Uvažujete o tom, že by ste napísali knihu, no máte pocit, že vám v ceste stojí veľa prekážok? Ani slávni spisovatelia to spočiatku nemali jednoduché. Prinášame vám životné príbehy štyroch z nich, ktoré vás môžu inšpirovať a motivovať na ceste k dosiahnutiu vášho cieľa. V závere vám tiež poradíme, na koho sa obrátiť, ak chcete knihu vydať, a ako knihu financovať.
Životné cesty spisovateľov
Mark Twain
Ak si myslíte, že Mark Twain (vlastným menom Samuel Langhorne Clemens) bol „proste“ spisovateľom, mýlite sa. On síce pôsobil ako spisovateľ, okrem toho však bol kormidelníkom parníka na rieke Mississippi, ťažil striebro, vlastnil vydavateľstvo, bol investorom či predpovedal využitie daktyloskopie. Zaujímal sa o techniku a veľa času trávil v laboratóriu svojho priateľa Nikolu Teslu, poznal sa tiež s Thomasom A. Edisonom. Angažoval sa aj v hnutiach bojujúcich za práva žien a Afroameričanov.
K písaniu ho priviedlo povolanie kníhtlačiara, za ktorého sa vyučil ako dvanásťročný. Po neúspechu s ťažbou striebra vo Virginia City sa zamestnal v miestnych novinách, kde prvýkrát použil svoj pseudonym Mark Twain. Novinárčina sa stala jeho denným chlebom a bolo len otázkou času, kedy publikuje svoje prvé knižné diela. Okrem toho mal svojský zmysel pre humor a vypredával prednášky po celých Spojených štátoch.
Hoci niektoré z jeho kníh boli fikciou, námety na viacero z nich čerpal zo svojich bohatých zážitkov. Patrí sem napríklad memoár Život na Mississippi či svetoznámy román Dobrodružstvá Toma Sawyera.
Životný príbeh Marka Twaina je poučný v tom, že lepšie, než zaspať na vavrínoch, je zbierať nové skúsenosti a zážitky. Neskôr ich možno využijete pri písaní vašej vlastnej knihy. Ak nie, aspoň budete mať čo rozprávať vnúčatám.
Jaroslav Hašek
Hašek nemal ľahké detstvo, ako dvanásťročnému mu zomrel otec na otravu alkoholom, ktorý užíval na zmiernenie bolestí spôsobených rakovinou. Napriek tomu, že rodina bola chudobná, sa Jaroslav vyučil za drogistu a neskôr absolvoval aj gymnázium, obchodnú akadémiu však už nedokončil. Vystriedal rôzne zamestnania od predavača až po bankového úradníka.
Po zoznámení sa s českými anarchistami začal viesť bohémsky život a cestoval pešo po Európe. Bol neustálym vtipkárom a prispieval do niekoľkých satirických, ale aj vážnych časopisov. S priateľmi dokonca založil satirickú politickú stranu s názvom „Strana mírného pokroku v mezích zákona“. Členovia strany sa stretávali (ako inak) v pražských hostincoch, pričom Hašek sľuboval potenciálnym voličom napríklad vreckové akvárium, zrušenie poplatkov za verejné toalety, zoštátnenie domovníkov a podobne.
Neskôr narukoval do armády a odišiel na haličský front. Potom sa nechal zajať a vstúpil do československých légií. Neskôr sa stal aj členom československej sekcie Ruskej komunistickej strany a vstúpil do Červenej armády, následne sa stal riaditeľom armádnej tlačiarne.
Jaroslav Hašek písal predovšetkým cestopisné poviedky, črty a humoresky. Čitateľov si získal najmä svojským humorom. Najzaujímavejšie na jeho živote je, že pri písaní sa vo veľkom inšpiroval tým, čo zažil, no čitateľ má niekedy problém rozoznať hranicu medzi fikciou a skutočnými udalosťami.
Jeho najznámejší román Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války bol preložený do 54 jazykov, niekoľkokrát sfilmovaný a dokonca zdramatizovaný. Žiaľ, Jaroslav Hašek si slávu príliš neužil, keďže zomrel v roku vydania posledného dielu románu. Určite však o ňom nemôžeme povedať, že by si život neužil.
J. K. Rowlingová
Knihy o Harrym Potterovi určite poznáte (vrátane filmov, počítačových hier, postavičiek LEGO atď.). Možno tiež tušíte, že je s 500 miliónmi výtlačkov najpredávanejšou knižnou sériou na svete. Prvý diel, Harry Potter a kameň mudrcov, je najpredávanejšou knihou na svete a so 120 miliónmi predaných výtlačkov predbehol aj Malého princa či Hobbita.
Pravdepodobne však neviete, že autorka Harryho Pottera, J. K. Rowlingová, bola počas písania prvého dielu odkázaná na podporu pre nezamestnaných. Po návrate z Portugalska sa totiž rozviedla s portugalským manželom a žila s dcérou v Edinburghu. Svoj život vnímala ako zlyhanie, čo ju doviedlo až ku klinickej depresii a myšlienkam na samovraždu. Depresie ju neskôr inšpirovali k vytvoreniu postáv dementorov, ktorí vysávali z ľudí dušu (vyskytli sa v 3. diele knižnej série).
Napriek tomu sa nevzdala a v r. 1995 – po 5 rokoch od napísania prvého slova – dokončila rukopis knihy Harry Potter a kameň mudrcov. Rukopis odmietlo 12 vydavateľstiev a trvalo rok, kým sa rozhodli knihu vydať v Bloomsbury Publishing – zapáčila sa totiž 8-ročnej dcére riaditeľa. Editor Barry Cunningham však Rowlingovej radil, aby si našla stále zamestnanie a nečakala, že na knihe zarobí.
V r. 1997 vyšlo prvých 1 000 výtlačkov prvého dielu, s ktorým Rowlingová postupne získavala rôzne literárne ocenenia. Začiatkom r. 1998 sa v aukcii prebiehajúcej v USA predali práva ku knihe za 105 000 dolárov. Ocenenia zbierali aj ďalšie knihy série o Harrym Potterovi, ktorých predaje stúpali na stovky tisícov až milióny kusov za deň. Šiesteho dielu s názvom Harry Potter a polovičný princ sa predalo vyše 9 miliónov výtlačkov za 24 hodín od vydania.
Ako vidíte, od prvého slova až po vydanie knihy môže ubehnúť niekoľko dlhých rokov, a to nepočítame roky, kým sa kniha dostane do povedomia potenciálnych čitateľov. Našťastie, v dnešnej dobe máte k dispozícii online marketingové nástroje, o akých sa J. K. Rowlingovej ani nesnívalo, takže to môžete urýchliť. Stále však platí, že vyhrávajú iba tí najvytrvalejší a najusilovnejší, ktorí sa nevzdajú ani po množstve prekážok. Nech vás odmietne aj 12 ľudí, toho trinásteho si napokon predsa len môžete získať.
Stephen King
King už v detstve čítal veľa komiksov a kníh. K písaniu prvých príbehov sa dostal už na strednej škole, niektoré ich výtlačky dokonca s úspechom predával spolužiakom. Učiteľom sa jeho písanie s hororovou tematikou, pochopiteľne, nepáčilo, a tak mu našli prvú platenú prácu v športovej redakcii miestnych novín.
Písanie príbehov ho napriek tomu neopustilo, počas štúdia na vysokej škole si privyrábal publikovaním hororových, sci-fi a detektívnych poviedok v pánskych časopisoch. Keďže v tom čase už mali s manželkou dve deti, na uživenie to nestačilo, a King si musel privyrábať v rôznych zamestnaniach. Išlo napríklad o textilnú továreň, práčovňu pre hotely a nemocnice či upratovanie v škole. Práve toto prostredie sa však stalo veľkým zdrojom inšpirácie pre jeho poviedky i romány (písal aj pod pseudonymom Richard Bachman). Napríklad pri sérii príbehov s názvom Nočná zmena sa inšpiroval práve textilnou továrňou. Dievčenská šatňa mu zase ponúkla inšpiráciu pre román Carrie.
Carrie bol prvý publikovaný Kingov román, hoci ho napísal až ako štvrtý v poradí. S rodinou vtedy žili v prívese a písal na manželkinom prenosnom písacom stroji. Prvé tri strany rukopisu najprv zahodil do odpadkového koša, keďže sa nedokázal stotožniť s hlavnou postavou a s prostredím dospievajúcich dievčat. Na naliehanie svojej manželky, ktorá rukopis v koši objavila, však román dokončil a ten sa pre jeho kariéru spisovateľa stal zlomovým. V mäkkej väzbe sa predalo vyše milión výtlačkov za rok a King sa vďaka nemu i vďaka svojej ďalšej tvorbe stal jedným z najpopulárnejších spisovateľov na svete.
Na príbehu Stephena Kinga je zaujímavé práve to, ako vnímal svet okolo seba a nachádzal inšpiráciu v zdanlivo neinšpirujúcich veciach. Hoci je očividné, že na písanie mal talent, podobne ako J. K. Rowlingovej, ani jemu nebola cudzia vytrvalosť, ktorá je pre začínajúceho autora nevyhnutná.
Ako vydať knihu? Pomôže vám vydavateľstvo, sponzori alebo crowdfunding.
Najjednoduchšia cesta, ako vydať knihu, je osloviť vydavateľstvo, ktoré sa o celý proces postará. Samozrejme, súčasťou procesu budete aj vy ako autor. Vydavateľstvá s autormi konzultujú jazykové a grafické úpravy, návrh obálky a pod. Samotné technické záležitosti okolo sadzby a tlače potom zabezpečujú ich špecialisti.
Vydavateľstiev sú na Slovensku desiatky, niektoré malé fungujú ako rodinné firmy a vydávajú 1 či 2 tituly ročne. Väčšina z nich sa špecializuje na určitý typ publikácií – napríklad fantastická a sci-fi literatúra, prípadne všeobecne na odbornú literatúru alebo beletriu. Najväčšie slovenské vydavateľstvá vydávajú aj 400 titulov ročne. Na oslovení vydavateľstva si teda musíte dať záležať. Pokým tým menším zašlú autori 1 rukopis denne až týždenne, tie väčšie sa brodia aj 20 rukopismi denne.
Aj to je dôvod, prečo sa čoraz viac autorov uchyľuje k vydávaniu knihy svojpomocne, prostredníctvom tzv. selfpublishingu. Vďaka tomuto spôsobu máte pri vydaní knihy absolútnu slobodu a kontrolu nad celým procesom. Budete mať posledné slovo pri redakčných úpravách, grafike, väzbe, ale i distribúcii. Medzi nesporné výhody selfpublishingu patrí tiež vyšší zisk z každého výtlačku – nemusíte sa totiž deliť s vydavateľstvom.
Selfpublishing však prináša aj viacej starostí, celý proces totiž musíte zároveň riadiť. Musíte zohnať dobrého korektora, grafika, zabezpečiť tlač a tiež distribúciu a propagáciu. Samozrejme, všetko môžete riešiť cez externých dodávateľov. Okrem dobrého autora, ktorý zaujme textom, však musíte byť aj dobrým manažérom, ktorý zaistí hladký priebeh celého procesu vydania knihy. A v neposlednom rade, na rozdiel od vydávania cez vydavateľstvo musíte mať k dispozícii dostatok finančných prostriedkov. Tie môžete zabezpečiť viacerými spôsobmi:
Vlastné finančné zdroje – Ak máte niečo ušetrené a nebojíte sa investovať, ide o najjednoduchšiu a najrýchlejšiu cestu financovania knihy.
Sponzori – Sponzorstvo je bežné najmä pri odborných publikáciách. Pripravte sa však na to, že zháňanie sponzorov je beh na dlhú trať. Dajte si tiež pozor, aby ste neskončili s reklamou na každej tretej stránke knihy, čo by mohlo vašich čitateľov (ktorí si za knihu museli zaplatiť) znechutiť. Dobrá povesť je iba jedna.
Crowdfunding – Ide o tzv. kolektívne financovanie pomocou menších príspevkov od väčšieho množstva ľudí. Tým následne prisľúbite v závislosti od príspevku odmenu, napr. v podobe knihy, jej špeciálnej zberateľskej edície, zberateľských predmetov a pod. Ak chcete vedieť viac, prečítajte si náš samostatný článok venovaný crowdfundingu ako spôsobu financovania knihy.
Aj v prípade, že knihu neberiete ako podnikateľský projekt, pravdepodobne nechcete byť na jej vydaní stratoví. Nie je teda na škodu, ak si vopred vypracujete biznis plán, ktorý by mal zahŕňať aj marketingovú stratégiu. Tá vám pomôže dostať výtlačky knihy medzi potenciálnych čitateľov, aby neostali zaprášené niekde v skladoch vydavateľa alebo vo vašej garáži.
Sledujeme trendy (nielen) z polygrafie za vás
Prihláste sa na odber newslettra a buďte v obraze.
Ďakujeme!
Vaša adresa bola zaradená do zoznamu odberateľov.