Uvažujete nad vydaním vášho diela a neviete, z čoho ho zaplatiť? Crowdfunding vám pomôže získať peniaze či už na vydanie knižky, alebo financovanie takmer čohokoľvek – ak sa vám podarí presvedčiť ľudí, aby na danú vec prispeli. Tento článok bude hovoriť prednostne o financovaní vydania knihy, no rady z neho možno aplikovať aj na akýkoľvek iný produkt či projekt.

V roku 2015 u nás vznikol StartLab, prvá slovenská crowdfundingová platforma, ktorá sa udržala na trhu viac než len niekoľko mesiacov a každým rokom rastie. Pomáha tak realizovať desiatky verejnoprospešných projektov, medzi nimi aj vydávanie kníh. Systém je založený na tom, že autor prezentuje svoj projekt na zvolenej platforme (na portáli) a verejnosť môže finančne podporiť jeho realizáciu. Na zvýšenie motivácie takejto podpory autor podporovateľom ponúka nejakú formu poďakovania (odmeny), ktorou môže byť samotný produkt či čokoľvek iné – od potlačených tričiek, vstupeniek, originálnych grafík, kupónov až po pozvanie na pivo od známej osobnosti.

Pokiaľ je vaša kampaň úspešná, t. j. získate od ľudí potrebnú sumu, ľuďom zašlete darček, ktorý ste im v kampani ponúkli. Ak sa vám potrebnú sumu získať nepodarí, nič sa nedeje – platforma darcom vráti všetky peniaze späť.

Ako začať

V prvom rade je potrebné mať dobre odprezentovaný produkt či projekt. Čím bližšie ste k realizácii projektu, tým vyššia je šanca, že vás ľudia podporia. Teda ak iba plánujete napísať knihu, alebo máte iba rukopis, pracujte ďalej, až kým sa nedopracujete k návrhu grafiky alebo prvému výtlačku. V tom momente ľuďom dokážete presne ukázať, ako váš produkt bude vyzerať a na čo prispievajú. Zároveň tak ukážete, že nejde iba o nápad, ale že to myslíte vážne, už ste odviedli kus roboty a knižku naozaj vydáte. V tomto momente môžete uvažovať nad crowdfundingovou kampaňou.

Výber platformy

Pokiaľ vydávate knižku určenú pre slovenského čitateľa, teda predpokladáte, že aj vaším podporovateľom bude slovensky hovoriaca osoba, výber je obmedzený na už spomínaný slovenský StartLab alebo českú platformu HitHit.

Zdroj: StartLab

Obe platformy fungujú na báze tzv. odmenového crowdfundingu. HitHit je česká platforma so slovenskou jazykovou mutáciou, orientovaná na širokú škálu projektov a produktov. StartLab je slovenská platforma prevádzkovaná Nadáciou centra pre filantropiu a určená je na realizáciu verejnoprospešných projektov. Líšia sa tiež vo finančných podmienkach (% provízie za využitie platformy).

Pokiaľ plánujete knižku šíriť do viacerých krajín na svete (alebo máte iný produkt určený pre globálny trh), využiť môžete napríklad jednu z dvoch najznámejších platforiem na svete, KickStarter alebo IndieGogo.

Príprava kampane

Predtým, ako sa pustíte do kampane, je potrebné si pripraviť:

Predtým, ako sa pustíte do kampane, je potrebné si pripraviť:

  1. Prezentačné video ku kampani
  2. Popis projektu
  3. Poďakovania pre darcov (odmeny)
  4. Komunikačný plán

Video

Video nie je iba krátkou prezentáciou vašej knihy, ale jeho hlavným účelom je vyvolať v ľuďoch akciu. Ide o apel, že majú niečo urobiť. Preto je veľmi dôležité, aby v ňom nezazneli iba informácie o pripravovanej knihe, ale aj výzva, aby „divák“ podporil jej vydanie. Ideálne je krátke video do 1,5 minúty, v ktorom vystúpi sám autor, ktorý sa prihovára ľuďom.
Tvorba videa je pre autorov často zbytočným strašiakom, pritom pri dobrom osvetlení, zvuku a s použitím statívu je možné dobré video spraviť aj lepším mobilom.

Popis projektu

V popise predstavujete svoju knihu. Vizuálny materiál má väčšiu hodnotu ako veľa textu, preto je fajn popísať knižku stručne, vyzdvihnúť, čím je jedinečná a povedať, na čo potrebujete od ľudí podporu, t. j. ako použijete získané peniaze. Pri tvorbe popisu treba rátať s tým, že ľudia nie veľmi radi čítajú súvislé texty, preto je dobré text rozčleniť do krátkych odsekov a zvýrazniť najdôležitejšie posolstvá tak, aby z textu „vyskakovali“ a dostali sa tak k návštevníkovi bez toho, aby musel celý popis čítať. Popretkávaný obrázkami – ukážkami knihy – bude zrozumiteľný a vizuálne atraktívny.

Ukážka popisu projektu | Zdroj: StartLab

Poďakovania pre darcov (odmeny)

StartLab, ale aj iné tu spomínané platformy, funguje na báze tzv. odmenového crowdfundingu, teda vyžaduje, aby autor svojim podporovateľom ponúkal istú formu odmeny ako prejav poďakovania. Ako bolo uvedené vyššie, môže ísť o čokoľvek, čo si myslíte, že by mohlo byť pre vašu cieľovú skupinu zaujímavé. Môže to byť samotný produkt či doplnkové predmety, ako je napríklad pexeso s motívom použitým v knižke, grafiky na stenu, grafiky na textile. Zaujímavé sú tiež symbolické darčeky, ako napríklad uvedenie na tabuli darcov, pozvanie na večeru alebo prehliadku zaujímavého priestoru a pod. Fantázii sa medze nekladú!

Komunikačný plán

Najdôležitejšia časť v celej príprave. Na to, aby sa o vašej kampani ľudia dozvedeli a mali tak možnosť ju podporiť, je potrebné o nej dávať vedieť čo najväčšej skupine ľudí, ktorí by potenciálne mohli byť vašimi podporovateľmi. Nečakajte, že túto prácu za vás spraví platforma – aj keď môže pomôcť, gro práce je na vás.

Ideálne je mať pripravený komunikačný plán na celú dobu trvania kampane, tá sa zvyčajne pohybuje od 15 do 60 dní (na StartLabe do 45 dní). Pripravte si obsahy, ktoré budete šíriť (emaily, posty na Facebook, videá), cieľové skupiny, na ktoré budete informáciu o kampani smerovať, zvoľte vhodné kanály (emaily, sociálne siete, médiá) a časový plán.

Na začiatku kampane je dobré osloviť najbližšie okolie, ľudí, ktorí vás poznajú a dôverujú vám. V ďalšej fáze rozšíriť okruh o komunity, ktoré sú s témou nejak spriaznené, a až v tretej fáze kampaň komunikovať na širokú verejnosť. V závislosti od toho, aká veľká je vaša cieľová suma, zvážte do poslednej fázy využiť reklamu na Facebooku či Instragrame, ktorá ponúka vysokú efektivitu za relatívne málo peňazí. Pomôcť tiež môže spomenutie kampane v redakčnom článku vysoko čítaných online médií (s preklikom na vašu kampaň) alebo jej šírenie pomocou známych osobností (tzv. influencerov).

Zdroj: Karolina Grabowska/Pixabay

V prípade, že je oblasť online marketingu pre vás úplnou neznámou, na ktorú si netrúfate, ale veríte vo svoj produkt, obráťte sa na digitálnu agentúru, ktorá vám môže v tomto smere výrazne pomôcť.

Počas kampane

Komunikujte, komunikujte, komunikujte. Rátajte s tým, že iba približne 3,5 % ľudí, ktorí vašu kampaň uvidia, vás aj skutočne podporí. Preto ak potrebujete získať niekoľko tisíc eur, vašu kampaň musia vidieť doslova tisícky návštevníkov.

Po skončení kampane

Ak je kampaň úspešná, tešte sa, poďakujte vašim podporovateľom a pravidelne ich informujte o ďalších krokoch.

Ak kampaň úspešná nebola, nič sa nedeje, peniaze platforma ľuďom vráti a vy neplatíte žiadne poplatky. V takejto situácii je dobré si rozanalyzovať, kde bol problém, či nie je potrebné popracovať na samotnom produkte (projekte), alebo či prípadná nedostatočná marketingová zručnosť nebude problémom aj pri samotnom predaji a, samozrejme, pokúsiť sa to zmeniť.

Zdroj: Simon Maage/Unsplash

Nielen financie

Crowdfunding je super systém, ktorý umožňuje presadiť sa prakticky komukoľvek. Okrem možnosti získať peniaze zistíte veľa o svojom projekte (produkte), o tom, čo si ľudia o ňom myslia, či má potenciál neskôr na trhu uspieť a tiež o svojich online zručnostiach. Oplatí sa ho vyskúšať, pretože prakticky nemáte čo stratiť. Ak ste pripravení, jednoducho sa registrujete na crowdfundingovej platforme a pridáte svoj projekt. Ak je schválený, spustíte kampaň. V prípade, že sa potrebujete poradiť, kontaktovať môžete priamo StartLab na info@startlab.sk.

Držíme palce!

.