Tlač je hmatateľná. Uchopiteľná. Brožúra, bulletin, časopis alebo katalóg nezmiznú vypnutím displeja. Vďaka moderným technológiám a materiálom môžu byť vskutku pútavé, originálne, schopné prezentovať akékoľvek posolstvo. Súčasné trendy prinášajú interaktívne a vizuálne inovatívne prvky. Výsledok je hodnotný, trvácny, a čo je hlavné, schopný predať. Aké printové materiály sa oplatí stále využívať, na čo dbať pri ich tvorbe, čím ich možno ozvláštniť?

Všeobecný diskurz opakuje mantry o digitálnej revolúcii a digitálnej komunikácii, aplikáciách, chatbotoch, big data a podobných „buzz words“. Keď však príde na lámanie chleba, aj mladí ľudia ocenia niečo fyzické a hmatateľné. Spomínate si, ako sa hovorilo o tom, že e-booky pochovajú papierové knihy? Nič zásadné sa neprihodilo, e-booky koexistujú s tlačenými knihami, ba dokonca v predajnosti zaostávajú za audioknihami. Tlačené médiá majú tiež svoje pevné miesto v marketingovom mixe. Printové materiály, katalógy alebo personalizované listy si rok od roka otvorí viac zákazníkov. Efektívnym oslovením a angažovaním vašej cieľovej skupiny prostredníctvom tlačených marketingových materiálov dokážete zaujať pozornosť a zvýšiť predaj. Pozrime sa na niekoľko skupín tlačených materiálov a kreatívne príklady.

Letáky

Nikdy neviete, kedy budete mať príležitosť prezentovať spoločnosť alebo produkt na nejakom podujatí alebo u klienta. Správne koncipovaná printová prezentácia, obojstranná „A štvorka“, je ako stvorená pre takéto nečakané udalosti. Samozrejme, uplatnenie nájde aj ako súčasť výstavných a veľtržných stánkov. Podľa účelu a spôsobu výroby sa rozlišujú reklamné, produktové, prezentačné, imidžové, informačné, príbalové, s výsekom, do predajní a ďalšie druhy letákov. Bez ohľadu na to, o aký druh ide, nesnažte sa na letáky dostať čo najviac informácií, ale dbajte na aktualizačný moment. Písmo má byť dobre čitateľné a dostatočne veľké. Zvážte parametre papiera, ako aj použitie rôznych polygrafických techník (razba, výsek, lakovanie, laminovanie) na zvýšenie jeho atraktivity.

Prezentačný leták – použitie natieraného lesklého papiera, imidžového falcovania a výseku. Zdroj: Polygrafické centrum

Pohľadnice

Zažívajú svoju renesanciu, lebo sú adresné. Ľudia majú radi materiály, na ktorých je ich meno. Môže za to tzv. efekt vlastníctva. Pohľadnica poskytne zákazníkom dôležitú informáciu, že si ich pamätáte. Tieto tlačoviny sú ideálne na promo akcie, môžu byť zacielené na sviatky, ročné obdobia alebo aktuálne trendy. Veľmi dobre pomáhajú predaju pri sezónnych akciách alebo pri personalizovaných ponukách (napr. meniny, narodeniny). Pomôcť však môžu aj pri predaji konkrétneho produktu, ako napríklad v kampani z dielne agentúry BBDO. Písmeno „I“ v pomenovaní jedál nahradila vzorkou zubnej nite éxito.

Zdroj: adsoftheworld.com

Brožúry a katalógy

Lesklé, prehľadné, plné lákavých fotografií. Jednoducho príťažlivé. Časy word-art, extrémne tenkých stránok a zlej grafiky sú dávno preč. Dnes môžete využiť stovky fontov, ba aj vlastnú typografiu. Populárne sú elegantné, minimalistické a moderné brožúry s neštandardnými formátmi a ilustráciami. O príťažlivosť sa môže postarať aj povrchová úprava. Obľúbené sú napríklad lesklé a matné lamino či parciálny UV lak.

Ak chcete posunúť katalóg alebo brožúru na novú úroveň, môžete do nich zahrnúť napríklad videoobsah formou QR kódov. Alebo ľudí presmerovať z brožúry na špeciálnu podstránku so súťažou alebo ponukou len pre držiteľov brožúry. Podľa prieskumu z januára 2021 na vzorke 2000 ľudí zo Spojeného kráľovstva, USA, Nemecka a Holandska až 40 % respondentov uviedlo, že prítomnosť funkčného QR kódu ich motivuje k nákupu. QR kód je atraktívny najmä pre mladšiu cieľovú skupinu – 25 až 34-ročných. Až 54 % ľudí potvrdilo, že QR kódy im umožňujú preskúmať ďalšie informácie o produktoch a službách online.

QR kód v menu pizzerie na ohodnotenie jedla od zákazníkov. Zdroj: pageloot.com

Plagáty, nálepky a polepy

Vonkajšia reklama má obrovskú výhodu v pestrosti foriem. Môže ísť o plagáty a tabule, vývesné štíty alebo rôzne kreatívne využitie mestského mobiliáru. V prospech plagátov a nálepiek hovorí aj široký zásah a prakticky nekonečné priestorové možnosti umiestnenia. Dajú sa inštalovať takmer všade, samozrejme, ak ide o povolené miesta. Pozor si treba dávať na geografické nuansy. Pred výrobou tiež musíte mať úplne jasno v tom, kde budú umiestnené – z toho vyplýva, koľko času im budú môcť ľudia venovať. Budú ich vidieť len na pár sekúnd z auta, alebo na ne budú hľadieť počas čakania na autobus? Od toho sa odvíja, koľko a akého obsahu môže byť na tlačovine.

Aby vaša reklama vynikla, môžete staviť na rôzne optické ilúzie a 3D efekty. Známe pivo Tiger Beer v Singapure je najlepšie vychutnávať chladené a ľadovo studené. A takto kreatívne na dvoch plagátoch na rohu budovy ukázala produkt agentúra DDB Singapore. Nosič s 3D ilúziou spĺňa jeden zo žiaducich atribútov dneška: instagrammability, teda láka vyfotiť a zdieľať na Instagrame a iných sociálnych sieťach.

Zdroj: campaignbriefasia.com

Tento druh tlačených materiálov však, prirodzene, môžete veľmi šikovne využiť aj inde ako vonku. Okrem obchodov, vestibulov, chodieb rôznych centier či inštitúcií sa uplatnia v podstate všade, kde viete nájsť prepojenie medzi miestom a značkou či ňou ponúkaným obsahom. Takto dokážete docieliť napríklad aj to, že sa potenciálny zákazník bude na váš plagát pozerať opakovane a zámerne. Príkladom môže byť obrandovaná pomôcka do ordinácie očného lekára alebo lekárky, ktorú ponúkla optika PLAY OPTICS (dizajn Lily Clark). To je zároveň ukážka, že tlačený materiál s vašou značkou môže mať aj praktický prínos.

Zdroj: behance.net

Podobné využitie majú v dnešnej dobe rôzne plagáty a nálepky, ktoré ľuďom pripomínajú dodržiavanie hygienických protipandemických pravidiel, napríklad dvojmetrový odstup alebo nosenie rúšok. Mnohé spoločnosti si nemôžu dovoliť tlačiť vlastné materiály a radšej siahnu po obrandovaných darovaných. Trvácne plagáty s odporúčaniami a vašou značkou tak môžu byť dlhý čas doslova „na očiach“.

Časopisy

Faktom je, že spracovanie firemného časopisu je náročnejšie ako spracovanie a tlač štvorstranovej brožúry. Časopis by mal mať aj pútavý redakčný obsah, aj graficky zodpovedať najnovším trendom. Mnohí sa zľaknú obsahu, pritom na blogu majú desiatky hotových článkov, ktoré stačí upraviť do printovej formy. To, čo je uvedené v tlačenom magazíne, pôsobí dôveryhodne a buduje bázu lojálnych čitateľov. Magazín dokáže osloviť špecifické cieľové skupiny. Prezentácia touto formou je dlhodobá, čitateľ si prezerá magazín viackrát, vracia sa k článkom, pripomína si inzerciu.

Keďže firemný časopis nie je žiadna novinka a konkurencia je v tomto ohľade veľká, dôležité je odlíšiť sa takými prvkami, ktoré čitateľom prinášajú pridanú hodnotu. Či už estetickú – dosiahnutú napríklad kvalitou reprodukcie, farieb, embosovaním, ohýbaním, vkladaním, lepením a podobne –, alebo aj praktickú. Spomínali sme napríklad QR kódy, ktoré prenesú zákazníka do online bez toho, aby niečo musel komplikovane „gúgliť“. Aj QR kódy viete prispôsobiť vášmu dizajn manuálu. Upravte napríklad jeho farbu a pridajte logo. Pri QR kódoch je dôležité vytlačiť testovaciu stránku a vyskúšať si, či sa bude dať kód naskenovať. Existujú totiž desiatky kombinácií rôznych druhov papiera a povrchových úprav. Obzvlášť si treba dať pozor na to, aby vybrané povrchové úpravy (ako výseky, ohyby strán) nezasahovali do QR kódu, čím by znemožňovali jeho načítanie.

Zdroj: qr-code-generator.com

Medzi ďalšie interaktívne a odlišujúce prvky patrí parfumovaný papier, polopriesvitné stránky alebo rôzne vystrihovačky, doplňovačky, maľovanky, prípadne stieracie plochy. Zapojenie ľudí (čitateľov a budúcich kupujúcich) týmto spôsobom sa nazýva „Ikea efekt“. Je dokázané, že človek si produkt, ktorý si sám dotvoril alebo zložil, cení oveľa viac, ako keď už dostane finálny výrobok. Napríklad magazín Vogue mal v jednom z posledných čísel šablónu, podľa ktorej si čitatelia mohli vyrobiť dámske a pánske rúška.

Zdroj: vogue.cz

Zaujať však môžete aj bez interaktívnych prvkov. Samotné spracovanie, výber papiera a povrchová úprava môžu pôsobiť na zmysly čitateľa veľmi intenzívne. Luxusom dýcha napríklad článok o novom agregáte Maserati Nettuno v magazíne Scuderia. Je tlačený piatimi farbami. Strieborná je použitá nielen na titulky, ale vďaka špeciálnemu efektu je využitá aj v obrázkoch motora. Dvojstránku ozvláštňuje detail technickej konštrukcie vytlačený na modrastý a čiastočne transparentný papier.

Zdroj: designiq.cz

Kvalita a nápad predávajú

Ak chcete dosiahnuť zvýšenie predaja, sústreďte sa v prvom rade na kvalitu, nie na kvantitu. Kvantita je doménou digitálnych médií, ktoré sú prchavé a dočasné. Agresívnejšie digitálne promotion typu vyskakovacie okná sú navyše aj otravné. Tlačené médiá s posolstvom vašej firmy nezastaví AdBlocker. A ak sú atraktívne, neskončia v koši bez povšimnutia, ale zaujmú a predajú, čo majú.

.