Podpivníky poznáte z pohostinstiev, barov či reštaurácií, kde chránia povrchy stolov pred odtlačkami orosených krígľov vyše 140 rokov. Majú však aj omnoho dôležitejšiu funkciu – marketingovú. Prečítajte si, kde sa podpivníky vzali, na čo všetko ich môžete použiť v HoReCa segmente aj mimo neho a aké máte možnosti pri ich výrobe.
Začalo to (prekvapivo) vínom
Najstarším novodobým predchodcom podpivníkov sú podložky pod vínne fľaše a karafy (dekantéry), ktorých používanie sa datuje do roku 1760. Slúžili nielen na to, aby sa povrch stola neznečistil od vína či skondenzovanej vlhkosti, ale aj na jednoduchšie posúvanie fľaše či karafy spolusediacim. Vyrobené boli z dreva, striebra či postriebreného kovu a mali dostatočnú hĺbku na to, aby sa zachytené tekutiny nerozliali na stôl.
Prvé podpivníky ako ich poznáme dnes – teda z lepenky –, vyrobil v roku 1880 Friedrich Horn. Jeho konkurent, Robert Sputh, na trh o 12 rokov neskôr uviedol podpivníky z buničiny. Vďaka obom týmto materiálom sa na rozdiel od spomínaných podložiek pod karafy stali cenovo dostupnými.
Nízkej cene dopomohla aj jednoduchosť výroby, keďže podpivníky mohli mať plochý tvar. Lepenka či buničina ako nasiakavé materiály totiž prebytočný kondenzát aj malé množstvo rozliateho piva bez problémov pohltí. Nevýhodou je, že takéto podpivníky sa nedajú umývať a časom začnú zapáchať. Môžete ich teda použiť iba zopárkrát po sebe.
Praktické i marketingové funkcie
Okrem ochrany stola pred rozliatym pivom majú podpivníky aj ďalšie praktické funkcie. Dokážu pohár tepelne odizolovať, napríklad od povrchu rozpáleného letným slnkom. Môžete nimi tiež ochrániť pivo pred dotieravým hmyzom, či si v prípade potreby na ne napísať pár poznámok perom (čo však v dobe smartfónov prestáva byť relevantné). Benefitom je určite aj schopnosť eliminovať nadmerný hluk, ktorý vzniká pri položení pohára na stôl, obzvlášť ak má sklený povrch.
Podpivníky na seba prirodzene prebrali aj ďalšiu dôležitú funkciu – marketingovú. Poskytujú reklamnú plochu, ktorá je síce zlomkom plochy reklamného bannera či letáka, je však dostatočne veľká, aby zaujala skupinu ľudí pri stole. A na rozdiel od uvedených propagačných materiálov je pomerne lacná a vaše posolstvo odovzdá nenútene.
Ak si hosť odnesie podpivník z vašej prevádzky bez opýtania, neberte to automaticky ako krádež. Vzal si predsa pohyblivú reklamu – a vy nikdy neviete, koľko jeho priateľov a známych ju uvidí bez toho, aby ste vôbec pohli prstom.
Podpivníky by vo vašom marketingovom mixe nemali chýbať, ak:
Prevádzkujete veľký pivovar (resp. liehovar) – Pomocou podpivníkov môžete budovať značku a získavať nových konzumentov. Pivovary ich bežne používajú aj pri uvádzaní nových pív do predaja, informovaní o zaujímavých podujatiach či odovzdávaní marketingových posolstiev pivárom.
Prevádzkujete remeselný pivovar (resp. liehovar) – Uspieť v konkurencii veľkých pivovarov tlačiacich ceny nadol je takmer nadľudská úloha. Nemali by ste preto premárniť ani najmenšiu príležitosť dať o sebe vedieť. Ak začínate, predstavte potenciálnym zákazníkom konkurenčné výhody vašich produktov. Nezabudnite na vaše logo, názov či chytľavý slogan, ktorý si určite zapamätajú.
Prevádzkujete reštauráciu, bar či hostinec – Gastroprevádzky podpivníky často dostávajú od pivovarov. Nie je však škoda propagovať na vašich stoloch len tie? Nenechajte sa zlákať ponukou podpivníkov zadarmo a vyrobte si aj vlastné, ktoré zviditeľnia váš podnik. Kľúčovými údajmi sú vaša adresa, názov a telefónne číslo pre rezervácie, prípadne na nich promujte pravidelné akcie a eventy či špeciality podniku a vhodné maškrty k ponúkaným nápojom. Logo a odkazy na sociálne siete sú v tomto prípade druhoradé.
Organizujete podujatie spojené s pivom – Podpivníky sú súčasťou pivnej kultúry po desaťročia. Je teda prirodzené využiť ich na propagáciu pivného festivalu, festivalu jedla alebo iného podujatia, ktorého neoddeliteľnou súčasťou bude pivo. Okrem názvu akcie nezabudnite uviesť miesto a čas jej konania, výšku vstupného či zlaté klince programu, ktoré ľudí zaručene prilákajú.
Pôsobíte v HoReCa segmente aj mimo neho – Podpivníky sú určite praktickejším marketingovým materiálom než napríklad vizitky, letáky či nálepky, ktoré aj tak zakrátko skončia v koši. Zákazníkom ich môžete aj rozdávať, získajú tak dobrý pocit, že dostali niečo zadarmo. Ten letáky či vizitky vyvolať nedokážu.
Tip pre vás:
Podpivníkmi môžete zabaviť hostí vo vašej prevádzke alebo ich deti. Strávia tak u vás viac času a minú viac peňazí. Niektoré podniky preto na zadnú stranu podpivníkov umiestňujú osemsmerovky, sudoku či rôzne hlavolamy.
Nechajte si vyrobiť podpivník podľa vašich predstáv
Štandardným materiálom na výrobu podpivníkov je v súčasnosti stále lepenka – používa sa napríklad 7-vrstvová s hrúbkou 1,55 mm a gramážou 660 g/m2. Lepenka je lacná a nasiakavá, vďaka čomu je dobre potlačiteľná digitálnou i ofsetovou tlačou a bez problémov zachytí kvapky stekajúce z oroseného pohára.
Alternatívou je o niečo drahší korok, ktorý je takisto čiastočne nasiakavý i dobre potlačiteľný. Môžete ho však umývať a vydrží o niečo dlhšie než lepenka. Luxusnejším dojmom pôsobí drevená preglejka, na úpravu ktorej môžete okrem tlače použiť aj vypaľovanie laserom či gravírovanie. Ďalšou drevenou alternatívou sú drevovláknité dosky (MDF).
Pre luxusné prevádzky sú určené porcelánové podpivníky. Nie sú nasiakavé, takže majú kónický tvar, podobne ako tanieriky pod kávové šálky. Dajú sa potlačiť napr. UV digitálnou či tampónovou tlačou.
Pri podpivníkoch je štandardom tvar kruhu alebo štvorca so zaoblenými rohmi, môžete sa však stretnúť napríklad aj so šesťuholníkom. Priemer, resp. veľkosť strany sa pohybuje v rozsahu 90 – 140 mm. Od konkurencie sa ale môžete odlíšiť atypickým tvarom podpivníkov. Pre väčšinu polygrafických firiem to nie je problém a požadovaný tvar vám vyrobia pomocou výseku.
Okrem výseku môžete podpivníky zušľachtiť aj ďalšími dokončovacími operáciami. Obľúbená je razba, ktorá vtlačením farebnej či metalickej fólie zvýrazní žiadané miesto, napríklad názov podniku alebo pivovaru. Alternatívou je reliéfna razba (slepotlač), ktorá môže určité miesta zvýrazniť vytvorením reliéfu. Pri materiáloch, ako sú korok či drevo, sa namiesto slepotlače používa aj gravírovanie či vypaľovanie laserom.
Zvýrazniť vybrané miesta na podpivníku môžete takisto pomocou parciálneho lakovania. Na výber máte laky, pomocou ktorých môžete vytvoriť rôzne efekty (metalický, perleťový, fosforeskujúci a pod.) alebo napodobniť rôzne štruktúry (pomarančovú kôru, kov, zamat atď.). Plošné lakovanie celých podpivníkov ani laminácia nie sú dobrý nápad, keďže materiál by stratil svoju nasiakavosť.
Zhrnutie na záver:
- Moderné lepenkové podpivníky sú jednoduché na výrobu a lacné aj vďaka plochému tvaru.
- Podpivníky sú vynikajúcim pohyblivým marketingovým materiálom, ktorý vaše posolstvo odovzdá nenútene.
- Do marketingového mixu by ste ich mali zaradiť, ak prevádzkujete malý či veľký pivovar, reštauráciu, bar, pohostinstvo alebo organizujete podujatie spojené s pivom.
- Sú praktickejším marketingovým materiálom než napríklad letáky či vizitky, a to pre firmy v HoReCa segmente aj mimo neho.
- Podpivníky sú viacúčelové – okrem propagácie dokážu tiež ochrániť povrch stola, tepelne odizolovať pohár či poslúžiť zákazníkom na zábavu.
- Vďaka moderným polygrafickým technikám môžete podpivníky prispôsobiť presne na mieru vašej firemnej identite.
Sledujeme trendy (nielen) z polygrafie za vás
Prihláste sa na odber newslettra a buďte v obraze.
Ďakujeme!
Vaša adresa bola zaradená do zoznamu odberateľov.