Keď sa povie firemná alebo korporátna identita, čo si predstavíte? Pre niekoho to znamená logo, niekto si pridá vizitky, reklamné predmety, poznámkové bloky či zakladače na dokumenty. V skutočnosti je rozsah tohto výrazu oveľa širší a sprevádza firmu a značku všade tam, kde sa objaví. V tomto článku sa pozrieme na to, čo všetko by mala efektívna korporátna identita obsahovať.

Vizuálna identita

Prvou a základnou je vizuálna časť firemnej identity. Tú definuje jeden z najdôležitejších dokumentov – dizajn manuál. Začína logom, jeho verziami a pravidlami použitia. Pokračuje korporátnymi farbami, písmami a špecifickými dizajnovými prvkami. V podrobnom manuáli nechýba ani ukážka vizitiek, tlačovín, oficiálnych dokumentov firmy, alebo aj menoviek na dvere kancelárie.

Čím podrobnejší je dizajn manuál, tým efektívnejšie môže splniť svoju úlohu, a teda zabezpečiť ucelenú internú aj externú komunikáciu bez ohľadu na použitý nosič. Výsledkom je to, že zákazník si vedome alebo podvedome dokáže spojiť príspevok na vašich sociálnych sieťach s vaším citylightom alebo tlačenou inzerciou.

Nepodceňujte tento faktor. Nájdite si nejaký symbol, ktorý viete využiť v online aj offline svete. Nemusí to byť iba logo, ale aj nejaká ikona alebo grafický vzor. Vizuálna identita dáva najväčší zmysel, keď ju budete riešiť komplexne, nie iba po konkrétnych prvkoch.

Tone of voice

Ako sa plánujete prezentovať pred vašimi sledovateľmi a zákazníkmi? Ako strohí a vecní odborníci, alebo milý priateľ, ktorý si so zákazníkom buduje blízky vzťah? Budete vtipní a zrozumiteľní, alebo sa zameriate na faktickú a formálnu komunikáciu? Žiadna z možností nie je nesprávna. Jediné, na čom záleží, je určiť tone of voice, ktorým budete hovoriť k svojmu publiku, a držať sa ho.

Aj tu platí, že tón komunikácie by mal byť využívaný naprieč nosičmi. Výnimku môže tvoriť interná komunikácia smerovaná k zamestnancom, kde je bežné využívať uvoľnený štýl, aj keď k zákazníkom hovoríte odborne a seriózne.

Firemná kultúra

Nie nadarmo sa hovorí, že najlepšou reklamou pre firmu sú spokojní zamestnanci. Člen tímu, ktorý si užíva atmosféru v práci, sa dobrovoľne stáva najdôveryhodnejším ambasádorom značky. Firemnou kultúrou nemyslíme iba občasné teambuildingy alebo koncoročné odmeny. Podobne ako pri vizuálnej identite ide o množstvo rôznych prvkov, ktoré prispievajú k finálnemu dojmu.

Môže ísť o benefity ako práca z domu, flexibilná pracovná doba, firemné raňajky, ale aj „pokročilejšie“ záležitosti, akými sú napríklad leadership, transparentné vedenie či pravidelné odovzdávanie spätnej väzby nielen od nadriadených, ale aj opačne, od zamestnancov.

Starajte sa o svojich zamestnancov, pretože úspešnosť firmy nespočíva iba v tom, že predáva svoj produkt alebo službu. Tkvie aj v tom, že si dokáže udržať stabilný tím a nemá problém získavať kvalitné posily v časoch najnižšej nezamestnanosti.

Corporate identity v praxi – inšpirujte sa

Predstavte si Starbucks. Obľúbená globálna sieť kaviarní. Poznáte jej ikonické poháriky na kávu, ktoré sú hitom sociálnych sietí. Vďaka tomu dokonale poznáte jej logo. Keď vstúpite do ktorejkoľvek z týchto kaviarní, okamžite viete, že ste v Starbucks. Ich suveníry sú tak atraktívne, že ich chcete mať doma a piť z nich aj úplne inú kávu. Vizuálnu stránku majú zvládnutú dokonale. Tam to však nekončí. Ich obyčajný trik s písaním mien na poháriky je niečo, čo pôsobí ako maličkosť, no má obrovský efekt. Zákazník získava pocit, že barista naozaj pripravil kávu špeciálne preňho, že sa oňho zaujíma a záleží mu na jeho spokojnosti. Milý personál, osobná komunikácia a skvelo premyslený dizajn spolu vytvárajú efektívnu firemnú identitu, vďaka ktorej presne viete, čo si predstaviť, keď počujete slovo Starbucks.

Zdroj: Engin Akyurt/Pixabay

Podobne by sa dalo hovoriť o viacerých nadnárodných reťazcoch. Uveďme si však príklad zo Slovenska. Exponea je startup, ktorého hlavnou farbou je sýto žltá. Tú používajú v logu, na webe, v obsahu na sociálnych sieťach, ale aj na firemných tričkách pre zamestnancov. Zároveň si z loga vybrali písmeno „E“, ktoré používajú ako symbol, ktorým prepájajú rôzne nosiče. K dokonalosti to priviedli firemným symbolom, gumenou kačičkou v žltej farbe, ktorú používali ako interného maskota, no objavovala sa aj na sociálnych sieťach a vo fyzickej podobe na eventoch, ktorých sa Exponea zúčastňovala. Čerešničkou na torte bolo umiestnenie kačičky v nadživotnej veľkosti na strechu budovy, v ktorej firma sídlila. Jednoduchý symbol, ktorý spôsoboval radosť zamestnancov, sa stal aj zapamätateľným pútačom pre verejnosť.

Zdroj: exponea.com

Práca, ktorá sa vyplatí

Budovanie korporátnej identity je dlhý proces – podobne ako budovanie značky samotnej. Nedá sa naplniť niekoľkými konkrétnymi krokmi a bude sa meniť s tým, ako sa mení vaša firma. Stojí však za to pracovať na nej, pretože ovplyvňuje to, na čom naozaj záleží – čo sa vynorí v mysliach vašich zákazníkov, keď počujú názov vašej firmy.

.