Plagáty majú za sebou dlhú cestu. Kým kedysi slúžili prevažne ako oznam o dianí v spoločnosti, dnes ich môžeme šikovne využiť na informovanie o našej značke či službe. Čo by mal spĺňať plagát, ktorý dokáže zaujať a predávať?

Plagáty boli prvým – a dlhý čas jediným – informačným zdrojom pre široké masy. O tom, kedy presne prvé plagáty vznikli, môžeme len špekulovať, ich veľký rozmach však možno datovať do 19. storočia. Spočiatku šlo najmä o tlačoviny plné textu s menšími grafickými a farebnými detailmi, neskôr sa vo výraznejšej miere začala riešiť ich grafická stránka. Míľnikom bol vznik litografického procesu tlače, ktorý umožnil používať akékoľvek farby a zároveň bol veľmi rýchly a lacný. To podporilo ich komerčný ráz a plagáty sa tak okrem informovania verejnosti začali využívať na predaj.

Ako sa vyvíjal účel a dizajn plagátov?

Dizajn plagátov sa v priebehu desaťročí menil a odrážal súčasné umelecké obdobie – alebo, ako by sme povedali dnes, módne trendy. V dobe Belle Époque a Art Nouveau sa na ich grafickej stránke podieľali aj významní maliari, vďaka čomu často vyzerali ako hotové umelecké diela s množstvom detailov. Počas modernizmu tieto veľkolepé grafické prvky vystriedal minimalizmus, zjednodušené tvary a písmo. Vo vojnovom období sa zas využívali kontrastné farby a sugestívne vizuály, keďže plagáty v tejto epoche fungovali najmä ako propaganda. Povojnové časy priniesli jasné farby a výrazné bloky textu, čo sa v období postmodernizmu ešte zvýraznilo a prejavilo v tzv. psychedelickom dizajne a neónových farbách.

V súčasnosti sa namiesto kreslených prvkov v najväčšej miere využívajú fotografie doplnené kratšími výraznejšími textami. Ich obsah často stavia na vtip a vyvolanie emócií. Aj napriek tomu, že dnes ich čiastočne nahradili online formáty, stále majú v marketingovom mixe svoje miesto a ponúkajú možnosť osloviť široké skupiny ľudí.

Zdroj: Unsplash/Miguel Carraça

Plagáty nájdeme všade, dôležité je zaujať

Plagáty sú všade okolo nás – a to je z pohľadu marketingu jedna z ich najväčších výhod. Na to, aby človek reklamu zachytil, nemusí zapínať rádio či televízor, otvárať časopis alebo prezerať si sociálne siete, dokonca ani otvárať poštovú schránku. Vníma ich zrakom, vďaka čomu si ich skôr všimne a rýchlejšie zapamätá.

Nájdete ich v predajniach, kinách, ale aj vo výkladoch, na zastávkach, športoviskách a iných verejných miestach, kde sa bežne pohybujete. Nejde len o malé formáty, vidieť ich môžete tiež na veľkoplošných bilbordoch. Ide o ideálny rozmer na komunikáciu konania kultúrnych, spoločenských a športových podujatí, predajné akcie či spotrebiteľské súťaže alebo môže ísť o súčasť reklamných kampaní značiek.

Zdroj: Unsplash/Andreea Popa

Na to, aby v množstve plagátov zaujal práve ten váš, je dôležité zamyslieť sa nad niekoľkými jeho atribútmi. Ako prvé je potrebné riešiť samotný dizajn. Ten by mal byť dostatočne výrazný, ale zároveň vkusný, a mal by jasne komunikovať vaše posolstvo. Vyhnite sa veľkému množstvu písmeniek a grafických prvkov, stavte radšej na jeden výrazný vizuál a kratšie výstižné texty.

Umiestnenie plagátov voľte tak, aby bola reklama jasne viditeľná a pôsobila rušivo. Sústreďte sa na lokality, kde sa často nachádza vaša cieľová skupina. Staviť však môžete aj na netypické oblasti, kde plagát vzbudí pozornosť. Na použitie plagátov na niektorých verejných miestach budete potrebovať povolenie.

Zdroj: Unsplash/Jeremy Downes

Výroba plagátov

Rovnako dôležitá je tlač plagátov. Neexistuje jedna odporúčaná univerzálna veľkosť plagátu, rozmery voľte podľa vašich potrieb, umiestnenia plagátu a praktickosti. Štandardne ide o rozmery od veľkosti A4 do veľkosti A2, pri bilbordoch, citylightoch či iných veľkoformátových nosičoch je však možné vyhotoviť aj väčšie. Potlač býva len z jednej strany. Pri výrobe je pritom nutné sledovať technické parametre materiálu, ako sú hmotnosť papiera, farebnosť a povrchová úprava.

Na plagáty sa využívajú rôzne materiály – od hrubého papiera až po vinyl – v závislosti od miesta ich použitia. Pokiaľ vyberáte materiál na plagát, ktorý bude umiestnený v interiéri, vyberte si papier s gramážou 90 – 300 g/m2 (optimálna gramáž je 170 g/m2). Zvoliť môžete aj špeciálnu povrchovú úpravu (napr. lamino lesklé, matné, UV lak lesklý, matný, parciálny UV lak), ktorá je dôležitá najmä pri plagátoch v exteriéroch či na exponovaných miestach, prípadne na podporu celkového estetického hľadiska.

Zdroj: Unsplash/Anthony Tuil

V prípade špecifických plagátov, napríklad s jemnými detailmi či pri tlači na špeciálny druh materiálu, je vhodná konzultácia s odborníkmi na tlač, ktorí vám najlepšie poradia, aký typ materiálu zvoliť tak, aby výsledný plagát spĺňal všetky vaše predstavy.

Na čo si pri tlači plagátov treba dať pozor

  • Zvýšenú pozornosť venujte výberu papiera na plagáty umiestnené v exteriéri. Vonkajšie plagáty je potrebné tlačiť na vodovzdorný papier odolný voči roztrhnutiu a vplyvom okolia, aby sa po krátkom čase neznehodnotil a nepoškodila sa čitateľnosť textu.
  • Na tlač plagátov používajte obrázky s vysokým rozlíšením (ideálne 300 dpi). Pokiaľ ide o grafiku, snažte sa používať vektorové súbory.
  • V prípade akýchkoľvek nejasností sa neváhajte obrátiť na odborníkov z tlačového štúdia, ktorí vám pomôžu ujasniť si detaily a rozhodnúť sa pre najlepší variant tlače vášho plagátu, a to aj v prípade, že pôjde o tlač 1 kusa.
.