Mamy potrebujú čas pre seba, čas na rozvíjanie toho, čo ich baví a v čom sú dobré – jednoducho čas na sebarealizáciu. Niekedy im však chýba ten správny impulz či podpora. Pani Andrea Kováčová, zakladateľka projektu „Čo dokáže mama“, zosobňuje oboje. Akým spôsobom je mamičkám nápomocná a prečo sa rozhodla ísť cestou crowdfundingu?

Projekt Čo dokáže mama je pre mnohé mamy impulzom, aby robili to, čo ich naozaj baví, v čom sú dobré. Je to jednak vašou zásluhou a jednak zásluhou mamičiek navzájom, ktoré sa dokážu prostredníctvom neho navzájom motivovať. Čo však motivovalo vás, že ste sa rozhodli projekt založiť?

Keď som pred ôsmimi rokmi projekt Čo dokáže mama zakladala, bola som na materskej dovolenke s dcérkou. Popri starostlivosti o dieťatko a typických domácich prácach som jednoducho zatúžila viac sa realizovať. Zároveň som sa sama seba pýtala, či to tak majú aj iné mamy. No a napokon som sa nepýtala iba seba, ale aj rôznych mamičiek, s ktorými som prišla do styku. Všetko oficiálne začalo tým, že som natočila krátke video o mojom sebarealizačnom nadšení na materskej, zavesila ho na YouTube a založila jednoduchú facebookovú skupinu s názvom Čo dokáže mama.

Touto cestou som vyzvala mamičky, nech ukážu, čo robia, čomu sa venujú, čo všetko dokážu. Ostala som veľmi prekvapená z toho, čo sa začalo diať – čakala som záujem, ale vôbec nie taký veľký. Do skupiny Čo dokáže mama ihneď (a v podstate neustále) začali pribúdať členovia, ktorí zdieľali svoje zručnosti – od háčkovania cez grafické práce a rôzne služby až po písanie kníh. Tá pestrosť bola úžasná a chuť podeliť sa o svoje zručnosti veľká. Uvedomila som si dve veci: po prvé, je neuveriteľné, čo všetko dokážu mamy doma, medzi štyrmi stenami, a po druhé, že im chýba podpora – a v tomto zmysle ide o obrovskú dieru na trhu.

Foto: Výrobky šikovných mamičiek z projektu Čo dokáže mama

Túžba po sebarealizácii je jedna vec, púšťať sa do podnikania, hoci malého, vec druhá. Čo bolo u vás víťazom nad obavami a pochybnosťami? Alebo ste tieto výraznejšie nevnímali a s odhodlaním ste išli za svojím cieľom – snom?

Súhlasím. Je niečo iné mať nadšenie a iné mať reálne skúsenosti od účtovníctva cez marketing po správu rozsiahlej webovej platformy. Musím povedať, že som ich, našťastie, mala. Vždy som sa snažila byť nejakým spôsobom aktívna, nápomocná. Popri štúdiu v zahraničí som podnikala a založila Svet príležitostí – medzinárodnú organizáciu, ktorá sa zameriavala na vyhľadávanie stáží a juniorských pracovných pozícií pre študentov –, absolvovala som rôzne podnikateľské kurzy, učila sa, ako robiť marketing, viesť financie. Na tomto projekte som získala veľa skúseností, okrem iného, ako začať, ako osloviť masy ľudí, ako preraziť na trhu, ako sa nebáť a pod. Keďže som tieto „nástroje“ poznala, mohla som ich pretaviť do projektu.

Andrea Kováčová s rodinou. Foto: Renáta Suchanská

Čo má podľa vás najväčšiu zásluhu na tom, že projekt sa stal rýchlo viditeľným a rozpoznateľným? Mali ste vytvorenú marketingovú stratégiu, spolupracovali ste s niekým, kto vám pomáhal správne ho uchopiť, alebo ste mali všetko vo vlastnej réžii?

Zásluha patrí najmä vášni pre zrealizovanie mojej myšlienky, nadšeniu, s ktorým sa do projektu začali zapájať mamičky, a tiež trpezlivosti manžela. : ) Prvý rok som bola na všetko sama. Dá sa povedať, že takmer neustále som komunikovala s mamami v skupine, zaujímala sa o ich osudy. Začala som organizovať Mama trhy v niekoľkých mestách po Slovensku a písať príručky pre tie, ktoré chcú podnikať. Zúčastňovala som sa reportáží a rozhovorov (napríklad v Teleráne, Dámskom magazíne, Reflexe a pod.), na ktoré som brávala maminy z okolia. Spoločne sme ľuďom ukázali, že mamy na materskej sa nevenujú iba ručným prácam, ale aj doučujú jazyky, poskytujú právne a účtovné poradenstvo, kozmetické služby, vyrábajú ergonomické nosiče, varia domáce lekváre, majú vlastné značky a vedú úspešné e-shopy, píšu knihy…

Komunita FB skupiny Čo dokáže mama sa viac a viac rozrastala, a tak sa musel rozrásť aj tím ľudí, ktorý by na projekte participoval. Momentálne skupina združuje 51 000 mamičiek a náš tím tvorí 10 ľudí, taktiež mám. Okrem zabezpečenia správy projektu a jeho koordinácie zastrešujú napríklad charitatívne aktivity, propagáciu či crowdfundingové kampane.

Foto: Tím projektu Čo dokáže mama

Keďže ide o kreatívny typ projektu, do ktorého je zapojených množstvo ľudí, zrejme mu „musíte“ venovať veľa času, energie a pozornosti. Zmenilo sa v tomto smere niečo, ak porovnáte jeho rozbiehanie a súčasné fungovanie?

Ako sa rozvíjame, naberáme s tímom viac a viac projektov – mamy hľadajú vždy niečo nové. Ak ich zaujíma podnikanie, potrebujú právne či účtovné poradenstvo. My im ho vieme poskytnúť na jednom mieste, a tak môžu ušetrený čas, ktorý by venovali hľadaniu informácií na rôznych webových stránkach, zúročiť vo svoj prospech. S veľkým tímom môžeme neustále rozširovať svoje aktivity. Tak vznikla aj naša najväčšia novinka súčasného obdobia – prvá slovenská platforma pre autorov spojená s crowdfundingom.

Keď sme pri súčasnom fungovaní, crowdfunding sa pre Čo dokáže mama stal charakteristický. Ako a kedy vznikol tento nápad a prečo ste sa vôbec rozhodli fungovať na princípe crowdfundingovej platformy?

Na Slovensku už nejaký ten čas máme crowdfundingové platformy a podľa mňa veľmi dobré. To, čo nám ale z môjho pohľadu chýbalo, bolo vytvorenie komplexnej platformy týkajúcej sa len autorov a vydávania kníh. V tomto ponímaní sme jediní na Slovensku. Vysvetlím. Ak sa napríklad autor rozhodne napísať knihu, my ho spojíme s profesionálmi z knižného biznisu – so všetkými, ktorí vedia ovplyvniť výsledok a sú pripravení okamžite službu dodať.

Vytvorili sme rozsiahly knižný kompas, v ktorom nájdete odpovede na rôzne otázky: ako marketovať knihu; ako ju uviesť do sveta; ako sa v tejto súvislosti popasovať s legislatívou a účtovníctvom. Jednoducho povedané, kto sa chce vydať týmto smerom, nájde u nás články, v ktorých sa dozvie všetko, čo potrebuje vedieť.

Tým to ale nekončí. Môžete spolupracovať s literárnym koučom, ktorý vás usmerňuje pri písaní alebo na napísanú knihu poskytne dodatočné odporúčania, a tiež s ilustrátorom či grafikom, ktorí zhmotnia vaše myšlienky do vizuálnej podoby. Knihu zhodnotí aj beta tím, a to z pohľadu čitateľov aj recenzentov. Tí ju recenzujú a zdieľajú aj na sociálnych sieťach. V tomto štádiu je na vás, či knihu vydáte cez vlastné vydavateľstvo, alebo cez našu platformu – cez ktorú zbierate finančné prostriedky na polygrafické služby.

Foto: Úspešná kampaň knihy na podporu psychickej odolnosti detí (Ne)spokojný slimáčik Slávko – 5 prvkov duševnej pohody

Prezradíte (v skratke) čitateľom, čo to ten crowdfunding je a ktorý typ spomedzi viacerých crowdfundingových metód pri vašom projekte zvíťazil? Ukazuje sa vám tento výber ako dobrá voľba?

Ide o financovanie knižného nápadu ešte pred jeho vydaním, a to komunitou ľudí. To znamená, že predtým, než sa kniha vytlačí, ju ľudia majú možnosť podporiť (či už len tak, pre dobrý pocit, alebo vo forme odmeny, ktorou je väčšinou samotná kniha). Táto komunita, ktorá na knihu prispieva, ju nedostáva hneď. Čaká, dáva dôveru autorovi. Prečo hovorím čaká?

V projekte Čo dokáže mama sme sa v rámci crowdfundingu rozhodli pre fixné financovanie. V praxi funguje tak, že ak si autor stanoví sumu za knihu, ktorú chce vyzbierať (aby bolo možné jej vydanie a distribúcia), no túto sa z akýchkoľvek dôvodov nepodarí dosiahnuť, ľuďom, ktorí na knihu prispeli, sa peniaze vracajú späť. Je to dôležité, pretože v podstate hovoríme o podpore autorov bez rizika.

Ako na samotný crowdfunding nabehli mamičky? Naladili sa na tento spôsob prezentácie svojich knižných diel? Predsa len, značnú časť prípravy kampane a toho, ako prebieha, majú vo svojich rukách.

Ľudia na crowdfunding veľmi dobre reagujú, prispievajú. Schválne hovorím ľudia, pretože nejde len o mamičky. Zapojiť sa môže ktokoľvek. Hoci s touto platformou fungujeme iba druhý mesiac, už máme za sebou 3 úspešné kampane, dve dokonca ľudia podporili trojnásobkom stanovenej sumy. Crowdfundingové kampane sú pritom k dispozícii pre rôzne tlačoviny, nemusí ísť výhradne o knihy. Otvorené sú aj kalendárom, diárom, spoločenským hrám, pracovným listom a podobne.

Foto: Crowdfundingové kampane na kalendár a knihy

Prirodzene, výhody nie sú len jednostrannou záležitosťou (na strane mamičiek). Aké plusy, prípadne benefity prináša crowdfundingová platforma projektu Čo dokáže mama, respektíve vám? Vnímate aj nevýhody?

Pre nás je to ďalšia forma podpory ľudí a propagácia projektu. Dozvedajú sa o ňom ľudia z iného fachu a segmentu. Vzniká tak i väčšie množstvo podporovateľov. Zo strany mamičiek je výhodou vydláždená cesta – dokážu sa u nás jednoducho zaregistrovať, po ukončení samotnej kampane si u nás môžu založiť e-shop a knihu naďalej predávať.

Našou činnosťou sa snažíme hlavne skrášľovať svet okolo nás a pomáhať tam, kde je to potrebné. Provízia z predaja na našom portáli www.codokazemama.sk činí 10 %. Tú delíme na naše fungovanie a na vybrané rodiny v núdzi. Mamičky a autori kníh si v nastaveniach svojho e-shopu môžu vybrať, koho chcú svojím predajom podporiť. Možnosť pomáhať je dostupná aj v podobe charitatívnych výziev a handmade aukcií, na ktorých sa dražia produkty šikovných mamičiek a slovenských firiem, a vydražené financie putujú do rúk rodín, ktoré majú deti s hendikepom. Nevýhody v tomto smere nevnímame, pretože sme schopní veľmi rýchlo sa prispôsobovať procesom a flexibilne reagovať.

Je náročné napísať knihu, ale možno ešte náročnejšie vzbudiť o ňu záujem a zrealizovať procesy, ktoré sa týkajú jej vydania. Dalo by sa povedať, že vďaka crowdfundingu robíte autorom túto cestu jednoduchšou – je to tak?

Keď človek napíše knihu, bežne sa stáva, že nevie, ako a kde ju má propagovať. Práve v tomto bode prichádzame my ako veľmi dobrá platforma, pretože zastrešujeme komunitu vyše 50 000 ľudí. Nami vytvorené miesto na propagáciu – aktívne sociálne siete, vytvorenie vlastného e-shopu a blogu (bez ďalších nákladov a technických zručností) – má pevné korene, a preto nie je potrebné budovať vlastnú základňu fanúšikov od nuly. Šíriť povedomie o vašej knihe či iných produktoch a službách je tak u nás oveľa jednoduchšie.

Foto: Referencie na projekt Čo dokáže mama

Čo sa stane, ak je crowdfundingová kampaň úspešná? Pomáhate autorom aj v ďalších krokoch, napríklad s tlačou knihy, aby bol konečný výsledok snaženia profesionálny?

Áno. V podstate na každý krok spojený s tvorbou knihy odporúčame autorovi ľudí, ktorí mu pomáhajú dosiahnuť očakávaný výsledok. Znie to možno trochu nadnesene a veľmi propagačne, ale pravdou je, že za tých osem rokov sme si vyskúšali spoluprácu s rôznymi ľuďmi, vďaka čomu môžeme pracovať s takými, za ktorých prácu sa nebojíme sami postaviť. Napríklad v súvislosti s tlačou je to Polygrafické centrum, ktoré to s nami ťahá od mojich začiatkov na projekte Čo dokáže mama.

Vyzerá to tak, že crowdfunding nie je iba možnosť, ako zafinancovať ideu a zrealizovať biznis, ale aj spôsob, ako nadviazať množstvo zaujímavých spoluprác. Okrem tých úspešných si viete spomenúť aj na nejaké úsmevné? Vykľuli sa z niektorých spoluprác aj priateľstvá?

Pamätám si na milú skúsenosť práve s Polygrafickým centrom. Pred rokmi sme ho prvýkrát navštívili s kamarátkou Diankou ako dve maminy bez akýchkoľvek skúseností s tlačou kníh. V podstate sme tam nabehli bez jedinej vedomosti o celom procese a dúfali, že dostaneme aspoň aké-také usmernenie. Pamätám si, že sa nás ujal pán Milan Baláž, ktorý s nami sedel asi tri hodiny. Naozaj sa nám venoval a vysvetľoval všetky podrobnosti, pričom nevedel, či z toho vôbec niečo bude. Aj preto túto skúsenosť hodnotím nielen s úsmevom, ale pre projekt a moje fungovanie v ňom aj ako zásadnú a nádhernú. Nie je totiž úplne bežné, že keď niekam prídete, cudzí človek do vás vloží dôveru, ujme sa vás, vyškolí vás, venuje vám veľa svojho času. Doteraz z toho ťažíme – to dobro sa znásobilo. : )

Čo by ste odkázali autorom, ktorí váhajú, či sa cestou crowdfundingu vydať? Viete im dať konkrétne tipy, ktoré by im uľahčili rozhodovanie?

Nemajú sa čoho báť. My ich prevedieme celým procesom, dáme im prístup k informáciám, aby sa mohli dozvedieť o všetkých výhodách a nevýhodách, o jednotlivých krokoch. Je však kľúčové, aby sa nám ozvali v aspoň trojmesačnom predstihu, keďže potrebujeme osloviť veľa ľudí. Časový rámec je dôležitý, aj my sa na naše kampane dlho pripravujeme.

Podporu diela okamžite cítiť aj zo strany našich mamičiek. Nejde pritom iba o financie. Áno, tie sú na zrealizovanie konkrétneho sna potrebné, avšak projekt Čo dokáže mama ma utvrdzuje v tom, že ľudia vám dokážu odovzdať obrovskú energiu, že sú láskaví a dobrí, a že ľudské srdce stále bije, aj keď je na svete toľko negativity. Keď je treba robiť dobro, ľudia sa zapájajú. Môj odkaz je preto jednoznačný: Verte v krásu svojich snov, nenechajte sa odradiť, nech vás nič nezastaví. Sme tu pre vás, poradíme, povzbudíme, podporíme – len choďte naplno za tým, čo vám prináša radosť.

.