Firma a značka sú nehmotné entity, ale práve vďaka dizajn manuálu sa stávajú reálne a hmatateľné. Dizajn manuál, niekedy nazývaný aj „logomanuál“, je akýsi základný návod, usmernenie, ako so značkou a logom pracovať online aj v tlačených médiách. Definuje korporátnu identitu pomocou uchopiteľných parametrov. Čo by mal dizajn manuál obsahovať? Prečo by ste ho mali mať? Nielen o tom sa dočítate v našom článku.

Slováci z GoBigname vytvorili pre slovenský start-up Slido vlastný font, definovali farebnú paletu a navrhli nové logo. Slido kúpila firma Cisco minulý rok. Potom pracovali pre Exponea. Exponea bola predaná toho roku americkej spoločnosti Bloomreach. Poviete si, že takéto globálne firmy prioritne zaujímal biznis model a biznis potenciál slovenských start-upov, ale logo, fonty a farebná škála sú dôležitou a neoddeliteľnou súčasťou identity kupovanej firmy. Kľúčom k tvorbe dizajn manuálu je pritom nadčasovosť. Nemá zmysel nechať sa uniesť momentálnymi vizuálnymi trendmi.

Štyri pádne dôvody, prečo mať dizajn manuál:

  1. Pre ľudí je dôležité, ak je firma konzistentná. Dizajn manuál je zárukou konzistentnej vizuálnej komunikácie. Či už sú vaše logo a slogan na webe, v prostredí sociálnych sietí, na vizitkách, tlačených zložkách, katalógoch, na hlavičkovom papieri, reklamných predmetoch, alebo hoci na plachtách kamiónov, sú stále rovnaké.
  2. Ľudia si cenia zmysel pre detail. Ochranná zóna okolo loga, vymedzenie medzier medzi sloganom a logom, presné zadefinovanie farebnej škály, proporcií a typografie, to všetko je dôkazom toho, že vám na vašej značke záleží. Dizajn manuál vás posúva z „punkového podnikania“ na profesionálnu úroveň. Navyše sa každému grafickému štúdiu oveľa jednoduchšie pracuje, ak má vytýčené jasné pravidlá.
  3. Manuál je istým spôsobom ochrana firmy a prevencia pred zneužitím identity. Pevne definuje možnosti práce s logom a vizuálnosťou. Logo je dokonca často registrované na Úrade priemyselného vlastníctva SR alebo v inej podobnej inštitúcii v zahraničí. Je teda právne chránené a treba sa oň starať.
  4. V čase, keď na človeka denne útočia tisíce marketingových posolstiev, rozhoduje vnímaná hodnota značky. Dôveryhodnosť. Uverili by ste značke, ktorá má logá roztrúsené bez ladu a skladu v rôznych odtieňoch, alebo skôr značke, ktorá má pevné pravidlá, povedzme ako Nike a Apple?
Zdroj: Unsplash/Kristian Egelund

A čo cena?

Vytvorenie loga nemusí byť finančne náročný projekt. „Začať podnikať možno aj s logom vytvoreným v niektorej z bezplatných grafických aplikácií typu Canva alebo Over, prípadne sa dá využiť služba typu Fiverr. Práve túto službu sme spolu s jedným klientom úspešne využili pri tvorbe rámcového návrhu nového loga pre jeden začínajúci globálny projekt. Logo nás stálo doslova 5 USD a používali sme ho 2 roky,“ hovorí Oliver Jakubík, dlhoročný konzultant v oblasti budovania osobných a firemných značiek, a radí: „Častou chybou začínajúcich podnikov je to, že namiesto aby primárne investovali do kvality produktu/služby, vzťahov so zákazníkmi či do úprimnej a atraktívnej komunikácie na sociálnych sieťach, investujú peniaze, ktoré ešte možno ani nemajú, do najatia drahej agentúry pre vytvorenie loga.“

Ak sú k dispozícii financie, O. Jakubík odporúča siahnuť po art directorovi, resp. dizajnérovi, ktorého doterajšie práce sa vám páčia. Profesionálni freelanceri z radov art directors & designers majú výrazne menšie honoráre než veľké agentúry, pričom výsledok je často lepší, keďže dokážu klientovi venovať viac pozornosti a času.

Dizajn manuál pozostáva z niekoľkých súčastí:

1. Farebná škála: Rozumné je nepoužívať príliš veľa farieb. V prípade, ak pôsobíte globálne, skontrolujte si význam farieb v rôznych kultúrach. Manuál by mal obsahovať farebné kódy RGB a CMYK, aby vaše farby zostali konzistentné na webe aj v tlačovinách vrátane billboardov alebo reklamných tabúľ. Súčasťou manuálu je aj čierno-biela verzia loga a sloganu, resp. verzia v odtieňoch šedej a inverzná verzia. Kvalitný manuál má zadefinované aj doplnkové farby a gradienty, ale aj farebné kódy PMS, HEX a RAL.

2. Typografia a fonty: Úzko súvisí s čitateľnosťou. Existuje rad výskumov o čitateľnosti malých a veľkých písmen (malé písmená vídavame častejšie, a preto ich čítame rýchlejšie ako kapitálky) a o tom, ako ľudia reagujú na rôzne fonty. Napríklad fonty Tahoma a Verdana sú navrhnuté s väčšou, tzv. strednou výškou písma, takže sa lepšie čítajú na obrazovke. Ďalším dôvodom voľby bežne dostupnej typografie je spracovanie externými grafikmi. Čiže ak máte špeciálny font, je potrebné priložiť ho k dizajn manuálu.

3. Logotyp: Prevažne sa zaoberá vyobrazením loga, použitím farebnej škály a premietnutím loga na rôznofarebné podklady. V dizajn manuáli sa nachádza aj ochranná zóna loga, maximálna a minimálna veľkosť a proporcie loga. Častokrát obsahuje aj ukážky, ako nemôže byť logo umiestnené. Platí niekoľko pravidiel:

  • nepoužívajte viac druhov fontov,
  • neumiestňujte logo do rámika alebo do podfarbeného boxu,
  • nedávajte text do loga,
  • nezužujte ani nerozširujte text v logu,
  • nepoužívajte tiene, 3D efekty ani dvojité linky,
  • ak logo tvorí akoby náhodný znak alebo vzor, skontrolujte si, či sa nepodobá na nejaký znak z ázijských písiem. Môže mať negatívne konotácie alebo sa môže podobať na hanlivé slovo.

4. Ďalšie prvky: Dizajn manuál môže obsahovať aj slovný popis značky a farebnosti, napríklad jeden operátor má odtieň magenta, čo je vlastne červená farba s podielom fialovej a blízka purpurovej. Zámerne skúste do Google zadať „magenta“ a uvidíte, ako ľahko sa môže značka odlíšiť od konkurencie len vďaka odtieňu. Mnohé dizajn manuály obsahujú aj návod na využitie výrazných prvkov korporátnej vizuality, napríklad trojuholník, rôzne transparentné obrazce, vodotlač a podobne.

5. Záverečnú časť dizajn manuálu tvorí príloha fotografií s použitím vizuálnej identity v praxi. Týka sa online zobrazenia, teda ako sa používa napríklad v pätičke e-mailu, prezentácii v Power Pointe, legende diagramu, grafu, tabuľky, na sociálnych sieťach a podobne. Príklady použitia z reálneho sveta sú reklama, reklamné tabule na budovách, branding vozidiel, in-store promotion, materiály pre výstavy a sampling, brožúry, perá, tričká, zakladače, vizitky, a to vrátane tlače na rôzne typy papiera.

Rozpoznateľnosť v dobe digitálnej

V súvislosti s dizajn manuálom je dôležitý ešte jeden rozmer korporátnej identity: rozpoznateľnosť. Človek by mal vaše logo rozpoznať v rôznych situáciách. Ak sa kedysi hovorilo, že kto nemá web, akoby neexistoval, dnes by to mohlo platiť o vizuálnej identite v prostredí sociálnych sietí. Úlohu zohráva aj jas displeja a pozorovací uhol. Ak je vaše logo rozpoznateľné aj na ostrom slnku alebo z ostrého uhla, máte v prvom kole vyhraté.

„Práca s pozornosťou a interakciou zákazníkov sa presúva na sociálne siete, YouTube videá a mobilné aplikácie. Medzi prvými sa prispôsobujú nielen digitálne značky (spomeňme si na zmenu legendárneho logotypu Windows na 4 farebné štvorce) či start-upy, ale tiež dlhoročné ikonické brandy. Za všetky spomeniem len značku Yves Saint Laurent, ktorá pred časom vymenila svoje doslova ikonické logo YSL za takmer „helvetikovsky“ pôsobiaci nový tvar brandu, navyše zmenený na St. Lauren Paris. Cieľom je práve to, aby aj na nových platformách bolo logo dobre zobraziteľné a rozlíšiteľné. Posun k akémusi vizuálnemu minimalizmu môžeme pozorovať naprieč značkami zo všetkých segmentov. Aby ale nedošlo k omylu: dosiahnuť jednoduché písmo či jednoduchý tvar nie je zase až také jednoduché,“ upozorňuje Oliver Jakubík.

Zdroj: 3mshop.tk

A na záver ešte dva fakty: ľudia rozpoznávajú vzory a farby skôr ako písmo. Rozpoznateľnosť musí byť jednoznačná na každej platforme a na každom type zariadenia.

.