Vizitka je malá, ale informačne dôležitá tlačovina. Odzrkadľuje identitu firmy a zároveň prezentuje jej držiteľa. Hoci sa na prvý pohľad môže zdať, že je to len zanedbateľný kúsok papiera, ktorý sprostredkúva kontakt, svojím spracovaním odovzdáva aj iné posolstvo. O charaktere firmy, jej hodnotách, kreativite, prístupe k práci atď. Vytvoriť vizitku, ktorá efektívne reprezentuje firmu a je na pohľad originálna, je takmer umenie. V nasledujúcich riadkoch vám prinášame ukážky vizitiek, ktoré vám môžu poslúžiť ako inšpirácia pri tvorbe tých vašich.

Vizitka je kartička zvyčajne z papiera, kartónu alebo iného materiálu, ktorá obsahuje informácie o firme a osobách, ktoré ju zastupujú. Medzi základné identifikačné prvky patrí logo firmy a prvky z firemného dizajn manuálu. Na vizitke je obvykle uvedené meno zamestnanca, jeho pracovná pozícia, kontaktné údaje, ako telefónne čísla, e-mail, web a poštová adresa. Menej často, ale predsa, sa na vizitku dáva aj fotografia držiteľa vizitky.

Štandardné rozmery vizitky sú 85 x 55 mm alebo jedenkrát zložená vizitka do formátu 90 × 50 mm, resp. 85 × 55 mm. Ak uvažujete o nejakom neštandardnom rozmere, je vhodné si najprv zistiť, aké zakladače na vizitky sú na trhu dostupné. Myslite však aj na klientov – ak si vašu vizitku nebudú môcť vložiť do bežného puzdra na vizitky, tak ju pravdepodobne „stratia“.

V závislosti od celkového počtu vizitiek vám skúsený dodávateľ odporučí technológiu tlače. Pre tlač vizitiek sa používa najčastejšie hárková ofsetová tlač a digitálna tlač. Nechajte si poradiť aj v prípade, ak chcete využiť nejakú povrchovú úpravu vizitiek.

Inšpirácie na vizitky

Štandardná, nie však tuctová

Štandard nemusí znamenať, že je niečo obyčajné a tuctové. V jednoduchosti je totiž krása. V súčasnosti sa do popredia dostáva trend minimalizmu, čo je, laicky povedané, mnoho voľnej plochy s minimom textov a obrázkov. Takáto vizitka evokuje profesionalitu a transparentnosť. O majiteľovi by mal veľa povedať už materiál vizitky. Bežne sa používajú natierané lesklé a matné papiere s hmotnosťou 250 až 350 gramov. Menej obvyklé sú kreatívne papiere či iné materiály využiteľné pre tlač vizitiek spomínanou ofsetovou hárkovou alebo digitálnou tlačou.

Ako ale vtesnať veľa informácií na malú plochu vizitky a tak, aby zvýšil voľný priestor? Jedným z trendových riešení je QR kód. Určite ste sa stretli s tým, že klienti si zálohujú, digitalizujú vizitky do smartfónu. Hoci existujú aplikácie na archiváciu vizitiek, jednoduchšie je odfotiť QR kód. Do smartfónu sa tak načíta priamo štruktúrovaný formát (vCard) kontaktu pre telefóny aj s diakritikou. QR kód však nemusí byť len sprostredkovateľom kontaktov. Môže tiež napríklad vyzývať na návštevu vašej webovej stránky alebo na stiahnutie aplikácie. V našom príklade majiteľka pekárne Mary Brown podnecuje QR kódom k objednávke v e-shope.

Zdroj: brandly.com

Vizitka s „darčekom“

Hoci vizitky slúžia primárne ako nositelia kontaktných údajov, neznamená to, že im nemôžete dať aj iný rozmer. Príkladom kreativity tu môže byť firma Lush Lawn and Property Enhancement, ktorá sa zaoberá úpravou trávnatých plôch a parkov. Ich vizitky sú vlastne miniatúrne obálky, ktoré obsahujú semiačka trávy. Spolu s krátkym odkazom v zmysle „vy zasaďte, my sa postaráme“ tým jasne dávajú na známosť, čím sa firma zaoberá. Navyše, semiačka možno chápať ako drobný prezent pre potenciálneho klienta. Nuž, ako sa vraví, komu sa nelení, tomu sa zelení.

Zdroj: theultralinx.com

Existujú aj ďalšie variácie „rastlinných“ vizitiek. Obsahujú napríklad semiačka medzi dvomi zlepenými vrstvami papiera. Vizitku stačí namočiť do vody a semiačka vyklíčia.

Vizitka s nádychom exkluzivity

Ak vizitka padne do vody alebo sa pri pracovnom obede zašpiní od vína či kávy, nemusí nevyhnutne skončiť v koši. Dnes už je možné vyrobiť vizitky, ktorým nejaká tá kvapka vody rozhodne neprekáža. A ak ste vinár alebo dodávateľ kávy, odtlačok od pohára vášho vína alebo kávy môže byť dokonca pridanou hodnotou. Príkladom tu môže byť nápad someliérky Mylène Poissonovej, na ktorej vizitkách vyzerá odtlačok od pohára s vínom ako pečiatka. Hoci ide o záležitosť prácnu, každá vizitka je originálom. Krásna ukážka toho, ako s malým rozpočtom zvýrazniť identitu a povolanie. Navyše, každá vizitka vonia po víne!

Zdroj: theultralinx.com

Samozrejme, dojem exkluzivity možno dosiahnuť aj jednoduchšou cestou. Zaujímavý papier či materiál, správne farby a písmo, úprava lakovaním či laminovaním, využitie razby alebo výseku a podobne – tým všetkým možno dosiahnuť, že vizitka bude pôsobiť luxusne.

Zdroj: Polygrafické centrum

Vizitky s reliéfnou razbou a perforáciou

Stále častejšie sú využívané rôzne výseky, reliéfna razba – slepotlač (emboss) alebo perforácie. Používajú sa pritom nielen kvôli zaujímavým estetickým efektom, ale aj ako funkčné prvky podnecujúce k nejakej akcii. Ukážkou, ako možno využiť razbu na ozvláštnenie vizitky a jej prepojenie s branžou, je vizitka Dyara Al-Ashtariho. Obľúbený dizajnový prvok pre každú službu zahŕňajúcu výpočtovú techniku je imitácia plošného spoja. Obyčajne je tento motív vytlačený do papiera, možno však gravírovať aj na kartón alebo dokonca kov. IT špecialista alebo technik takouto vizitkou určite zapôsobí.

Foto: dyar.no card by betiobca. Zdroj: 99designs.com

Príkladom funkčnosti (a aj humoru) môže byť zas vizitka, ktorú si nechal vytvoriť rozvodový právnik James A. W. Mahon. Vizitka je v strede perforovaná – stačí ju teda na tomto mieste roztrhnúť a kontaktné údaje zostanú obom klientom. Aj po rozvode.

Zdroj: reddit.com

Vizitky a pravidlo reciprocity

Už v klasickej učebnici „presviedčania“, ktorú zostavil profesor psychológie a marketingu Robert B. Cialdini, sa píše, že ak niekomu niečo darujete, cíti sa zaviazaný. Napokon, je to človeku vlastné, čo potvrdzuje aj antropológ Marcel Mauss: „Existuje záväzok dávať, záväzok prijímať a záväzok splácať.“ Vďačnosť je prosto prirodzená ľudská vlastnosť. Vizitku tiež možno vnímať ako dar, ktorý aktivuje pravidlo reciprocity. Minimálne vám váš biznis partner alebo klient na oplátku „podaruje“ tú svoju.

.