Viac ako 7 000 rokov – tak dlho si ľudstvo spríjemňuje voľný čas hraním spoločenských hier. Aj keď im na popularitu siahli tie počítačové a konzolové, štatistiky ukazujú, že to ich obľúbenosť neohrozilo. Práve naopak, spoločenské hry zažívajú rozmach, a to dokonca i v pracovnom prostredí. Ako sa menila ich funkcia a prečo ich využiť vo firme?

Bez náboženstva ani na krok

Ani spoločenské hry sa nevyhli vplyvu náboženstva. Naopak, pomáhali šíriť povedomie o ňom a dnešným slovníkom by sme ich mohli označiť za marketingový nástroj.

Týmto spôsobom používali hry starí Egypťania. Verili, že úspech v hre nie je iba zásluhou šťastia, ale aj osudu. Úspešní hráči boli podľa nich pod ochranou bohov. Prepojenie hier a náboženstva je očividné aj v hre Mehen, ktorú hrávali bežní ľudia. Hraciu plochu tvorila podobizeň Mehena – mýtického hada stočeného do klbka, ktorý chránil boha slnka Ra. Hráči sa figúrkami snažili dostať do jeho stredu.

Medzi faraónmi bola populárna hra Senet, kde sa figúrky pohybovali po hracej ploche s 3 radmi po 10 políčok. Sady hier Senet našli archeológovia priamo v hrobkách. Dôkazom o popularite hry sú aj maľby na ich stenách a zmieňuje sa o nej aj vtedajšie významné literárne dielo Kniha mŕtvych.

Postupom času sa tvorcovia snažili do spoločenských hier zakomponovať výchovno-vzdelávacie prvky. V starodávnej indickej hre s názvom Moksha Patam hráči hádžu kockou a šplhajú nahor po pomyselných rebríkoch, ktoré predstavujú dobré charakterové vlastnosti. Musia sa pritom vyhýbať hadom, ktorí symbolizujú zlé skutky a vlastnosti. Hra sa predáva aj v súčasnosti pod názvom Snakes & Ladders. Niektoré zdroje pritom hovoria, že pochádza z 13. storočia, iné ju datujú dokonca do 2. storočia pred n. l.

Spoločenské hry trénujú pamäť a mentálne schopnosti a zbavujú stresu.

Keď šťastie v hre nestačí

Na vývoj hier mali vplyv aj vojnové konflikty, ktorých bolo v období staroveku a stredoveku požehnane. Vďaka nim vznikli hry zamerané na využívanie a rozvoj strategického myslenia. Uspieť v nich už nebolo len otázkou šťastia, ale najmä schopností.

Najznámejšou z hier inšpirovaných vojenstvom je šach. Jeho dnešná podoba sa v Európe rozšírila okolo r. 1000, pričom názov pochádza z nemeckého slova Schach. Predchodcami šachu boli germánske a keltské hry známe ako Tafl či indická Chaturanga. Hrali sa na jedno- alebo viacfarebnej šachovnici. Za úplne prvého predchodcu šachu však môžeme považovať rímsku hru Ludus latrunculorum. Prvé písomné zmienky o nej siahajú do 1. storočia pred n. l.

Výchovno-vzdelávacia a zábavná funkcia spoločenských hier sa preniesla až do súčasnosti. Strategické myslenie vám zlepšia Osadníci z Katanu, hry ako Scrabble vyzvú na súboj vašu slovnú zásobu, Dungeons & Dragons (u nás známe ako Dračí doupě) zase rozvinú fantáziu. Spoločenské hry však ponúkajú benefitov viac. Dočítate sa o nich v článku o spoločenských hrách pre dospelých.

Fantáziu si rozvíjate aj pri zberateľských albumoch. Príkladom, že tak môžu robiť deti i dospelí zároveň, je 3D album Genius loci. Ide o skvelé celorodinné objavovanie krás Slovenska, pri ktorom si vytvárate nezabudnuteľné spomienky.

Využite spoločenské hry pri teambuildingu

Spoločenské hry okrem iného odstraňujú zábrany a zbližujú ľudí. Aj to je dôvod, prečo ich čoraz viac firiem využíva ako nástroj vnútrofiremnej komunikácie, napr. pri teambuildingoch. Okrem aktivít vykonávaných bez hracej plochy, figúrok a iných pomôcok to platí aj pre stolové hry.

Sú vynikajúcou príležitosťou, ako urýchliť začlenenie nových zamestnancov do tímu (onboarding). Stolové hry tiež zlepšujú povedomie zamestnancov o značke a firemnej kultúre, o jej cieľoch a hodnotách. Pomôžu im rýchlo sa adaptovať na prípadné zmeny – oveľa zábavnejšou formou ako bežné školenia.

Spoločenskú hru Vyhraj voľby navrhol Popradčan Samo Ceľuch. Obsahuje hrací plán, 124 kariet, 173 farebných žetónov a 16 hracích figúrok, ktoré sú súčasťou vytvárania vášho (ne)úspešného predvolebného obdobia – ukáže sa, či legálnymi alebo nekalými praktikami.

Vnímanie značky najviac posilníte cez brandované spoločenské hry vyrobené na mieru pre vašu firmu. Použite farby v súlade s firemnými vizuálmi a texty či ďalšie prvky, ktoré budú korešpondovať s identitou vašej značky. Nemusíte sa pritom obávať príliš vysokých nárokov na výrobu. Moderné polygrafické techniky si poradia s takmer akýmkoľvek tvarom či povrchovou úpravou hracej dosky, kariet alebo iných súčastí hry.

Inšpirácia:

  • Uvedenou cestou sa rozhodla ísť napr. írska farmaceutická spoločnosť MSD Carlow. Brandovanú hru založenú na Snakes & Ladders používa práve na onboarding zamestnancov. Výrobca prispôsobil jej potrebám hracie pole, figúrky, pomocné kartičky i pravidlá. Všetko je v súlade s vizuálnou identitou spoločnosti plnou výrazných farieb, nechýbajú ani firemné logá.
  • Ďalším príkladom je hra Guess Who? (na Slovensku predávaná pod názvom Hádaj, kto?). Pri nej musí hráč uhádnuť postavu na karte protihráča pomocou otázok. Hru si môžete prispôsobiť podľa seba – zamestnanci môžu hádať mená alebo funkcie svojich budúcich kolegov vo firme.
Spoločenské hry sú výbornou vzdelávacou pomôckou. Dôkazom sú i karty Prírodná abeceda od autorky Sojkovie. Na 36 abecedných kartách s autorskými maľbami zvierat a rastlín nájdete ich základnú charakteristiku, ale aj rôzne zaujímavosti, čím obohatíte samotný proces učenia.

TIP:

Ak má spoločenská hra fungovať pre firemné účely, zamerajte sa na jej životnosť. Zvážte odolné materiály, k akým patrí napríklad dostatočne hrubá lepenka. Jednotlivé časti vyrábané potlačou nechajte ošetriť lamináciou, ktorá ich ochráni pred oterom, natrhnutím aj vyblednutím vplyvom UV žiarenia.

Pero alebo kľúčenku? Nie, radšej hru.

Brandované spoločenské hry vám môžu poslúžiť ako atraktívny a netradičný marketingový nástroj. Príkladom je predchodca svetoznámej hry Monopoly – hra Landlord’s Game. Vytvorila ju v r. 1903 Američanka Lizzie Magie, aby propagovala myšlienku ekonomického hnutia za jednotné zdanenie (tzv. georgizmus).

Používanie spoločenských hier v marketingových kampaniach je medzi svetovými značkami štandardom. Mnohé z nich používajú brandované verzie známych hier, ako UNO alebo už spomínané Monopoly (svoju verziu mala napr. Coca-Cola či McDonald’s).

Výnimkou nie sú ani hry na zákazku. Napr. Coca-Cola sa už v r. 1955 pokúšala zacieliť na detských konzumentov, ktorým ponúkala hru Game of Safety and Danger. Cieľom hráča v roli dieťaťa bolo dostať sa bezpečne domov zo školy a vyhnúť sa nástrahám cestnej premávky.

Pre príklady však nemusíme chodiť do zahraničia. Populárna slovenská značka Dedoles predáva vlastné pexeso s obrázkami notoricky známych škrečkov. Hranie pexesa tak posilňuje povedomie o značke, keďže maskotov majú hráči neustále na očiach. 

Pexeso na mieru pre značku Dedoles.

COOP Jednota predstavila v r. 2023 svoju stolovú hru a nálepkový album Naše slovenské naj. Obe perfektne zapadli do novej brand stratégie, v rámci ktorej firma zaujala pozíciu predajcu kvalitných slovenských potravín. Navyše boli podporené vtipnou reklamnou kampaňou v tradičnom štýle, ktorý si za niekoľko rokov obľúbilo celé Slovensko.

Vzdelávanie, zábava, utužovanie vzťahov, marketing

Ľudia využívali spoločenské hry najmä na zábavu, vzdelávanie či zlepšovanie rôznych zručností. Ich výhody začali postupne objavovať aj firmy, ktoré z nich vytvorili nástroj na utužovanie vzťahov v pracovných kolektívoch či na podporu predaja a šírenie povedomia o značke.

Že je to krok správnym smerom, dokazujú aj štatistiky, podľa ktorých popularita spoločenských hier stále stúpa. Či už ich využijete na internú firemnú komunikáciu, alebo ako marketingový nástroj, nezabúdajte na to najdôležitejšie – nech sú pre danú cieľovú skupinu dostatočne zábavné.

.