Tvorba užitočného obsahu pre svojich potenciálnych a súčasných zákazníkov sa stáva stále viac bežnou praxou spoločností vo svete. Prieskum Content Marketing Institute hovorí, že približne tretina spoločností vo svete investuje do content marketingu viac ako 100-tisíc dolárov ročne. Obsah pritom môže mať rôzne formy, nemusí ísť iba o články publikované v blogu, ale taktiež e-knihy, videá či podcasty. Mnoho spoločností však vo svojej obsahovej stratégii nezabúda ani na printové materiály, ako časopisy a brožúry.
Môže byť print konkurenčnou výhodou?
Mnohí by dnes mohli tvrdiť, že printové materiály majú už tie najlepšie časy za sebou. Rovnako tak sa hovorilo už o televíziách po nástupe sociálnych sietí a streamovacích platforiem typu Netflix, HBO Go, Amazon Prime či Disney+. Žiadna radikálna zmena sa však z pohľadu popularity televízie za posledné roky neudiala a výdavky do televíznej reklamy stále tvoria najväčší podiel na reklamných výdavkoch spoločností.
Vráťme sa však k tlačeným materiálom. V súčasnosti skutočne nie je možné hovoriť o náraste tlače štandardných denníkov, týždenníkov a mesačníkov. Táto všeobecná štatistika však nehovorí nič o tom, či by vaši potenciálni zákazníci ocenili váš obsah v tlačenej podobe. To, nakoľko je obsah v tlačenej forme pre zákazníka atraktívny, sa môže výrazne líšiť aj segment od segmentu, keďže preferencie cieľových skupín sú rôzne. A práve váš segment môže byť ideálnym na tvorbu obsahu v tlačenej forme.
Ak sa poobzeráte okolo seba, pravdepodobne rýchlo identifikujete veľké množstvo konkurenčných firiem, ktoré dnes využívajú rovnaké taktiky na oslovenie svojich zákazníkov – rovnaké komunikačné kanály, rovnaké typy reklám, rovnakú stratégiu. Toto platí pre väčšinu segmentov vo svete a rovnako i na Slovensku.
Niečo, čo robí prakticky každý, bude vašou konkurenčnou výhodou iba za jedinej podmienky – budete v tom veľmi dobrí, ideálne najlepší. Ani to však nemusí vydržať navždy, keďže na pozíciu toho najlepšieho ašpiruje množstvo ďalších kandidátov. Cestou môže byť hľadanie možností, ktoré dnes vo vašom segmente veľa spoločností nevyužíva.
Recyklujete?
Táto otázka sa netýka vášho nakladania s odpadom. Recyklácia obsahu je efektívny nástroj obsahovej stratégie, ktorý vám umožní šetriť náklady, a to takým spôsobom, že pri recyklácii obsahu využívate obsah, ktorý ste v minulosti vytvorili. Môžete tak pretvoriť články, ktoré tvoríte do vášho blogu, a vytvoriť z neho napríklad pravidelne vydávaný tlačený magazín, či z vašej e-knihy tlačenú publikáciu.
Printový magazín môže zahŕňať veľkú časť obsahu, ktorá sa transformuje do digitálnej podoby, ale aj obsah, ktorý čitateľ v digitálnej podobe nenájde, a preto je ešte viac motivovaný, aby sa dostal aj k tlačenej verzii.
Vzájomná podpora
Printový magazín môže tiež fungovať ako teaser k vášmu obsahu v blogu/online magazínu či inak nazvanej platforme s obsahom. Ako na to? Jednoducho. Článok v tlačenom magazíne nebude publikovaný úplne celý, ale bude odkazovať na návštevu vašej webovej stránky, resp. blogu. Samozrejme, táto stratégia dokáže fungovať aj naopak. Závisí len od vás, či je vašou aktuálnou prioritou smerovať ľudí k tlačenému materiálu, alebo naopak, ľudí z tlačeného magazínu posielať na obsah publikovaný na vašej webovej stránke a tam ich napríklad motivovať k odberu vášho pravidelného newslettra.
Cieľom je tak vytvoriť mechanizmus, resp. živé prostredie, ktoré drží pozornosť vášho potenciálneho či súčasného klienta, budujete si jeho dôveru, on vás prostredníctvom obsahu v rôznych formách (online aj tlačenej) vníma ako toho najviac relevantného hráča/odborníka v segmente.
Takýmto spôsobom získavate ohromnú konkurenčnú výhodu.
Ako to následne využiť?
Ak už máte takýto materiál k dispozícii, zostáva vám potom nespočetne veľa možností, ako tento obsah využiť. Môžete napríklad:
- zvoliť adresnú distribúciu a tlačený magazín odosielať na vopred určené adresy vašich potenciálnych zákazníkov,
- rozdávať magazín ako materiál na konferenciách a výstavách, ktorých sa počas roka zúčastňujete,
- mať magazín voľne prístupný pre vašich návštevníkov na predajni či pobočke,
- začať budovať databázu záujemcov aj v rámci vašej webovej stránky, ktorým budete na fyzickú adresu magazín posielať.
Magazín môžete ponúkať aj formou predplatného. Aj takýchto príkladov vo svete je viacero, napr. tlačený mesačník známej značky energetických nápojov Red Bulletin si dnes predpláca viac ako 1,5 milióna ľudí po celom svete.
TIP:
Tlačený magazín môže oslovovať špecifickú časť vašej cieľovej skupiny. Ak napríklad pôsobíte v segmente stavebníctva, printový magazín nemusíte distribuovať všetkým koncovým zákazníkom, ale môže byť určený špecifickej časti trhu – architektom, dizajnérom, developerom a pod. Zasiahnete tak veľmi relevantné publikum za výrazne nižšie náklady.
Merajte výkon
Po zapojení do obsahovej stratégie nezabúdajte merať efektivitu tlačených materiálov. Môžete využiť kupóny či rôzne špeciálne akcie a výzvy určené výhradne pre čitateľov tlačeného magazínu. Pokiaľ z magazínu odkazujete na webovú stránku, môžete zistiť napríklad formou ankety, koľko ľudí prišlo na web práve vďaka magazínu.
Rovnako je dôležitá aj spätná väzba – pýtajte sa vašich čitateľov, ako sú s magazínom spokojní, čo by zlepšili a čo sa im na vašom tlačenom magazíne páči. Takto môžete tlačený materiál postupom času neustále zlepšovať a ešte viac zvyšovať jeho atraktivitu a hodnotu, ktorá sa vám jeho tvorbou bude vracať.
Sledujeme trendy (nielen) z polygrafie za vás
Prihláste sa na odber newslettra a buďte v obraze.
Ďakujeme!
Vaša adresa bola zaradená do zoznamu odberateľov.
Patrik Vavrovič bol v roku 2015 pri zrode prvej slovenskej content marketingovej agentúry ContentFruiter, kde dnes pôsobí ako Managing Director a vedúci produkcie. Content marketingu sa naplno venuje od roku 2013 a odvtedy je jeho primárnou špecializáciou.