Každému je dobre známe, že obal predáva. Okrem obalov, ktoré dobre vyzerajú, odovzdávajú informácie a dostatočne chránia výrobok, však dizajnéri neraz navrhujú aj také, ktoré zákazníkovi prinášajú určitú pridanú hodnotu. Aké sú základné požiadavky na obaly a akými originálnymi či viacúčelovými obalmi zaujali vybrané produkty?

Možno ste už počuli tvrdenie „bez obalu niet obchodu“. To dokonale vystihuje potrebu obalov naprieč celým výrobným sektorom ekonomiky, kde sa bez nich jednoducho nezaobídeme. Každý produktový obal by mal byť:

  • Funkčný – Mal by dobre plniť účel, za akým bol vyrobený. Obaly na potraviny ich musia uchovať čerstvé, prepravné obaly musia zaistiť bezpečnosť počas prenášania a pod. Obal musí dobre ochrániť výrobok pred vplyvmi okolia (nárazy, vlhkosť atď.), no aj okolie pred samotným výrobkom (ak to vyplýva z charakteru výrobku). A, samozrejme, musí byť tiež bezpečný z pohľadu manipulácie s ním (teda bez prvkov, ktoré by mohli viesť k poškodeniu zdravia spotrebiteľa).
  • Atraktívny – Takmer každá firma vníma svoje obaly aj ako marketingový nástroj, ktorý dokáže vynikajúco odprezentovať výrobok. Moderný obal by teda mal byť vizuálne príťažlivý. Navrhnúť a vyrobiť takýto obal dnes nie je žiadny problém vďaka polygrafickým technikám a úpravám, ako lakovanie, laminácia, razba, výsek a pod.

Okrem toho, že obal plní základné funkcie (ochranná, manipulačná, skladovacia, estetická, propagačná…), býva aj dôležitým nositeľom informácií o produkte či značke. Nejde pritom len o text, ktorý charakterizuje, čo sa ukrýva pod obalom, ale aj o dizajnové prevedenie alebo použitý materiál. Napríklad, ak vaša firma kladie dôraz na udržateľnosť a šetrnosť k životnému prostrediu, obaly na vaše výrobky by nemali byť výnimkou. Preto je vhodné použiť recyklované a recyklovateľné materiály. Možnosťou je aj tvorba viacúčelových obalov, vďaka ktorým predchádzate tvorbe odpadu. Dizajnéri vedia byť vskutku vynaliezaví, a tak sa môžete stretnúť napríklad s obalom, z ktorého sa po použití stane stojan na výrobok alebo pekná dekorácia.

Druhy obalov

S ohľadom na to, o aký druh produktu ide, môžeme hovoriť aj o rôznych druhoch obalov. Z charakteru samotného produktu potom vyplývajú prioritné či špecifické požiadavky, ktoré by mal daný druh obalov spĺňať. Príklady druhov obalov a požiadaviek na ne:

  • Obaly na potraviny – Najdôležitejšie je izolovať potravinu od okolia a zabezpečiť tak jej neškodnosť a dostatočne dlhú trvanlivosť. Materiál obalu musí byť vhodný na kontakt s potravinou.
  • Obaly na kozmetiku – Keďže kozmetika je spojená so skrášľovaním, obaly na kozmetické výrobky by mali byť zaujímavé najmä z estetického hľadiska. Ich atraktivita sa môže zvyšovať povrchovými úpravami, ktoré okrem zraku pri výbere toho-ktorého produktu zapájajú aj ďalšie zmysly zákazníka (obal príjemný na dotyk, parfumácia). Podobne ako pri potravinách platí, že aj tieto obaly musia materiálovo a prevedením chrániť produkt pred pôsobením faktorov, ktoré by ho mohli znehodnotiť (napr. UV žiarenie).
  • Priemyselné obaly – Kladú zvýšené požiadavky na mechanickú odolnosť alebo odolnosť voči chemickým látkam.
  • Obaly na nebezpečné látky – Môže ísť o rôzne látky nebezpečné pre živé organizmy. Obaly musia spĺňať náročné kritériá na bezpečnosť, aby látky neohrozili prostredie ani osoby, ktoré s nimi budú manipulovať.
  • Darčekové obaly – V tomto prípade prevažuje najmä estetické hľadisko, darčekový obal by však mal byť tiež jednoduchý na prenášanie a manipuláciu.
  • Prepravné obaly – Nemajú za úlohu predĺžiť trvanlivosť výrobku, ale ochrániť ho pred poškodením pri preprave či prenášaní. Manipulácia s nimi by mala byť čo najjednoduchšia. Je potrebné myslieť aj na pevnosť materiálu, aby nedochádzalo k nežiaducej deformácii obalov, ak je pravdepodobnosť, že budú napríklad zaťažované ďalším prepravovaným tovarom.

Vo všeobecnosti môžeme spomínané druhy obalov rozdeliť na tie, ktoré neovplyvňujú a tie, ktoré ovplyvňujú nákupné rozhodovanie zákazníka. Na základe tohto rozdelenia možno vnímať dôležitosť vizuálneho prevedenia obalu. Praktickosť, jednoduchosť, funkčnosť sú dominantnými atribútmi obalov, ktoré majú zabezpečiť, že bude produkt v bezpečí z pohľadu manipulácie, prepravy, uskladňovania a pod. Nápaditosť, kreativita, estetickosť sú zas základným predpokladom, že produkt nezostane bez povšimnutia a vynikne medzi konkurenčnými produktmi. Vyniknúť pritom môže nielen grafickým stvárnením, ale aj celkovým dizajnom či nejakou pridanou hodnotou. Príklady si uvedieme nižšie.

Príklady nápaditých, inšpiratívnych obalov

Nábytok či hračka pre mačky z krabice od krmiva

obal na produkty, ktorý slúži aj ako dom pre mačky
Zdroj: packagingoftheworld.com
obal na produkty, ktorý slúži aj ako zábava, hra pre mačky
Zdroj: packagingoftheworld.com

Značka Cat Person sa zameriava na predaj kvalitného krmiva pre mačky cez e-shop. Krmivo doručuje v krabiciach, ktoré môže zákazník po vybalení krmiva premeniť na nábytok, prípadne hračku pre svoju mačku. Značka tým eliminuje tvorbu odpadu a zároveň podporuje budovanie komunity majiteľov týchto štvornohých stvorení.
Použité techniky: flexotlač, výsek

Perfektne usporiadané jedlo na celý týždeň

krabica rozdelená do 15 častí - zásuviek, v ktorých sú uložené misky s jedlom
Zdroj: thedieline.com

Španielska značka Nevera Llena sa zaoberá zásielkovým predajom jedla. Jeden balík obsahuje 14 jedál, ktoré by mali zákazníkovi vystačiť na celý týždeň. Hoci na obale nie je na prvý pohľad nič unikátne, krabica je navrhnutá tak, aby sa zmestila do väčšiny bežných chladničiek. Navyše, jedlá sú dokonale usporiadané tak, aby bolo ich vyberanie a príprava jedla čo najjednoduchšia.
Použité techniky: flexotlač, ofsetová tlač, výsek

Aby sa mlieko nepokazilo

obal na mlieko, vo vrchnej časti má namiesto štandardného jedného vrchnáku až štyri vrchnáky
Zdroj: designideas.pics

Aj vy používate mlieko iba v malých dávkach (napr. do kávy) a stáva sa vám, že sa zvyšok pokazí? Dizajnér Stas Bordukov tento problém vyriešil návrhom obalu na mlieko, ktorý si zachováva celkový objem, je však rozdelený na štyri rovnaké časti. Po otvorení jednej štvrtiny máte teda z celkového 1 litra k dispozícii 250 ml, zvyšok je bezpečne uzavretý a chránený v samostatných častiach.
Použité techniky: digitálna tlač, výsek

Kúpou kozmetiky za dobrú vec

obal  - krabica na kozmetiku, na vrchu umiestnené zvieratá z papiera
Zdroj: packagingoftheworld.com

Predajca kozmetiky TheFaceShop spojil príjemné s užitočným a svoju limitovanú edíciu kozmetiky venoval problémom s topiacimi sa ľadovcami. Unikátny produktový obal, ktorý vznikol ako študentský projekt, informuje pomocou textu o problémoch, ktoré miznutie ľadu spôsobuje. Zároveň ich však komunikuje aj vizuálne prostredníctvom makiet ohrozených druhov zvierat, pre ktoré sú ľadovce životným priestorom. Výrobca upriamuje pozornosť spotrebiteľa na fakt, že okrem nášho zdravia a krásy je potrebné starať sa aj o životné prostredie.
Použité techniky: digitálna tlač, výsek

Krabica na topánky v úlohe stojana či tašky

topánky vystavené na krabici na topánky, ktorá je špeciálne uspôsobená na tento účel
Zdroj: behance.net

Anshul Kumar z Indie v rámci študentského projektu ukázal, že aj obyčajná krabica na topánky sa dá využiť inak – a to hneď dvoma spôsobmi. Vďaka delenej vrchnej časti ju môže predajca využiť ako predvádzací stojan. Vďaka uchu na jednej z bočných strán ju môžete prenášať rovnako ako nákupnú tašku a týmto spôsobom ju aj opakovane použiť.
Použité techniky: digitálna tlač, výsek

Víno ukryté v knižnici

obal na víno, ktorý vyzerá ako tri knihy uložené vedľa seba; v spodnej časti má plastový kohútik na čapovanie vína z plastového sáčku, ktorý je umiestnený v obale, resp. krabici
Zdroj: luksemburk.com
obal na víno, ktorý vyzerá ako tri knihy stojace vedľa seba; zakomponovaný do knižnice
Zdroj: luksemburk.com

Tento obal nie je nijako zvlášť vizuálne príťažlivý. Ide v podstate o krabicu s integrovaným plastovým vreckom, ktoré je naplnené vínom (tzv. systém bag in a box, používa sa aj na iné nápoje). Dávkovanie zabezpečuje kohútik v spodnej časti. Zaujímavá je však myšlienka – vďaka tomu, že obal pripomína knihy, ho môžete uložiť do knižnice, kde bude pôsobiť skutočne nenápadne.
Použité techniky: nešpecifikované

„Levitujúce“ rastliny

rastlina v krabičke, pričom sa zdá, že sa v nej rastlina vznáša
Zdroj: yolanda-santamaria.com

Výnimočná rastlina ako Tillandsia xerographica (nazývaná aj airplant – vzdušná rastlina – pre svoju schopnosť prežiť vo vzduchu bez pôdy) si zaslúži výnimočný obal. Ten na prvý pohľad budí dojem, že sa v ňom rastlina iba vznáša. V skutočnosti však visí na tenkom a takmer neviditeľnom PET vlákne. Krabička i vlákno sú vyrobené z recyklovaných materiálov, na „potlač“ dizajnéri nepoužili farby, ale laserové gravírovanie.
Použité techniky: výsek, gravírovanie laserom

Šetrnejšie a lacnejšie balenie ovocia a zeleniny

buničinové obaly na ovocie a zeleninu, stohovateľné, s vrchnákom
Zdroj: behance.net

Tento obal na distribúciu a skladovanie ovocia, zeleniny či potravín je, na rozdiel od klasických kartónov, vyrobený z papierovej buničiny, teda plne recyklovaného materiálu. Obal je tak lacnejší a menej náročný na výrobu, čím šetrí životné prostredie. Navyše je stohovateľný, stačí ho pootočiť o 180°.
Použité techniky: nešpecifikované

Čaj ešte nikdy nebol taký elegantný

obal na čaj s precíznou povrchovou úpravou; po otvorení krabice akoby sme videli kopce
Zdroj: zcool.com.cn
obal - krabička na čaj s dekorom prírody, hôr
Zdroj: zcool.com.cn

Obal, ktorý reflektuje hlavné atribúty spojené s pestovaním a výrobou výnimočného čínskeho čaju Ziyang Maojian. Je peknou ukážkou precíznosti, poctivého remesla a toho, čo sa dá dosiahnuť kombináciou viacerých moderných polygrafických techník, vďaka čomu ho dizajnéri povýšili takmer na umelecké dielo.
Použité techniky: výsek, 4C tlač, UV lakovanie, horúca razba

Stolná lampa z krabice na víno

vrchný obal s návodoom na zloženie lampy z komponentov priložených v balení vína
Zdroj: ciclus.com
krabica z vína slúžiaca ako stolná lampa
Zdroj: ciclus.com

Darčekový obal na víno, ktorý môžete po rozbalení premeniť na praktickú stolnú lampu. V balení nájdete na tento účel aj žiarovku s objímkou. Obal je vyrobený z papiera a drevenej preglejky, čo sú čisto prírodné materiály.
Použité techniky: sieťotlač, laserový výsek

Božská čokoláda

obal na čokoládu, ktorý vyzerá ako hlava draka, pričom z jeho papule možno rolovať jazyk, na ktorom sú prilepené v celofáne balené čokoládky
Zdroj: behance.net

Aztékovia verili, že kakaové bôby sú darom od boha menom Quetzalcoatl, ktorý mal podobu okrídleného hada, resp. draka. Na tejto legende stavia študentský projekt obalu Quetzal. Ten má podobu hlavy draka, pričom jednotlivo zabalené kúsky čokolády sú pripevnené k jeho jazyku. K čokoláde sa dostanete tak, že budete postupne vyťahovať jazyk z prednej časti obalu, ktorá pripomína papuľu.
Použité techniky: digitálna tlač

Obal ako držiak na slnečné okuliare

krabička na okuliare, na ktorej je nasunutá papierová časť, ktorú po sňatí z krabičky možno používať ako stojan na okuliare
Zdroj: packagingoftheworld.com

Koncept obalu na slnečné okuliare, ktorého časť je oddeliteľná a slúži ako stojan. Táto vychytávka je určená najmä na prezentáciu produktu v predajni, no stojan môže dobre poslúžiť aj samotnému vlastníkovi okuliarov.
Použité techniky: digitálna tlač

Vrstvený obal

kartónové obdĺžniky, ktoré majú rôzne výseky a po naskladaní na seba z týchto obdĺžnikov vznikne obal na produkt
Zdroj: packagingoftheworld.com

Cieľom tohto študentského projektu bolo zlacniť výrobu a prepravu obalov akčných minikamier GoPro. Obal nemá podobu bežnej krabičky, ale je zložený zo 6 navzájom zlepených kusov kartónu s otvormi na kameru a príslušenstvo, ktoré sú vytvarované pomocou laserového výseku. Na potlač boli použité atramenty vyrobené zo sóje, ktoré sú priateľské k životnému prostrediu.
Použité techniky: laserový výsek, laserové gravírovanie

Taška či tácka?

papierová taška vcelku a taška rozdelená na dve časti, pričom spodná časť slúži ako tácka/podnos na potraviny a nápoje
Zdroj: vimeo.com/ddbhungary

Papierové obaly na jedlo sú symbolom najznámejšej fastfoodovej značky na svete už dlhé desaťročia. Spojením tašky a spodnej časti z kartónu však vznikla praktická kombinácia, vďaka ktorej tašku jedným ťahom premeníte na servírovací podstavec. Jedlo si tak budete môcť vychutnať o niečo pohodlnejšie.
Použité techniky: nešpecifikované

Popustite uzdu fantázii

Z uvedených príkladov vidíte, že možnosti modernej polygrafie sú takmer neobmedzené – chce to len šikovného dizajnéra s dobrou predstavivosťou a znalosťou jednotlivých technologických postupov. Dnes už nie je problém vyrobiť obal, ktorý ochráni vaše výrobky a bude zároveň vizuálne príťažlivý, šetrný k životnému prostrediu a dostatočne unikátny na to, aby vás odlíšil od konkurencie a zároveň svojou originalitou zaujal vašich zákazníkov.

.