Na to, aby si zákazník spomedzi stoviek produktov na e-shope či v supermarkete vybral práve ten váš, sa potrebujete odlíšiť a zaujať, o tom niet žiadnych pochýb. Vhodne zvolený obalový dizajn je niečo, čo to dokáže. Kedy je ten správny čas na redizajn vašich produktov a čo by ste pri tom mali zvážiť?

Dizajn balenia produktu je dôležitý prvok, ktorý hrá v celom procese predaja významnú úlohu. Produkty sa však vyvíjajú, rovnako sa menia aj vizuálne trendy a požiadavky zákazníkov, a preto je redizajn produktov dobrým spôsobom, ako ostať pre zákazníkov stále vizuálne zaujímavým a relevantným.

Redizajn produktu možno poňať len ako „doťuknutie“, kedy dochádza k menším úpravám grafických prvkov, zvýrazneniu motívov, prípadne k zmene typografie, ale aj ako výraznejšiu premenu, ktorá je spojená aj s úpravou loga či kompletnou zmenou vizuálu a farebnosti. Redizajn produktu však nemusí spočívať len v grafických prvkoch, meniť sa môže aj tvar balenia, použitý obalový materiál (napríklad zmena plastového obalu na papierový) či technológia jeho výroby.

Redizajn tiež môže, ale nemusí byť súčasťou rebrandingu, čo je už výrazná a kompletná zmena značky, jej marketingovej stratégie či pozicioningu.

Po redizajne často siahame vtedy, keď značke začnú klesať predaje, čo však nemusí byť vždy opodstatneným dôvodom – a ani spôsobom, ako situáciu zachrániť. Existuje však mnoho prípadov, kedy je zmena obalového dizajnu viac než vítaná.

Nový dizajn, modernejší vzhľad

Najčastejším dôvodom na redizajn produktu je jeho osvieženie, omladenie. Grafické a vizuálne trendy sa menia a lipnúť na pôvodnom balení vašich produktov je naozaj zbytočné. Moderný vzhľad upúta zákazníkov na prvý pohľad väčšmi ako rokmi opozeraný nezaujímavý dizajn, a dokáže vám priniesť konkurenčnú výhodu.

Osvieženia vášho dizajnu sa nemusíte báť, ani keď si zakladáte na svojej dlhoročnej tradícii. Podčiarknuť ju môžete aj s vynoveným vzhľadom, rovnako tak retro neznamená zastarané. Moderne vyladený obalový dizajn rešpektujúci základnú farebnosť a pôvodné prvky určite neurazí vašich dlhoročných zákazníkov, ktorí nevyhľadávajú veľké zmeny, no zároveň vďaka nemu dokážete osloviť aj novú, mladšiu cieľovú skupinu, ktorá skôr siahne po výrobku vo vizuálne príťažlivom balení.

Po dôkaz, že redizajn obalu nemusí nič ubrať z tradície a obľúbenosti produktu, nemusíme chodiť ďaleko. Horalky prešli v priebehu rokov už niekoľkými zmenami loga aj balenia, stále si však zachovávajú svoju okamžitú rozpoznateľnosť vďaka modro-bielo-červenej farebnosti a motívu kvetov plesnivca – aj s modernejším vzhľadom. Retro balenie určite dokáže u zákazníka vyvolať vlnu nostalgie. Potvrdiť to môžu aj Retro týždne v reťazcoch Lidl, ktoré na trh prinášajú rokmi obľúbené výrobky v ich retro šate – a vždy pri tom zaznamenajú enormný úspech.

Zdroj: facebook.com/sedita.horalky/

Originálny obalový dizajn vás odlíši od konkurencie

Sledovať pôsobenie našej konkurencie je určite dôležité vo všetkých aspektoch, obalový dizajn nevynímajúc. V momente, kedy sa zákazník pri nákupe rozhoduje, ktorý výrobok si vloží do košíka, zohráva balenie významnú úlohu. Redizajn obalu môže byť dobrým spôsobom odlíšenia sa v prípade, že obaly konkurencie sú podobné tým vašim, ale i vtedy, keď dizajn produktov konkurencie je objektívne zaujímavejší a zapamätateľnejší.

Značka LUNTER ponúkajúca predovšetkým rastlinné nátierky prišla minulý rok s novým dizajnom, ktorý podčiarkuje čerstvosť ich surovín a spojenie s domovom, no zároveň svojím vizuálom pôsobí na chuťový aspekt a výrazne sa odlišuje od konkurencie.

Zdroj: lunter.com

Rozšírenie ponuky či úprava produktu je príležitosťou na zmenu

Redizajn balenia produktu je rozhodne žiadaný vtedy, ak meníte zloženie produktu. Dokážete tak upozorniť napríklad na vegánske zloženie, extra dávku určitej ingrediencie alebo kompostovateľné balenie. Rovnako by ste sa mali nad možnosťou redizajnu zamyslieť aj v prípade, že prinášate na trh nový, špecifický rad výrobkov.

Produktový dizajn dokáže odkomunikovať vašu filozofiu

Filozofia a smerovanie spoločnosti môže znieť ako trochu vágny výraz, v skutočnosti však aj vďaka detailom, ako je balenie vašich produktov, môžete ľahko a bez slov vyjadriť to, čo je pre vás dôležité. Aj vaša spoločnosť sa snaží robiť kroky k ekológii a trvalej udržateľnosti? Podčiarknuť to môžete balením z už na prvý pohľad recyklovateľného materiálu. Sviežejšie farby zas môžu samy prezentovať hravosť a mladosť, ktorú chce vaša značka priniesť.

Začiatkom roku 2021 prešli redizajnom aj obaly produktov siete fastfoodov McDonald’s. Zachovali si svoju farebnosť a hravosť, ktorú však spojili s novým minimalistickým dizajnom. Týmto krokom chcú podčiarknuť jednoduchosť ikonických jedál a nápojov z ich ponuky.

Zdroj: pearlfisher.com

Ide to aj bez redizajnu?

Redizajn nemusí vždy pomôcť a nie vždy je nevyhnutným krokom, ktorý vám pomôže zvýšiť predaj. Predtým, ako sa do redizajnu pustíte, máme pre vás ešte pár ďalších rád na záver:

  • Pozrite sa na nutnosť zmeny s odstupom. Ako majiteľ venujete vašej značke a produktom oveľa viac času a pozornosti ako bežný zákazník. Ak máte pocit, že váš dizajn je už opozeraný či nudný, zamyslite sa, či nejde len o váš subjektívny pocit. Prieskum trhu vám ukáže, či to takto naozaj vnímajú aj vaši zákazníci. Možno sa napokon dozviete, že to, čo je pre vás nudné, vnímajú vaši zákazníci ako príjemne zapamätateľné.
  • Je chyba naozaj v dizajne? Pokiaľ vaše predaje klesajú a zaostávate za konkurenciou, zamyslite sa, či je dizajn váš hlavný dôvod. Ani najzaujímavejší obal vám nemusí pomôcť, pokiaľ zlyháva kvalita tovaru či zákaznícky servis.
  • Zmena vnútornej štruktúry sa nemusí prejaviť navonok. Často sa stáva, že po zmene vedenia firmy prichádza v rámci nových cieľov a vízií aj redizajn produktov. Pokiaľ sa však zameranie spoločnosti výrazne nemení, zamyslite sa, či je na to skutočný dôvod. Možno vám postačí zmena komunikačnej stratégie.
  • Príliš časté zmeny sú skôr kontraproduktívne. Nečakajte od redizajnu okamžitý výsledok. Dajte vynoveným produktom čas, aby ich ľudia objavili a spoznali, a radšej ich podporte správne zacielenou komunikáciou. Ak sa rozhodnete pre ďalší redizajn, snažte sa nemeniť ho úplne od základov. Ľudia takéto časté výrazné zmeny neprijímajú pozitívne.
  • Nerobte to zo dňa na deň. Zmena dizajnu je skvelou príležitosťou dobre to odkomunikovať. Pripravte svojich zákazníkov na to, že prichádza zmena (o to viac v prípade, že plánujete kompletný rebranding), komunikujte príbeh nového dizajnu či motívov, zintenzívnite online i offline komunikáciu.

.