Online marketing zažíva svoju zlatú éru a kto nie je na internete, ako keby neexistoval. Netreba však zabúdať ani na offline svet. Hmatateľné marketingové materiály v podobe brožúr a katalógov sú stále pevným pilierom propagácie. V článku vám prezradíme, prečo sa oplatí zahrnúť brožúry a katalógy pre vaše produkty či služby do marketingového mixu, a poradíme, ako ich spracovať.

Ak stavíte iba na online, riskujete

Ak vám záleží na získavaní nových obchodných príležitostí, na internete by ste nemali chýbať. V dnešnej online dobe však mnoho firiem investuje tisíce eur do online marketingu, pričom zákazníkom zabúdajú poskytnúť hmatateľnú prezentáciu svojich produktov a služieb. Tlačoviny ako brožúry a katalógy však vždy mali a budú mať pevné miesto v marketingovom mixe, či už predávate autá, vyrábate nábytok, alebo vlastníte kozmetický salón. Dovoliť si ich ignorovať môžu snáď len značky, ktoré pôsobia výlučne na internete a predávajú online služby.

Predstavte si, ako sa zákazníkovi pokúšate naživo odprezentovať vašu značku bez tlačených marketingových materiálov. Aby navštívil vašu webovú stránku, museli by ste mu najprv nadiktovať jej adresu a dúfať, že si ju zapamätal správne či zapísal alebo uložil medzi záložky v smartfóne. Nie každý má smartfón s internetovým pripojením poruke – a aj keby to tak bolo, k vašej stránke sa neskôr nemusí vrátiť.

Okrem toho, pri používaní počítačov a smartfónov bojujú o našu pozornosť desiatky notifikácií a iných rušivých elementov. Dokazuje to aj štúdia spoločnosti Microsoft. Podľa nej sa schopnosť ľudí udržať pozornosť od roku 2000 skrátila z 12 s na 8 s. Týchto osem sekúnd predstavuje všetok čas, ktorý máte k dispozícii, aby si vás zákazník zapamätal.

Naopak, brožúry, katalógy a podobné tlačoviny predstavujú niečo hmatateľné, čo udrží pozornosť vášho potenciálneho zákazníka dlhšie a k čomu sa môže neskôr vrátiť. Vašu ponuku však nemusíte odprezentovať dopodrobna ihneď. Najdôležitejšie je urobiť čo najlepší prvý dojem a nadviazať so zákazníkom kontakt.

Nesnažte sa nasilu predať

Najdôležitejším prvkom každej brožúry a katalógu sú kontaktné údaje. Práve tie sú totiž hlavným prostriedkom na to, aby tlačovina splnila funkciu, t. j. predala produkt alebo vytvorila vzťah zákazníka k značke.

Kontaktné údaje by teda mali byť dobre čitateľné a jasne viditeľné, dôležité je dostatočne veľké písmo a dostatočný kontrast oproti pozadiu. Nemalo by medzi nimi chýbať telefónne číslo, mnohí ľudia preferujú takýto kontakt a adresa webovej stránky či e-mailovej schránky im nestačí. Myslite pri tom na svoju cieľovú skupinu zákazníkov, mladšie ročníky rady používajú sociálne siete a odkazy na webové adresy radšej oskenujú z QR kódov, než aby ich písali na klávesnici. Samozrejmosťou sú aj kvalitné fotografie produktov, precízne spracované texty a nesmie chýbať ani vaše logo.

Ak je pri tlačených marketingových materiáloch niečo, v čom sa môžete inšpirovať online svetom, je to tzv. obsahový marketing (content marketing). Jeho filozofiou je, že nemusíte vždy nasilu predávať – poskytnite zákazníkovi pridanú hodnotu v podobe užitočných informácií. Okrem predaja si tým vybudujete autoritu vo vašej oblasti a prehĺbite vzťah zákazníka k značke.

Hoci je kvalitný obsah súčasťou online marketingu väčšiny moderných značiek, prvé content marketingové projekty vznikli desaťročia pred vynálezom internetu. Jedným z najznámejších je Michelinský sprievodca reštauráciami, ktorý vznikol, aby ľudia viac cestovali autami, a tým si kupovali pneumatiky Michelin. Ďalším príkladom je časopis The Furrow od výrobcu poľnohospodárskej techniky John Deere, ktorý poskytuje užitočné rady farmárom od roku 1895. Slávna Tour de France vznikla takisto ako marketingový projekt s cieľom predať viac výtlačkov novín, ktoré by o tejto športovej udalosti informovali.

Pre príklady však vôbec nemusíme chodiť do zahraničia. Obchodné reťazce pôsobiace na Slovensku už pred niekoľkými rokmi začali obohacovať svoje tradičné akciové letáky o zaujímavé recepty. Niektoré z nich, ako napr. Kuchyňa Lidla, sa uplatnili aj ako samostatný projekt s vlastnou webovou stránkou.

Zamyslite sa teda, akú pridanú hodnotu môžete zákazníkom ponúknuť. Ak predávate autosúčiastky, nebojte sa priplatiť za pár strán katalógu navyše a poraďte zákazníkom, ako pripraviť auto na zimu. Ak prevádzkujete hotel či reštauráciu, dajte nevestám užitočné tipy, na čo nezabudnúť pri organizácii svadby. Nemusíte sa báť, že by sa vám takéto investície nevrátili. Výskum totiž ukázal, že 78 % zákazníkov najradšej spoznáva značku prostredníctvom kvalitného textového obsahu.

Využite možnosti modernej polygrafie

Akékoľvek tlačoviny by mali byť vyhotovené v súlade s vizuálnou identitou vašej firmy, aby jej prezentácia navonok pôsobila ucelene. Pri brožúrach a katalógoch to začína už výberom papiera. Pre rozsiahle katalógy produktov sa hodia aj z ekonomických dôvodov tenšie, tzv. novinové papiere s gramážou 45 – 60 g. Pri brožúrach s menším počtom strán je vhodnejšia vyššia gramáž a pri exkluzívnych produktoch alebo službách sa nebojte ísť ani do 300 g papierov či 600 g obálky. Práve papier totiž stelesňuje trvácnosť a prestíž produktu, pričom sa to týka nielen materiálu samotného, ale tiež jeho povrchových úprav.

Mnoho značiek síce volí minimalizmus, ten sa však nehodí pre každý produkt. V niektorých prípadoch je vhodnejšie podčiarknuť jeho exkluzivitu prostredníctvom lakovania. Obľúbený je parciálny lak, ktorý zvýrazní určité časti obálky alebo strany. Špeciálne laky ako glitrový, perleťový, fosforeskujúci či hybridný (tzv. pomarančová kôra) dokážu na tlačovine vytvoriť unikátnu textúru. Podobným je proces laminácie – aj ten dokáže vytvoriť unikátny textúrovaný povrch, okrem toho zvýši odolnosť tlačoviny. Populárne je napr. zamatové lamino či lamino so štruktúrou pomarančovej kôry, kože, kovu a pod.

Zdroj: Polygrafické centrum

Pri brožúrach a katalógoch sa najčastejšie používajú mäkké knižné väzby typu V1 a V2. Ak sa chcete odlíšiť, môžete siahnuť aj po ďalších typoch knižných väzieb, prípadne po špirálovej (poznáte z kalendárov) alebo hrebeňovej.

Čo sa týka rozmerov, štandardom sú bežné formáty A4, A3, A5 či A6. Aj v tomto prípade sa však môžete odlíšiť, napríklad menšími atypickými formátmi alebo použitím techniky výseku. Vďaka atypickému tvaru brožúra nielenže upúta pozornosť, ale môže získať aj ďalšiu funkciu – napr. do nej môžete umiestniť vzorky produktov, vizitku, zľavový kupón a pod.

Zdroj: Polygrafické centrum

Vyťažte maximum z oboch svetov

Online marketing zažíva v posledných rokoch taký rozmach, že mnohé značky kvôli nemu úplne opustili myšlienku hmatateľnej prezentácie. Pri troche šikovnosti sa však môžete online svetom inšpirovať aj pri návrhu a spracovaní brožúr, katalógov a ďalších tlačovín. Myslite pritom na cieľové skupiny vašich zákazníkov a buďte predovšetkým tam, kde oni.

.