Denne putujú z e-shopov tisíce zásielok. Aby sa tovar k zákazníkovi dostal v nepoškodenom stave, je potrebné zvoliť vhodný obal, pričom pri balení treba myslieť ako na povahu baleného produktu, tak aj na prepravné podmienky. Okrem toho by malo ísť o ekonomicky výhodné riešenia. Aké typy obalov sa v súčasnosti najčastejšie využívajú a na čo myslieť pri ich výbere, aby dobre plnili svoju funkciu?

Prepravný obal je súčasťou nákupného zážitku

Podiel poškodených zásielok sa pohybuje až na úrovni okolo 9 %. Ak sa k tomu prirátajú aj náklady na reverznú logistiku, je jasné, prečo je baleniu tovaru potrebné venovať dostatočnú pozornosť a starostlivo ho baliť najmä s ohľadom na veľkosť, tvar či krehkosť. Rozmery obalu prispôsobené tovaru sú dôležité aj z pohľadu výplne – v praxi bežne vidieť, že obal je na produkt priveľký, a bolo preto nutné použiť priveľa výplňového a fixačného materiálu, čo je neekonomické aj neekologické. Riešením sú obaly na mieru, využívanie obalov viacerých veľkostí či s možnosťou úpravy podľa aktuálnej potreby.

Pri výbere obalu je potrebné brať do úvahy i spôsob prepravy – pokiaľ sa má balík ocitnúť v kope ďalších, balenie by malo byť stohovateľné, teda odolné voči deformácii pri preprave. Pozor však, odolnosť neznamená „nedobytnosť“. Z pohľadu zákazníka by sa mal dať obal otvoriť čo najjednoduchšie, ideálne bez použitia nožníc a nožíkov, a tovar by nemal byť ukrytý v zbytočne veľkom množstve obalových vrstiev a výplne. O tomto hovorí aj trend „Frustration-Free Packaging“, teda „balenie bez frustrácie“. Myslieť treba aj na celkový dojem, ktorý dotvárajú ozdobné a funkčné detaily, ako potlač, reliéfne (embosované) nálepky, obrandované lepiace pásky. Tie tiež umožňujú, aby zákazník už na prvý pohľad videl, z akého e-shopu tovar prichádza. Zároveň spôsob otvárania a dizajn obalu umocňujú zážitok z nákupného procesu a vytvárajú vzťah so značkou (a e-shopom).

Aké obaly sú e-shopom k dispozícii

Najpoužívanejším obalom v e-commerce sú obaly z vlnitej lepenky. Sú pevné, ľahké a dajú sa recyklovať. V zmysle trendu trvalej udržateľnosti prechádzajú e-shopy na kartóny s FSC certifikátom. Krycí papier na vonkajšej vrstve lepenky, ktorá sa používa na výrobu krabíc s klopami, výsekových krabíc a ďalších výrobkov, môže byť Kraftliner alebo Testliner. Krycí papier Testliner sa vyrába zo 100 % recyklovaného papiera, je to nižšia kvalitatívna trieda materiálu a obaly majú slabšie mechanické vlastnosti, nie sú vhodné do vlhkého prostredia. Krycí papier Kraftliner sa vyrába z nového papiera. Jeho základom je buničina, ktorá je vyrobená sulfátovým procesom, a hlavnou surovinou je vo väčšine prípadov mäkké drevo z ihličnatých stromov. Kraftliner je podstatne drahší, ale krabice z neho sú pevné a odolné. Kartónové obaly sa využívajú pre všetky druhy tovarov. Efektivita ochrany produktov závisí od počtu vrstiev lepenky. Viacvrstvové kartónové obaly slúžia aj na prepravu ťažkého alebo rozmerného tovaru. Krabice s priehradkami slúžia napríklad na prepravu fliaš. Škatule s dvojitými stenami sú zase obzvlášť vhodné na stohovanie. Z hladkej a vlnitej lepenky sa vyrábajú aj rôzne tubusy, ktoré sa využívajú zvyčajne pri zasielaní plagátov, máp, rôznych tlačovín, polstrované potom zas na prepravu fliaš.

K používaným a dobre známym obalom patria aj papierové vrecká. Tie sú vhodné na prepravu ľahkého tovaru, textilu alebo produktov, ktoré sa nepoškodia pri manipulácii, napr. gumové alebo pružné produkty, prípadne výrobky, ktoré majú vlastný odolný obal z lepenky či kovu. Papierové obaly sú náchylné na poškodenie a ich používanie je potrebné zvážiť s ohľadom na povahu tovaru, ako aj dopravu.

Plastové vrecúška sú ľahké, pevné, jednoducho sa skladujú a sú samotesniace. Využívajú sa podobne ako papierové vrecká najmä pri zasielaní kusového tovaru. Na rozdiel od papierových vreciek nie sú citlivé na vlhkosť. Avšak aj cena týchto obalov stúpa. Ide najmä o produkty LDPE (polyetylén s nízkou hustotou), ako sú strečové fólie, bublinkové fólie a LDPE vrecká, samolepiace LDPE vrecká, pevné plastové obálky s dvojitým samolepiacim pruhom a podobne. Vždy je tiež potrebné zvážiť, či náklady na obal nepresahujú cenu zasielaného tovaru. Niektoré e-shopy to riešia stanovením minimálneho odoberaného množstva produktov.

Alternatívu k vreckám môžu vo viacerých prípadoch predstavovať polstrované obálky alebo obálky s bublinkovou fóliou. Ideálne sú na prepravu menších, plochých alebo krehkých predmetov, ako sú šperky, ručne vyrábaný tovar, knihy alebo drobná elektronika.

Vratné boxy využívajú najmä e-shopy špecializujúce sa na módu a módne doplnky. Zákazníci si zvyčajne objednajú odevy alebo obuv rôznych veľkostí, doma si tovar vyskúšajú a nevhodné veľkosti v rovnakej krabici vrátia odosielateľovi.

Špeciálne obaly sa využívajú na balenie látok náchylných na explóziu (napr. zábavná pyrotechnika), ale aj bežných dezodorantov, lakov na vlasy alebo suchého ľadu. V niektorých prípadoch postačujú aj kombinácie vyššie uvedených obalových materiálov, ale takéto zásielky musia byť náležite označené a ich preprava tiež podlieha iným pravidlám ako preprava bežných zásielok. Pri nebezpečných chemických látkach sa ako výplňový materiál často používa vermikulit. Tento sypký izolačný granulát vstrebe nebezpečné tekutiny v prípade, že by sa pri preprave vyliali alebo by sa poškodil obal produktu.

Výplňový a fixačný materiál

Výplňový a fixačný materiál slúži najmä pri zasielaní krehkých predmetov. Produkty sa balia do fixačného papiera alebo bublinkovej fólie a následne sa v krabici ešte zaisťujú fixačným materiálom, aby sa produkt v obale pri manipulácii nehýbal. Viaceré e-shopy využívajú ako výplň letáky, novinový papier, kartónovú striž alebo fixačné telieska flo-pak (vyrobené zo 100 % recyklovaného polystyrénu). Dobre slúži aj bublinková fólia či vzduchové vankúšiky. Ak e-shop predáva drahší, luxusnejší tovar, dôležité je i jeho estetické balenie. Vtedy sa odporúča použiť napríklad hodvábny papier alebo sizzlepak. Systém KORRVU® je tvorený fóliou s vysokou pevnosťou a prieťažnosťou, ktorá je pevne prilepená ku kartónu. Tento spôsob balenia chráni výrobok pred nárazmi. Najnovším trendom sú tzv. inteligentné výplne. Vďaka zmiešaniu dvoch chemických látok vzniká penová hmota, ktorá vyplní všetky prázdne priestory a presne sa prispôsobí tvaru prepravovaného tovaru.

Skôr, než nakúpite

Nie je dnes nič jednoduchšie, ako nakúpiť rôzne obaly. Pri ich výbere však starostlivo zvážte všetky kritériá výberu. Charakter produktu, jeho rozmery a spôsob prepravy pritom nie sú jediné. Myslite aj na manipuláciu s obalom (aké náročné bude pre zamestnanca e-shopu tovar zabaliť, koľko času to zaberie), aký bude výsledný dojem zo zásielky, aké sú skladovacie možnosti obalového a výplňového materiálu, ako sa obalový materiál premietne do ceny za tovar a dopravu, ako vníma obaly vaša cieľová skupina a podobne. Ak si nie ste istí, čo používať, pred nákupom sa poraďte s výrobcom či predajcom o tom, ktoré bude pre vás optimálne, teda ekonomické a efektívne riešenie.

.