Už v momente, kedy sa zamýšľate nad potenciálom nového biznis plánu či rozšírením svojho podnikania, podvedome pravdepodobne hneď myslíte na to, koľko ľudí už v tejto oblasti podniká, ako sa im darí, ako by ste sa vedeli odlíšiť od ostatných hráčov na trhu a robiť to lepšie ako oni. Aby ste na tieto otázky odpovedali čo najlepšie a niekam sa vďaka tomu aj posunuli, analýzu konkurencie nepostačí riešiť pocitovo, je nutné pristupovať k tomu aj strategicky. Prvým krokom bude zistiť, kto sú to „oni“.

Kto je vaša konkurencia?

Priama konkurencia sú firmy a spoločnosti, ktoré ponúkajú rovnaký druh tovaru alebo služieb rovnakej cieľovej skupine zákazníkov. Filozofia a zameranie ich produktov sú podobné ako tie vaše, takisto ceny. Priamych konkurentov spája aj identická geografická poloha – aj keď v súčasnej dobe e-shopov a elektronických služieb ju môžeme chápať i ako miesto, kde všade dokážu svoj tovar expedovať. Nepriamou konkurenciou sú napríklad firmy, ktorých hlavné zameranie je iné, ale čiastočne zasahuje trh, kam sa chystáte vstúpiť vy. Napríklad v prípade predajne s kancelárskymi potrebami to môže byť supermarket, ktorý v špeciálnych kolekciách sezónne ponúka aj takýto typ tovaru.

Zamyslieť by ste sa mali aj nad potenciálnymi konkurentmi, teda spoločnosťami, ktoré vás v tomto momente neohrozujú a vašich potenciálnych zákazníkov si „neukradnú“, no existuje šanca, že by sa tak v budúcnosti mohlo stať. Môže ísť napríklad o lokálny kamenný obchod na opačnej strane republiky, ktorý by sa mohol stať vašim priamym konkurentom v prípade, že by spustil e-shop, prípadne otvoril ďalšiu pobočku v meste, kde pôsobí vaša firma.

Čo vám pomôže pri vyhľadávaní konkurencie?

Ako však zistiť, koľko vašich konkurentov sa na trhu nachádza? Začnite klasickým googlením. Do vyhľadávača si zadajte vami ponúkanú službu či produkt (a lokalitu – v prípade, že je to pre charakter vášho podnikania relevantné). To, čo vo vyhľadávaní uvidíte, je pohľad, ktorý aktuálne vidí aj váš potenciálny zákazník – prehľad množstva firiem, ktoré tiež ponúkajú danú službu či tovar. Bežný zákazník si nepozrie viac ako dve strany výsledkov (pokiaľ nehľadá niečo vskutku špecifické), preto budú preňho – rovnako ako aj pre vás – zaujímavé stránky, ktoré sa zobrazujú vo vyhľadávači čo najvyššie.

Už zbežný pohľad vám ukáže aj to, kto z vašich eventuálnych konkurentov si platí Google AdWords reklamu (uvidíte to vďaka označeniu „reklama“ pri výsledkoch vyhľadávania). Firmy, ktoré sa nachádzajú na prvých miestach vo vyhľadávaní, pravdepodobne investujú aj do SEO, čo je pre vás dôležitý poznatok, najmä ak budete pôsobiť ako e-shop a o popredné priečky vo vyhľadávaní s nimi budete súperiť. Google vyhľadávanie si zopakujte niekoľkokrát s rôznou kombináciou kľúčových slov – firmy, ktoré sa tam pravidelne opakujú, budú veľmi pravdepodobne vašimi priamymi konkurentmi.

Pomôcť vám môžu aj porovnávače cien – či už tie najznámejšie, všeobecné, ako napr. heureka.sk či pricemania.sk, až po špecializované, ako napr. favi.sk na vyhľadávanie nábytku alebo glami.sk na vyhľadávanie módy. Nájdete tam mnoho svojich konkurentov (nie však všetkých), no poskytnú vám pohľad na ich ceny, ako aj užitočný pohľad v podobe recenzií zákazníkov.

Online nájdete aj mnoho databáz, ktoré vám môžu poskytnúť relevantné informácie o vašej konkurencii. Môže to byť napríklad obchodný register, databáza firiem finstat.sk alebo katalóg firiem na zoznam.sk, ale aj špecializované databázy.

Typy analýz konkurencie

Dobre, v tejto fáze už viete, kto sú vaši priami aj nepriami konkurenti. Aká je však ich pozícia na trhu, na čo sa zameriavajú, čo ponúkajú a prečo ich zákazníci vyhľadávajú? Existuje niekoľko typov analýz konkurencie, ktoré vám pomôžu zhromaždiť a vyhodnotiť čo najviac podstatných informácií o vašej konkurencii.

Porterov model piatich konkurenčných síl je hádam najznámejším postupom pri analýze konkurencie. Podľa Michaela Portera musí každý biznis brať do úvahy pôsobenie 5 konkurenčných síl, ktoré ho na trhu ovplyvňujú. Týmito silami sú: riziko vstupu potenciálnych konkurentov, rivalita existujúcich konkurentov, vyjednávacia sila dodávateľov, vyjednávacia sila odberateľov a hrozba substitučných produktov, ktoré nahradia tie vaše. Zosumarizovanie týchto hrozieb zo strany konkurencie pomôže vašej firme pripraviť si pozíciu a stratégiu, s ktorou sa môže lepšie brániť.

SWOT analýza sumarizuje vnútorné silné (S) a slabé (W) stránky konkurenčných spoločností, vonkajšie príležitosti (O) a hrozby (T). Rýchlo a prehľadne si vďaka nej môžete vytvoriť prehľad o stratégii danej spoločnosti.

PEST analýza, podobne ako SWOT, hodnotí niekoľko stránok spoločnosti, konkrétne ich politickú, ekonomickú, sociokultúrnu a technologickú zložku. V súčasnosti sa veľký dôraz kladie aj na ekologickú zložku (preto sa táto analýza niekedy zvykne označovať aj skratkou STEEP). Tieto kategórie vám pomôžu dotvoriť si „veľký obraz“ toho, ako daná spoločnosť vystupuje navonok.

Čo vám ešte pomôže posvietiť si na konkurenciu

To, čo sa pri jednotlivých konkurentoch rozhodnete bližšie preskúmať, závisí od vás, odporúča sa však pokúsiť nájsť odpovede na tieto otázky: Aká je ich unikátna konkurenčná výhoda? Aký tovar či služby ponúkajú a za aké ceny? Aké kanály pri predaji využívajú? Aké sú ich medziročné zisky?Aká je finančná situácia firmy? Aký je ich marketing, aké formy reklamy využívajú? Majú sociálne siete, blog, newsletter a využívajú ich pravidelne? Aké sú reakcie ich zákazníkov? Ako funguje ich zákaznícky servis?

Na mnohé z otázok môžete jednoducho odpovedať tak, že si vyskúšate nákupný proces priamo u konkurentov. Prezriete si ich webovú stránku, otestujete jej responzívnosť, rýchlosť vyhľadávania, môžete kontaktovať zákaznícky servis s prosbou o pomoc, vyskúšať si nákup od vhodenia produktu do nákupného košíka až po platbu… ktorú napokon nemusíte uskutočniť.

Okrem toho vám pri analýze konkurencie v online prostredí môžu pomôcť tiež tieto nástroje:

  • kľúčové slová, ktoré používa konkurencia, môžete nájsť v Google Ads (ak sa zhodujú s vašimi) alebo pomocou nástroja AdSentence,
  • na analýzu spätných odkazov konkurencie vám môžu poslúžiť majestic.com alebo magools.com,
  • similarweb.com vám pomôže odhadnúť návštevnosť webov konkurencie.

O tom, ako pracovať s výsledkami analýzy konkurencie, sa dočítate v ďalšom článku z nášho seriálu .

Tento článok je druhou časťou zo seriálu Prieskum trhu. Ďalší článok zo seriálu:

.