Onedlho sú tu zas. Vianoce. Štandardne sa tak znova v mnohých firmách objavuje obligátna otázka: čím obdarovať obchodných partnerov? Ako sa im poďakovať za spoluprácu v uplynulom roku? Môžeme sa inšpirovať prieskumom, ktorý vo februári až apríli 2021 zrealizovala organizácia POPAI CE na vzorke výrobcov a dodávateľov darčekových predmetov.

Je zrejmé, že budovanie a udržiavanie biznisových vzťahov na diaľku nebolo pre firmy počas pandémie jednoduché. Preto aj oveľa častejšie využívali darčekové predmety. Aby dali svojim obchodným partnerom vedieť, že im na nich záleží. Z prieskumu POPAI CE vyplýva, že firmy sa snažili obdarovať najmä tých partnerov, s ktorými pracujú dlhodobo, a len 17 % obdarovalo úplne nových partnerov. Na darčekových predmetoch síce firmy šetrili, ale bolo to spôsobené najmä tým, že sa zmenili typy darčekov. Čiže ak v minulosti najviac „fičala“ drobná elektronika (22 %) a na druhom mieste boli delikatesy, ako alkoholické a nealkoholické nápoje či cukrovinky (16 %), v tohtoročnom prieskume sa delikatesy katapultovali na suverénne prvé miesto (50 %) a hneď za nimi sa objavili kancelárske a písacie potreby (45 %) a kalendáre a diáre (rovnako 45 %). A všetky tieto uvedené veci sú natoľko neutrálne, že určite nebudú krokom vedľa ani v tomto roku.

Tipy na darčeky

1. Personalizované darčeky

Jedny z najpredávanejších darčekov a stálice v segmente B2B sú pracovné kalendáre a diáre. Dokazuje to aj spomínaný prieskum POPAI CE. Aj v dobe digitalizácie je dobre mať diár, ktorý sa nevybije, prežije pád na zem a možno do neho písať ľubovoľným perom a škrtať. Diáre, bloky či kalendáre dnes možno vyrobiť na mieru aj s unikátnym motívom, ktorý bude vystihovať vašu firmu.

V praxi je dopyt po atypických formátoch. Diáre či bloky sa líšia aj rôznym počtom listov, pričom listy môžu byť dierované a perforované, s väzbou špirálovou, šitou alebo lepenou. Zadávatelia kladú dôraz na originálnu obálku a dizajn, základom je kvalitné prevedenie knihárskeho spracovania.

Foto: Polygrafické centrum

2. Interaktívne darčeky

Dlhé zimné večery alebo nebodaj lockdown dokážu spestriť spoločenské hry, rôzne skladačky a hlavolamy. Zvyčajne darčekom obdarúvate jedného klienta, no ak je darček takýto interaktívny, zabaví viac ľudí a bude zapamätateľnejší. Nemusíte pritom vymýšľať nové hry. Stačí siahnuť po overených klasikách a tie prispôsobiť vašim potrebám – napríklad pexeso a karty s vašimi produktami, puzzle s motívom vašej firmy či iné populárne stolové hry, vhodne doplnené o logo firmy. Ak chcete niečo lukratívnejšie, skúste napríklad šach, ktorý v závislosti od materiálu a precíznosti vyhotovenia môže byť ozaj luxusným darčekom.

Foto: Polygrafické centrum

3. Darčeky pre potešenie zmyslov

Každý originálnejší darček sa odvíja od znalosti vkusu vašej klientely. V prípade kľúčových klientov sú obľúbené rôzne sady kozmetiky a už spomínané delikatesy, najmä luxusnejšie víno, medovina alebo cukrovinky.

Zatiaľ čo pri kozmetike je vhodné staviť na neutrálne produkty využiteľné pre každého (v tomto období napríklad antibakteriálne gély, mydlá), pri potravinách môžete pouvažovať aj nad exotickejšími balíčkami obsahujúcimi menej známe pochutiny, ktoré zo zvedavosti či kvôli všeobecnému prehľadu každý rád ochutná. Vítané môžu byť aj „zdravé“ mixy, napríklad potraviny a nápoje s antistresovými účinkami, ktoré možno doplniť o povzbudzujúce či vtipné texty typu „ďakujeme, že ste to s nami zvládli aj tento rok“… Kreatívni môžete byť jednak pri voľbe vhodného obsahu, jednak pri vytváraní formy, teda obalu a jeho stvárnenia. Uvedené atribúty spĺňa napríklad značka Veselý čaj a jej vtipné multipacky aj s citátom.

Zdroj: veselycaj.sk

4. Udržateľné a viacúčelové darčeky

Podľa prieskumu POPAI CE sú skokanom roka na 4. mieste ekologické darčekové predmety a spoločensky zodpovedné predmety, ktoré spomenulo až 36 % respondentov. Ekologické balenia pochádzajú z produkcie, ktorá nezaťažuje prostredie (napr. majú certifikát FSC), sú tvorené recyklovateľnými materiálmi, pochádzajú z recyklovaných materiálov (napr. recyklovaný papier) alebo sú to viacnásobne či na ďalšie účely použiteľné obaly, napríklad drevené škatuľky, sklené nádoby a podobne. Samozrejme, pre obdarovaného je dôležitý aj obsah balíčka, nielen obal ako taký.

Ako príklad „eko“ darčeka nám môže poslúžiť akýsi „zero waste starter pack“, ktorý ocení ktokoľvek, kto sa aspoň trošku zaujíma o svet okolo seba. Darčekový eko set Ecolocco do domácnosti obsahuje dve veľké bavlnené sieťové vrecká, ktoré možno využiť pri nakupovaní a skladovaní potravín namiesto plastových vreciek, slovenský ekologický univerzálny tuhý čistič Tuči od košickej študentskej firmy REN, ktorý slúži ako eko náhrada tabliet do umývačky, a set troch voskových obalov Včelobal s ľudovým motívom, ktoré sa používajú ako ekologická alternatíva plastových fólií a alobalu. Samotné balenie predstavuje papierová škatuľa previazaná šnúrkou – ideálna na doplnenie o vaše posolstvo pre obdarovaného.

Zdroj: ecolocco.sk

Nielen materiálne sa cení

Bez ohľadu na to, pre aké darčeky sa napokon rozhodnete, nezabudnite, že okrem darčekov klientov poteší aj vaša osobná prítomnosť. Po období lockdownov a práce z domu je každá ľudská interakcia cenená, často možno viac ako materiálne veci. Rozhovor pri dobrom obede či pohári kvalitného vína tak môže zapôsobiť lepšie než akýkoľvek hmotný dar.

.