Za posledné roky výrazne stúpol tlak na udržateľnosť výroby a plasty začali byť vytláčané inými materiálmi, ktoré sú šetrnejšie k životnému prostrediu. Ekologickou alternatívou sú papierové tašky, ktoré sú však často považované za vizuálne všedné. Vďaka rôznym dizajnom a polygrafickým technikám však aj papierové tašky môžu byť zaujímavé. V článku prinášame niekoľko príkladov a tiež sa dozviete, čím možno tašku zatraktívniť.

Igelitke odzvonilo, prichádza papierová taška

Na vrchole spotreby použil priemerný Slovák ročne až 466 igelitiek, z toho 89 % iba jeden raz (priemer EÚ bol 198 tašiek na osobu). Tieto štatistiky sú alarmujúce, najmä ak si uvedomíme, že plastová taška sa môže v prírode rozkladať pokojne aj 1 000 rokov. Je preto pochopiteľné, že sa hľadajú možnosti, čím igelitky nahradiť. Alternatív je hneď niekoľko – niektoré obchodné reťazce stavili napríklad na biologicky rozložiteľné tašky z recyklovaného polyetylénu s prídavnou látkou, ktorá ich pomôže rozložiť za 9 až 12 mesiacov. Molekuly materiálov pri tomto procese reagujú s kyslíkom a reakciou vzniká voda, oxid uhličitý a biomasa.

Ďalšou alternatívou je použitie papiera, ktorý má hneď niekoľko výhod. Prvou je jednoduchá výroba nenáročná na technológie, druhou atraktívnejší vzhľad. Punc exkluzivity, aký môžete dosiahnuť s papierovou taškou pri aplikácii rôznych polygrafických techník, z igelitky jednoducho „nedostanete“. Okrem toho sa papierové tašky dajú vyrobiť z recyklovateľného papiera, prípadne jednoducho recyklovať, alebo dokonca opätovne použiť na iný účel, napr. ako baliaci papier na darčeky. Na šetrnosť k životnému prostrediu má vplyv aj postup používaný pri výrobe tašky. Niektoré sa spevňujú lepením, najlepšie však na tom sú tašky zhotovené bez použitia lepidla.

Taška BIGABAGA od dizajnérky Uršky Hočevar, zhotovená skladaním recyklovaného papiera bez použitia lepidla. Zdroj: behance.net

Voľba materiálu a povrchovej úpravy

Čo sa týka materiálu, pri papierových taškách sa najčastejšie používa tzv. kraftový papier s hustotou 70 – 110 g/m2, často bez povrchovej úpravy. Základné používané farby sú hnedá a biela, pričom papier môže byť hladký alebo ryhovaný. Tu treba poznamenať, že farba automaticky nemusí znamenať, že papier je, resp. nie je recyklovaný. Okrem základnej hnedej a bielej sa na výrobu tašiek používajú aj farebné papiere.

Tip pre vás:
Niektorí výrobcovia dodávajú farebné tašky s presne definovanými a očíslovanými Pantone odtieňmi. V takom prípade budete mať istotu, že podklad bude mať presne takú farbu, s akou počítal dizajnér pri návrhu grafiky.

Tašky zo surového papiera sú ideálne na minimalistickú jednofarebnú či dvojfarebnú potlač (napr. prezentáciu loga) bez následnej povrchovej úpravy.

Reťazec Starbucks a ich papierová taška zo surového hnedého papiera s minimalistickou jednofarebnou potlačou

Často sa môžete stretnúť aj s taškami povrchovo upravenými lakovaním alebo lamináciou. Tieto postupy im okrem zaujímavého vzhľadu dodajú aj vyššiu odolnosť voči vonkajším vplyvom a zabezpečia farebnú stálosť. Laminovaný povrch nemusí byť iba lesklý, existuje aj matné, polomatné či zamatové lamino. Vďaka štruktúrovanému laminu môže papierová taška získať povrch podobný kovu, koži, pomarančovej kôre a pod. Takéto prevedenie často používajú módne reťazce, je však ideálne aj na distribúciu prezentačných materiálov či reklamných predmetov zákazníkom alebo obchodným partnerom.

Taška z lakovaného papiera od dizajnéra Jina Cheunga pôsobí odolnejšie a posilňuje dojem solídnosti firmy poskytujúcej služby v oblasti PR. Zdroj: jayce-o.blogspot.com

Pre zvýraznenie určitých prvkov na taške môžete využiť parciálne lakovanie, pri ktorom sa nalakuje iba vybraná časť. Na výber máte nielen z priesvitných, ale aj farebných, metalických či parfumovaných lakov. V niektorých prípadoch dobre ukážu aj špeciálne laky, napr. glitrový (trblietavý), perleťový (s dúhovým efektom), fosforeskujúci (žiari v tme) a pod.

Často používaným prvkom, ktorý dodá papierovej taške luxusný vzhľad, je aj razba. Pomocou nej môžete takisto zvýrazniť jednotlivé prvky, či už grafiku, alebo jednotlivé písmená. V praxi sa razba vykonáva aplikáciou farebnej fólie, a to buď za studena, alebo za horúca. Najčastejším príkladom sú zlaté písmená na knihách alebo tlačovinách. Razba je však obľúbená aj pri papierových taškách, pričom fólia nemusí mať iba zlatú farbu.

Darčeková taška so zlatou razbou. Zdroj: Pixabay/Ulrike Leone

Nezabúdajte na uši

Dôležitou súčasťou papierovej tašky sú uši, ktoré môžete vnímať ako samostatný dizajnový prvok a tak s ním aj pracovať. Farebným odlíšením môžete vytvoriť efektný kontrast, ktorý posilní posolstvo vizuálnej identity vašej firmy.

Roztiahnuteľná taška RUDI s farebne odlíšenými ušami od dizajnérky Gerlinde Gruber. Zdroj: behance.net

Materiálovým a farebným prevedením ucha môžete tašku z hľadiska dizajnu posunúť o niekoľko úrovní vyššie. Najluxusnejšie pôsobia tašky s textilnými ušami, či už vo forme šnúrky, alebo kúska plochej textílie. Používajú sa často na prezentáciu značiek luxusného oblečenia, šperkov či alkoholických nápojov. Obvykle majú v porovnaní s inými prevedeniami aj vyššiu nosnosť.

Papierová taška s textilnými ušami od dizajnérky Tataru Alexandra Emanuela Baicu Alexandra. Biely text a motív vytvárajú vizuálne príťažlivé rytmické striedanie farieb. Zdroj: behance.net

Určitým kompromisom sú uši z krúteného papiera, ktoré pôsobia atraktívne, no zároveň sú stále dostatočne pevné a jednoducho recyklovateľné. Ploché papierové uši sú takisto vizuálne príťažlivé, sú však pomerne krehké a papierová taška tým stráca na nosnosti. Najjednoduchšie sú uši zhotovené výsekom na vrchnej strane tašky, spevnené prehnutím papiera. Existujú aj papierové tašky bez uší, ktoré sú ešte jednoduchšie na výrobu, v ich prípade by sme však mali hovoriť skôr o papierových vreckách (Američania si v nich odnášajú nákup zo supermarketov).

Papierová taška s ušami zhotovenými výsekom v papieri od dizajnérky Wera Piatek. Zdroj: behance.net

Čo sa týka samotného tvaru tašky a uší, nemusíte sa obmedzovať iba na klasický dizajn s dvoma uchami. Technológia výseku vám dáva možnosti vytvoriť skladacie tašky a obaly najrôznejších tvarov, ktoré budú korešpondovať s vizuálnou identitou vašej značky a s typom zabaleného produktu.

Skladacia taška na jedlo s ušami v tvare loga McDonald’s od dizajnérky Nadine Pereira. Zdroj: jayce-o.blogspot.com

.