Ak sa chystáte vydať knihu a chcete, aby sa dobre predávala, nezabudnite na marketingovú stratégiu. Jej dôležitým prvkom je aj obal knihy – je totiž to prvé, čo potenciálny čitateľ v kníhkupectve uvidí a na základe čoho sa rozhodne, či po knihe siahne, alebo nie. V článku vám prinášame informácie, ako by mal obal knihy vyzerať a aké funkcie by mal plniť. Tiež predstavíme niekoľko inšpiratívnych obalov, ktoré dobre vystihujú obsah a zároveň majú potenciál vizuálne zaujať publikum, pre ktoré sú určené.
Určite ste už počuli vetu, že dnes už každý píše knihy. Možno to znie ako klišé, pri pohľade na regály kamenných kníhkupectiev alebo stránky e-shopov s knihami sa vám však bude zdať, že na tom niečo bude. Vo veľkých kníhkupectvách nájdete tisíce najrôznejších titulov a ak sa rozhodnete vydať knihu, všetky sa môžu stať vašou eventuálnou konkurenciou. Ak chcete predať čo najviac výtlačkov, treba si uvedomiť, že originálny textový obsah nestačí. Prvé, čo zákazník v kamennom či internetovom kníhkupectve uvidí, nebude totiž text, ale obal vašej knihy.
Obal ako súčasť značky
Či už budete písať pod svojím menom, alebo pseudonymom, knihu berte ako súčasť vašej značky, ktorá bude reprezentovať vás osobne alebo váš projekt. Príkladom osobnej značky je svetoznámy „ľadový muž“ Wim Hof, ktorý vyvinul metódu na zlepšenie celkového zdravia, vyučuje ju na kurzoch a vydal o nej niekoľko kníh. Slovák Dušan Kadlec, ktorý vydal dve knihy, začínal so značkou Motivation-man.sk. V oboch uvedených príkladoch sú knihy súčasťou značiek. A celá značka je iba taká silná, ako jej najslabšia súčasť. Môže sa teda stať, že ak nebude kniha spracovaná kvalitne, zákazníci prestanú dôverovať značke ako takej. Ešte dôležitejšie to je v prípade, že značku iba začínate budovať. Prvý dojem totiž dvakrát neurobíte.
Funkcie knižného obalu
Správne navrhnutý a vyrobený obal plní niekoľko funkcií. Okrem toho, že chráni knihu pred poškodením, by mal byť atraktívny, aby ju odlíšil od ostatných a zaujal potenciálneho čitateľa. Tiež by mal vystihnúť a navonok správne komunikovať obsah knihy bez toho, aby ňou čitateľ musel listovať.
Pri návrhu obalu knihy sa môžete vybrať niektorou z týchto ciest:
Ilustrácia – V tomto prípade sa fantázii nekladú medze, ilustrované obálky fungujú nielen na knihách pre deti, ale v asi všetkých žánroch literatúry.
Grafika – Správne zvolenou minimalistickou typografiou spolu s jednoduchými grafickými prvkami nemôžete nič pokaziť. Dizajnéri využívajú tento postup pri tvorbe obálok pre čoraz viac kníh najrôznejších žánrov od odbornej literatúry až po beletriu.
Ilustračná fotografia – Môže ísť napr. o zamilovanú dvojicu, šperky či ruže na obálke ženského románu, dominantu miesta, kde sa dej odohráva (Eiffelova veža v Paríži) či nejaký predmet, ktorý súvisí s dejom knihy (napr. zbraň na obálke detektívky). Výhodou je, že takéto fotografie sú dostupné na pár klikov v internetových fotobankách. Použitie konkrétnej fotografie však starostlivo zvážte, keďže výsledný efekt môže pôsobiť prvoplánovo a o originalite takýchto obálok často nemožno hovoriť. Lepšou alternatívou môže byť najatie profesionálneho fotografa, ktorý urobí zábery na mieru vašim predstavám a obsahu knihy.
Fotografia autora, protagonistu či respondenta – Po tomto riešení sa siaha obyčajne vtedy, ak potenciálni čitatelia autora alebo hlavného protagonistu dobre poznajú. Takýto štýl obálky sa používa pri biografiách, knihách s reportážami či rozhovormi alebo v odbornej literatúre.
Fotomontáž, fotokoláž – Pomocou týchto techník dokážete aj z obyčajnej ilustračnej fotografie z fotobanky vytvoriť originálnu obálku, ktorá zaujme.
Samozrejme, vyššie uvedené techniky môžete v rámci jednej obálky aj skombinovať. Unikátny vzhľad knihy môžete podporiť aj použitím špeciálnej väzby. Na knihy sa najčastejšie využíva mäkká lepená väzba (tzv. paperback) alebo tvrdá väzba s rôznymi typmi poťahových materiálov. Na niektorých však dobre vynikne napr. aj špirálová väzba s drôtom, aká sa bežne používa na kalendáre a brožúry.
Nech už si vyberiete ktorýkoľvek z uvedených variantov, nezabudnite pri návrhu obálky dodržať niekoľko základných pravidiel. Na všetky informácie na obálke by ste mali použiť dobre čitateľný font, ktorý bude v dostatočnom kontraste s pozadím. Názov titulu by mal byť dostatočne veľkým písmom, aby upútal pozornosť. V prípade, že sa kniha bude prekladať do iných jazykov, dajte si pozor, aby font danú reč podporoval, v opačnom prípade by ste museli dizajn obálky pri cudzojazyčnej verzii meniť.
8 príkladov kníh s výstižnými a zaujímavými obálkami
1. BrewDog – Business for Punks
Autori tejto knihy – James Watt a Martin Dickie – založili v r. 2008 v Škótsku malý remeselný pivovar. Ich značka BrewDog sa stala známou nielen pre unikátnu chuť a postup výroby pív, ale aj pre svoju originálnu vizuálnu identitu po jej redizajne v r. 2014 (v r. 2020 prešla značka ďalším redizajnom).
Vizuálna identita zahŕňala etikety na fľašiach, plechovky, ale aj tlačené a elektronické propagačné materiály a webové stránky. Keď sa v r. 2015 rozhodli vydať svoju prvú knihu, bolo teda samozrejmosťou, že jej obálka bude korešpondovať s identitou celej značky. Takéto stvárnenie možno nebolo v regáloch kníhkupectiev najnápadnejšie, fanúšikovia značky však knihu okamžite identifikovali (predávala sa po celom svete a bola preložená do mnohých jazykov).
Ak teda máte dobre vybudovanú značku vrátane prepracovanej vizuálnej identity, nebojte sa ju použiť. Jej fanúšikovia si tak vašu knihu medzi ostatnými rýchlo nájdu.
2. Kamil Aujeský – Ako vyrásť v kreatívnom biznise
Táto kniha je zmesou skúseností známych slovenských dizajnérov, marketérov a ďalších kreatívcov z reklamných agentúr, odhaľuje zákulisie vzniku známych kampaní, motivuje aj inšpiruje.
Keďže ide o knihu o ľuďoch z kreatívneho biznisu a pre ľudí v kreatívnom biznise, je tomu prispôsobená aj minimalistická obálka. Tej dominuje jednoduchý dizajn založený na texte, grafické prvky tu nenájdete. Namiesto nich kniha stavila na jednoduchú typografiu a vysoký kontrast tmavého textu a výrazného pozadia.
Hoci vďaka žltému pozadiu na obálke pôsobí nápadne, bežnému čitateľovi sa môže zdať nezaujímavou. Ľudia z kreatívneho biznisu sú však na tento spôsob vizuálnej komunikácie zvyknutí.
3. Tomáš Kompaník – AHA
Príbehu tejto knihy sme venovali samostatný článok. Jej obsahom sú príklady ľudových ornamentov používaných pri výšivkách v rôznych častiach Slovenska.
Na obálke nie sú použité žiadne farebné prvky, grafický motív je vytvorený iba pomocou reliéfnej razby (slepotlače). Takéto minimalistické prevedenie obálky s odhalenou knižnou väzbou odzrkadľuje vlastnosti výšiviek, ktoré pôsobia navonok zložito, no sú v podstate tvorené jednoduchými tvarmi.
Obálka získala bronz na súťaži European Design Awards a ocenenie Red Dot Design Awards: Best of the Best za vizuálne a technické prevedenie.
4. Walter Isaacson – Steve Jobs
Toto je jedna z kníh, kde si autor na obálke mohol dovoliť použiť fotografiu hlavného protagonistu. Steva Jobsa na tejto ikonickej fotografii totiž pozná celý svet. Obálka je navyše doplnená minimalistickou typografiou v duchu Jobsovej značky Apple.
5. Blanche Vaughan – Egg: The Very Best Recipes Inspired by the Simple Egg
Ide o kuchársku knihu receptov s použitím vajec. Okrem receptov je na nej zaujímavý aj minimalistický dizajn prednej obálky. Na prednej strane je vytlačený bielok, na mieste žĺtka je výsekom zhotovený výrez. Samotný žĺtok potom stvárňuje prvá stránka knihy so žltým pozadím. Pri otváraní knihy symbolicky oddeľujete žĺtok od bielka, tak ako pri varení.
Názov knihy a meno autorky sú vytlačené na chrbte knihy, aby nerozptyľovali pozornosť čitateľa pri pohľade na prednú stranu obálky.
6. Allison Britz – Obsessed: A Memoir of My Life with OCD
V tejto knihe píše autorka o svojich skúsenostiach s obsedantno-kompulzívnou poruchou (anglická skratka OCD). Ilustrácia na obálke vyjadruje pocity človeka s touto poruchou, ktorý má neustále nutkanie vykonávať nejakú činnosť. „Mať v hlave včely“ je totiž anglickým ekvivalentom pre slovenské „mať chrobáka v hlave“. Ilustrácia je navyše štylizovaná do podoby kresby v zápisníku, čo vystihuje aj podtitul „a memoir of my life with OCD“, po slovensky „zápisník môjho života s OCD“.
Väčšina ľudí nevie, ako sa cíti človek trpiaci psychickou poruchou. Pri pohľade na obálku tejto knihy si to však dokážete aspoň predstaviť.
7. Lance Hattatt – The Gardening Year
Mnohé knihy o záhradkárčení majú na obálke prvoplánovú fotografiu zeleniny, ovocia či záhradky. Dizajnérka Caroline Robinson, ktorá navrhovala obálku tejto knihy v rámci školského projektu, to však poňala inak a vyrobila z papiera a kúskov textilu trojrozmerné koláže pripomínajúce ovocie a zeleninu. Tie následne nafotila.
Keďže obálka je vyrobená štýlom DIY („urob si sám“), je tematicky naviazaná na obsah, ktorý sa týka svojpomocných prác v záhrade.
8. Nayyirah Waheed – Salt
Táto kniha s jednoduchým názvom Soľ je plná krátkych, no silných básní. Silný dojem budí aj obálka, ktorú vytvorila newyorská dizajnérka Kyra Price. Nepoužila na svoj výtvor nič iné ako zrnká soli, z ktorých vytvarovala jednotlivé písmená a následne celé dielo vyfotografovala. Minimalistická typografia reflektuje jednoduchosť a údernosť básní, ktoré nájdete v knihe.
Zhrnutie na záver:
- obal knihy je dôležitým marketingovým prvkom, je totiž to prvé, čo potenciálny čitateľ uvidí,
- úroveň spracovania knihy môže ovplyvniť aj celkový pohľad zákazníkov na vašu osobnú značku či značku vášho projektu,
- dobre spracovaný obal by mal byť dostatočne atraktívny, výstižný a mal by knihu chrániť pred poškodením vonkajšími vplyvmi,
- pri návrhu môžete ísť cestou ilustrácie, grafiky, ilustračnej fotografie, fotografie autora či protagonistu alebo fotomontáže či fotokoláže,
- ak má vaša značka vypracovanú vizuálnu identitu, nebojte sa ju použiť aj na obale knihy,
- v prípade, že máte jednoznačne určenú cieľovú skupinu čitateľov, komunikujte jej „jazykom“ nielen v texte knihy, ale aj na obálke,
- použite dobre čitateľný font s podporou jazykov, v ktorých kniha vyjde; písmo by malo byť v dostatočnom kontraste s pozadím obálky.
Sledujeme trendy (nielen) z polygrafie za vás
Prihláste sa na odber newslettra a buďte v obraze.
Ďakujeme!
Vaša adresa bola zaradená do zoznamu odberateľov.