené obálkami z rovnakého papiera.

Metalické papiere (Curious Metalics, Curious Cosmic, Astrosilver, So Silk) – Papiere a kartóny s perleťovým alebo metalickým povrchom, ponúkajú nádych elegancie pre trendovú marketingovú komunikáciu alebo luxusné obaly.

Transparentné papiere (Curious Translucents) – Transparentné papiere výborne dopĺňajú každú tlačovinu. Sú dostupné v 12 farebných vyhotoveniach a ponúkajú množstvo kreatívnych kombinácií.

Hladké farebné papiere (Pop´Set, Keaykolour) – Vyše 80 farieb a odtieňov, ktoré sú dokonale zladené a navzájom perfektne kombinovateľné. Ponúkajú hladký povrch a nadštandardnú tuhosť, takže sa dobre hodia i na špeciálne techniky spracovania, ako sú výseky.

Štruktúrované papiere (Conqueror, Rives, Modigliani, Dali) – Trendové papiere a kartóny v plstencovom prevedení alebo prevedení s razbou. Ich spoločným znakom je hrubší vzor, ktorý im na dotyk dodáva jedinečný pocit.

Papiere so zamatovou povrchovou úpravou (Curious Matter, Skin, Plike) – Tieto papiere ponúkajú vďaka rafinovanej povrchovej úprave jedinečný a nezameniteľný hmatový zážitok. Kým Curious Matter svojím drsným a dokonale matným povrchom pripomína jemný šmirgeľ, Skin pôsobí veľmi jemným až zamatovým dojmom. Špeciálne upravený povrch papierov Plike zase pripomína plast.

Špeciálne papiere (Geltex, PowerCoat Alive, Magne Cote, Polyart) – Tvoria skupinu produktov s unikátnymi vlastnosťami. Extra odolný povrch, zabudovaný čip pre komunikáciu so smart zariadeniami prostredníctvom rozhrania NFC, magnetická vrstva alebo prakticky nezničiteľný Polyart, ktorý odolá mechanickej aj poveternostnej záťaži.

Odborník pri tvorbe kreatívnej tlačoviny

Ľudia si často neuvedomujú, koľko možností majú k dispozícii. Je preto dôležité poradiť sa už pri zrode projektu s odborníkom. Akú farbu, povrch, štýl, techniku tlače? Všetky aspekty treba dôkladne zvážiť, pretože výber papiera bude mať rozhodujúci dopad na váš tlačový projekt.

.