Máte skvelý produkt, informácie o ňom už len potrebujete dostať k ľuďom a hľadáte na to vhodné kanály? Ak ste letáky doručované do schránok hneď zavrhli, skúste sa zamyslieť ešte raz. Táto služba je stále efektívna. Samozrejme, iba ak zaujmete a leták ozaj skončí, kde má.

Pri predstave kopy nezaujímavých letákov v preplnených poštových schránkach si možno poviete, že toto nebude tá správna cesta, ako zákazníkom predstaviť a predať produkt. Služba neadresnej distribúcie do schránok však funguje – a predáva – už roky a zdá sa, že ani online formáty ju plne nenahradia. Tak ako na internete, aj tu totiž platí, že najdôležitejšie je zaujať na prvý pohľad. A v tej mase šedých letákov to napokon nemusí byť ani také zložité.

Zaujmite na prvý pohľad

Tlačoviny v schránkach majú nespochybniteľnú výhodu – je veľmi pravdepodobné, že leták, ktorý sa človeku do schránky dostane, získa aspoň na krátku chvíľu jeho pozornosť. Pravdepodobnosť sa zvyšuje v prípade, že už na prvý pohľad pôsobí pútavo.

Mnohým tlačovinám, ktoré sa v schránkach ocitnú, sa to, bohužiaľ, nepodarí. Na pohľad i na dotyk nekvalitný papier urobí aj zo zaujímavejšieho grafického podkladu nevýrazný kúsok. Pridajte k tomu klasický A4 formát a všedný vizuál a máte niečo, čomu len málokto venuje zvýšenú pozornosť. Naopak, tlačovina, ktorá sa bude od ostatných výrazne odlišovať, ktorá upúta svojou farebnosťou, formátom a, samozrejme, aj obsahom, má oveľa väčší potenciál vyvolať u človeka hlbší záujem práve o vašu značku.

Nechajte si preto poradiť a nebojte sa experimentovať s odvážnejšími grafickými i obsahovými návrhmi. Zamerajte sa na prevedenia, ktoré sa potenciálnemu zákazníkovi už na prvý pohľad spoja s vašou značkou a prilákajte ich k druhému, tretiemu i štvrtému pohľadu. Nebojte sa používať netradičné tvary tlačovín, ktoré človeka inšpirujú vziať si ich do ruky, preskúmať ich a často aj ukázať ďalším členom domácnosti. Čo tak leták v tvare produktu, ktorý predávate? Alebo klasický akciový leták vo formáte novín?

Určite tiež nepodceňujte kvalitu tlače a papiera a nechajte si poradiť od odborníkov, ktorí majú s tlačou bohaté skúsenosti a vedia, ktorý typ papiera najlepšie pomôže vášmu návrhu vyniknúť a zaujať. Pri službách na kľúč, ktoré sú spojené aj s distribúciou, vám poradia aj pri praktickejších veciach, ako je cenotvorba na základe gramáže papiera či výber vhodných formátov vzhľadom na logistické nastavenia distribučnej spoločnosti.

Zdroj: polygrafcentrum.sk

Komu, kam a koľko?

Navrhnúť a vytlačiť letáky či iné tlačoviny je však stále len prvým krokom. Svoj leták po jeho príprave a tlači potrebujete doručiť. Komu? To je otázka, ktorú by ste si mali zodpovedať predtým, ako začnete riešiť konkrétnu distribúciu. Vyselektujte si regióny i konkrétne miesta, na ktoré chcete cieliť, keďže od toho sa bude odvíjať cenová ponuka i úspech kampane.

Tieto detaily vám hravo pomôže vyriešiť distribučná spoločnosť, ktorá má s cielením podobných kampaní bohaté skúsenosti. Usmerní vás v otázke lokalít, na ktoré sa chcete zamerať, ale pomôže vám aj s celkovým načasovaním kampane. Mnoho klientov sa napríklad snaží svojich zákazníkov osloviť tesne pred sviatkami a zabúdajú na to, že v tomto období je návratnosť omnoho nižšia. Distribučná spoločnosť vám pomôže načasovať vašu kampaň tak, že sa nestratí v mori iných letákov, no zároveň vám vie odporučiť termín, ktorý bude aj finančne výhodný vzhľadom na združenú distribúciu s inými materiálmi.

Zdroj: Herbert/Pixabay

Veľkou výhodou je výber spoločnosti, ktorá vám vie zastrešiť tlač spolu s distribúciou. Vopred totiž dokáže brať do úvahy detaily, ktoré sa odzrkadlia na cene i kvalite vašej/objednanej služby. Uľahčí vašu komunikáciu s tlačiarenským partnerom a zabezpečí dodržanie termínov tlače, takisto vám dokáže dohliadnuť na samotnú distribúciu do schránok a jej následnú kontrolu. Sú na to predsa odborníci, tak ako ste vy na svoj produkt.

Aby vaše tlačoviny dorazili tam, kam chcete

Výber tlačiarenskej a distribučnej služby netreba podceniť a rozhodne by pri ňom nemala byť jedinou prioritou cena. Spoločnosti s overenými referenciami a niekoľkoročnými skúsenosťami vám pomôžu nielen pri riešení praktických záležitostí, ale zaručia vám aj kvalitu distribúcie, aby sa vaše precízne vybrané a navrhnuté tlačoviny dostali tam, kam chcete. Za úspešnú distribúciu sa zväčša považuje úspešnosť doručenia nad 90 %, vždy to však závisí aj od konkrétnej kampane, regiónu a načasovania.

Jedným zo znakov kvality je tiež zaručený systém kontroly doručovania. Overené firmy väčšinou majú svoj interný systém kontrolórov, prípadne aj GPS zariadenia u kolportérov. Ako klient by ste mali mať u svojej distribučnej spoločnosti zaručenú spoločnú kontrolu podľa vopred dohodnutých pravidiel a mala by promptne reagovať na vaše prípadné reklamácie.

Nezabúdajte na dve dôležité veci:

  • Snažte sa byť adresní, aj keď ide o neadresnú distribúciu. Ak sa vaše služby odlišujú na základe miest či regiónov, zamyslite sa nad možnosťou regionálnych variácií tlačovín. Ľudia ocenia, že sa k nim od vás dostávajú len relevantné informácie a vy si s nimi budujete bližší vzťah.
  • Skúste byť originálnejší nielen pri tvorbe vašej tlačoviny, ale aj pri doručení. Distribučná služba vám pomôže navrhnúť aj neštandardné formy distribúcie.
.